Ukas små øyeblikk.

Det blir en redusert søndagsblogg i dag tror jeg. Litt fordi kroppen er sliten, og litt fordi med store deler av uka tilbragt innendørs er ikke øyeblikkene mange å skrive om. Det knitrer i peisen, som vanlig. Knekkebrødene har fått ei feit skive Brie på seg, istedet for brunost. Fisefint, sånn er det å være dronning i måsahuset. Skulle nesten hatt en sånn tiara også, lurer på hvorfor ingen har foræret meg det…

Pysjen jeg befinner meg i blir etter all sannsynlighet værende på i hele dag. På føttene har jeg to ulike ullsokker, om noen skulle lure på det. Fikk ryddet i sokkeskuffen her om dagen, og noen stod rett og slett ikke til å redde, allerede stoppet flere ganger. Men det gjør jo ikke noe om ikke ullsokkene alltid matcher, så lenge de varmer føttene. Litt Pippi der altså. Pippi og dronning, ikke verdens verste kombinasjon det eller.

Ute på fuglebrettet, utenfor vinduet sitter to fugler skulder mot skulder, og deler nøtter og solsikkefrø. Det er vanskelig å ta øynene vekk fra dem. Liv på fuglebrettet er alltid fine øyeblikk, også en søndagsmorgen.

 

Mandagen var en bra dag, Den beste i hele uka. 90 prosent av ukas øyeblikk skjedde mandag tror jeg. Morgentrening med kollega Martin var brutalt, men fint. Han er jo sånn evig og litt irriterende optimist når det gjelder gamle kjerringer og styrketrening, og hadde laget nytt opplegg som skal vare noen uker. Om man ser bort fra det faktum at jeg nesten ble kvalt av en håndmanual, satt fast i snorene i taket, tippet sidelengs og havnet i ustabilt sideleie grunnet komplett mangel på kjerne muskulatur, og til slutt snublet i ørepropppene mine, så var det ei bra økt. Fint øyeblikk. Når treninga var over, vel og merke.

Etter en dusj entret jeg kontoret, og fikk straks erfare at det straffer seg å avspasere på fredager. For da går det nemlig en faen i de kollegene som ikke avspaserer, og din plass på kontoret blir fylt opp av diverse kreative morosaker, som kollegene har stelt i stand på et slikt akutt håndarbeidsverksted, da de egentlig skulle vært ute blant våre unge, sårbare elever, og undervist dem… På pulten min lå en pose avføring… Et resultat av en forsnakkelse fra en kollega tidligere den uka, som sa avføring da hun mente anmerkning, og jeg lo så jeg nesten datt av stolen, fordi, ja, jeg er en sånn som synes det er sjukt festlig når andre sier feil! Det straffet seg. En pose “avføring” til Janne der altså.

På veggen ved plassen min hang et nytt bilde. Her hadde de ingen annen forklaring enn at ordet “drit” stod i stil med avføring… Lærer-logikk på sitt beste der altså. At våre elever lærer noe i det hele tatt er høyst forunderlig. Godt politikerne har avlyst eksamen i år, sier jeg bare. Men latteren satt løst på mandagen altså, virkelig. Alltid fine øyeblikk! Nå må jeg bare tenke ut passende hevn…Det burde ikke bli vanskelig!

Tirsdagen startet så fint. Det var lyst da jeg ruslet til jobben, og skoene mine gjorde meg glad. Simpsons skoa! Kanskje en av mine bedre investeringer. Så mye glede for en liten 200-lapp! Bar asfalt og kule sko, bra øyeblikk.

Men i løpet av første økt begynte det å gå litt rundt i hodet. Mer enn vanlig, mener jeg, og halsen klødde. Tok en virus-test, sånn bare for å være på den sikre sia, også var det bare å pakke veska, og rusle slukøret hjemover. Og hjemme ble jeg ut uka. Skiftende form, mange dager på rad, og mye horisontalt på sofa. Slapp og sliten er vel nøkkelordene. Smører mat, ligger en halvtime. Bretter klær, ligger en time. I går våget jeg meg ut en tur sammen med minsten, isolasjonstiden var jo over, og jeg kjente at det ar godt med luft, helt til jeg kommer bort på Kiwi, mister all farge i ansiktet, og må ned i knestående. “Shit, du er hvit ass mamma, som et lik lissom! Skal jeg ringe pappa???” Takk for den gutten min, takk for  den. Det kunne vært verre, selvsagt, men horisontal sofatjeneste kler meg ikke… Satser på jobb i morra, og håper det funker fint.

 

Meldinger fra kolleger, det er fine øyeblikk. Små hint om at man er savnet, små hilsener fra elevene. Det varmer.

Da kollega Ragnhild kom på døren en ettermiddag, med tulipaner og ostepop. Det er dama som vet å glede noen det. Tulipaner må være noe av det vakreste som finnes. Strekker seg opp, og springer ut og viser seg frem i sollyset, lukker seg, og sover når mørket kommer. Nydelig, slike blomster som bare skal nytes.

Og slik var uka. Savn og søvn, og kort pust og varme men ulike sokker. Kjenner rmeg sliten, men heldig. Heldig som har poder som sørger for at mamsen får lufteturer med godt selskap, og polkagriser rett fra Sverige.

Heldig som har en gubbe som skyver konemennesket ut i bilen og kjører en tur i sola, fordi han vet at duringa fra motoren gjør meg søvnig. Godt å kjenne sola varme gjennom rutene mens man kjører gjennom skogen. Godt å stoppe på en rasteplass, drikke kaffe, og høre på fuglekvitringa fra tretoppene langt ute i granskauen. Vår i lufta. Vår og virus. Fine øyeblikk.

Nå skal denne skrotten hvile litt igjen, lade opp til jobb i morgen. Jeg skal logge av litt, krype under teppet igjen, og fortsette fargeleggingen av et nytt tegneprosjekt, bestilling denne gangen.

 

Håper uka di var fin, full av små øyeblikk som varmet hjertet, også håper jeg du er snill med deg selv. God søndag. Vi bogges.

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Masse god bedring til deg Janne ❤️ Foreløpig har jeg gått klar, men det er vel spørsmål om NÅR og ikke HVIS…… Godt å høre at du er på bedringens vei, og jeg må si at jeg gleder meg til å lese om din hevn på kollegaene dine… Nå har du jo hatt god tid til å tenke ut den perfekte hevnen🤣🤣 Godbedringklemmer i fleng 🌺

    2. Høres ut som litt av ei uka, tross alt.. Håper formen din kommer seg kjapt 😊
      Mange flotte bilder – men må si jeg hang meg totalt opp i de Simpsons-skoa dine 😍 Jeg ELSKER Simpsons, nemlig.. men har dessverre ikke noe annet enn ei pysjbukse til å bevise det, hehe.
      Håper du får en nydeligvakker dag 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg