Ukas små øyeblikk.

God morgen, god søndag. Har uka di vært god? Håper det.

Jeg sitter her som vanlig, med te i kruset, knekkebrød på asjetten, i flanellspysj, og med kalde tær. Ulltøflene har fått store hull ved tærne, og denne gangen tror jeg de er forbi reperasjonsstadiet. Vurderte å bestille et par nye, men ukas omstendigheter gjorde at den utgiften får vente ei stønn til. Snart er det sommer uansett, og tærne kan varmes i sola. Har liksom vært frøsen hele uka, derfor er det ekstra godt å pakke seg litt inn her nede i sofahjørnet, en søndagsmorgen. Øyeblikket er godt. Det er et svare leven på fuglebrettet utenfor vinduet, et tegn på at frokosten er servert, og at pippen, ekornene og rådyrene er og forsyner deg av buffeen. Om få strakser vil resten av flokken i måsahuset gjøre det samme, for i går kveld satte jeg en gjærdeig til kaldheving over natten i kjøleskapet, og snart prer lukten av kanelboller seg rundt i rommene her. Enkel forskning viser at det da blir mange til frokost rundt bordet her.

Skuldrene er i ferd med å senke seg etter en uke med litt mye av det som ikke er så stas. Det sies jo at uhell sjelden kommer alene. Når det er sagt har jeg faktisk klart å finne lyspunkt i det litt kjipe og uforutsette denne gangen…kanskje denne søndagsblogginga er godt for noe likevel. Jeg lærer meg jo å se etter de små øyeblikkene, selv når «shit happens».

Det var torsdags kveld mellomste poden setter i et relativt feminint hyl fra badet da vannet i dusjen gikk fra lunket til iskaldt på et sekund eller to, og det vi har fryktet en stund var et faktum. Takk og farvel til kjellerens trofaste varmtvannsbereder. I tillegg til iskaldt vann i dusjen fulgte det med en deilig liten (stor) lekkasje i kjelleren, som for øvrig er en 100 år gammel jordkjeller, og kloke hoder vet jo av erfaring fra barndommens leg i sandkasser, at jord+ vann= leire…. Festlige greier…. Det passer sjelden med et dypdykk i sparekontoen, særlig når dypdykket nærmer seg 8000 grunker, og minstepoden er midt i det obligatoriske av kjøreopplæringen på førerkortet. Nedtur!!!! MEN, det fine her da, er at en lokal rørleggerhelt kunne komme samme dag som vi ringte, og innen fredag ettermiddag var ny tank levert og montert, og innen kvelden kom fikk familien igjen dusjet i varmt vann. FINT øyeblikk, tross alt. Så får man heller leve sparsommelig de neste månedene, nye tøfler får vente litt, og sommerferien blir noe redusert kostnadsmessig. Det fikser vi, har i grunn aldri vært særlig fasjonabelt her uansett.

 

Jeg trodde jeg var ferdig med seksualundervisning på skolen før påske, da alle tre klassene på vg1 hadde fått høre alt jeg kunne om «fukt og råte i kjeller-etasjen», også kalt kjønnssykdommer, men så spredte ryktet seg litt, og denne uka måtte jeg enda en hang innom heleseykepleier på skolen, og hente den røde posen med 15 dildoer og en halvannen kilometers remse med kondomer…  Klar for seksualundervisning i helsefagklassen på vg 2. Det gikk fint, artig greie, supert å kunne ufarliggjøre et tema som ansees som «kleint» blant mange, også oss voksne. Det gøyeste var likevel den vanvittig morsomme vitsen jeg kom på helt selv da jeg skulle levere «bordmodellene» tilbake til helsesykeleier.

«Hva kaller man en mann som lyver om størrelsen på snoppen sin??? PIKKNOCCIO!!!!» Herregud, jeg skulle vært komiker!!! Nå lo jeg kanskje mer selv enn kollegene mine gjorde, og noen satte spørsmålstegn ved at jeg var mer opptatt av å ikke ha dobbelthake på bildet enn det faktum at jeg hadde en penis midt i fjeset, men forfengelighet er viktig…. Uansett, hjemmelaget vits. Fantastisk øyeblikk!

Minsten er kalt inn til sesjon, og har lenge ønsket å gjennomføre førstegangstjenesten når han er ferdig i læra om et par år. Derfor har vi denne uka startet med trening til sesjon, gjort de øvelsene han snart skal igjennom. Måsagubben og undertegnede er nok ikke noen match for poden sånn rent treningsmessig, men vi kan i allefall være en slags moralsk støtte under trening, eller som gubben sa» Gå foran som et eksempel på hvordan det går om man ikke trener!» Uansett, på trening med senior og junior, svette, fin prat, og litt latter. Det er jo litt kvalitetstid det også, på en måte. Fine øyeblikk!

MR av skulderen som har gjort vondt i lang tid nå. Jeg kaller det en idrettsskade, bare fordi jeg synes det høres kult ut, men for alt jeg vet, og mest sannsynlig er det en slitasje…sånn som kommer med alderen. (nekter for det om noen spør!) Men skulderen har verket lenge, og hindrer meg litt i ganske mye egentlig, og selv om jeg ikke får noen resultater på sånn ca en drøy uke til, så er det godt med alt som er gjort. Derfor, MR, som jeg tror kan sammenliknes med å ligge i et romskip) fint øyeblikk.

Jordbær! For første gang siden sommeren i fjor hadde de jordbær på butikken som faktisk luktet jordbær! Så da gikk jeg på ei litta smell da, og handlet et par kurver mens jeg var ute og gikk tur med en elev. Økten etter delte jeg ut til elever og kolleger, og to urettferdig mye av kurven selv, fordi de smakte nesten like godt som de luktet. Så satt vi der da, i klasserom, korridorer og kontoret, spiste jordbær og drømte om sommer, og lukten av jordbær satte seg i hele C-blokka på skolen. Fiiiint øyeblikk!!!

Det dagen jeg kom så sent hjem. Rundt klokken 20.00 om kvelden. Det gjør jo vanligvis noe med humøret til denne litt hjemmekjære og makelige anlagte kvinneskrotten, men hele veien hjem kjente jeg at sola varmet meg i nakken. Klokken åtte om kvelden! Og det gjør noe med humøret det, den kveldssola. Lyst når man står opp, lyst nesten helt til leggetid. Knopper på trærne, hestehov i grøfta, og sol i nakken. Nydelig øyeblikk!

Straks skal kanelbollene ut av ovnen. En pode har allerede sendt melding fra rommet sitt (generasjon SMS) og spurt når det er frokost, og om lukta kommer fra «det han tror det er». Måsahuset er i ferd med å våkne til liv.

Så da avrunder jeg her. Vi skal ut på tur, kjøre litt, stoppe litt, gå litt….senke skuldrene og lufte hodene, finne ut hva vi kan spare hvor for å hente inn igjen det varmtvannet i springen. Jeg har allerede foreslått å selge litt av kroppen min, men gubben mente det var dårlig butikk…frekk fyr!

Uansett, jeg håper du har hatt fine øyeblikk denne uka, og at uken som kommer byr på en glede eller to. Vær snill med deg selv. Vi blogges.

4 kommentarer
    1. Mmmm, synes jeg kjenner lukta av kanelbollene helt hit 😍 Lag deg en fin dag i dag Janne, det løser seg alltid på en eller annen måte disse problemene som dukker uventet opp! Klem🌺

    2. Huff, kjipt med uforutsette utgifter, men så flinke dere er til å alltid se det positive, så går nok det helt fint. Dere er jammen en sammensveiset og fin familie. Masse humor og kjærlighet. Det skinner liksom bare gjennom alt du skriver. Heldig er du, Janne. Ønsker dere en ny god uke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg