Takk for året ❤

Så skulle altså årets siste “ukas små øyeblikk”, også være årets siste dag. Å avslutte et år på den siste ukedagen, det er sånn som ordensmennesker drømmer om. Nå er ikke jeg no utprega ordensmenneske, men likevel er det behagelig passende å tenke at “ny uke, nytt år”.  Men før det blir nytt år skal vi gjennom søndagen, og det betyr en liten oppsummering av ukas små øyeblikk.

Det begrenser seg litt da, hvor ulike øyeblikkene blir, eller hvor mange løyeblikk man kan få, av å rusle hjemme. For det er stort sett det vi har gjort denne julen. Selvvalgt, og fantastisk deilig. Jeg har jo nevnt det før, at denne høsten har tatt på. I tillegg til utfordringer jeg ikke helt var forberedt på da skoleåret startet, ble November en måned da kroppen stoppet opp litt. Mange trodde de to hadde en sammenheng, på et tidspunkt trodde jeg det selv også. Men så viste det seg at kroppen trengte påfyll av ting den vanligvis skal mekke selv, og nå begynner ting å stabilisere seg igjen. Derfor har det vært ekstra godt med en rolig juleferie. Ingen juleselskaper, ingen forventninger til skåling med høye glass og glitrende kjoler. Bare oss her hjemme, nedpå og avslappet. Late dager, tente lys, god mat, turer i snøen, og late morninger i pysj foran peisen. Kjedelig tenker du kanskje? Nydelig tenker jeg! Å bare rusle rundt, være til ladning, klar for å være sosial igjen om noen få dager.

Nå er enda et slikt øyeblikk. Huset, som hele jula har vært full av poder, og podekjæreste og en firbent liten skatt er stille. Folket sover. Mine folk. Ja, for så heldig er jeg, at også denne jula bor alle hjemme. For alt jeg vet kan det være siste året, så jeg nyter. Det knitrer i peisen, utenfor vinduet er ekorn, rådyr og flere dompapper enn jeg kan telle igang med frokost buffeen. Juletreet glitrer på nest siste dag, og jeg nyter synet av det også.  Det lukter kaffe, og det lukter gløgg. Jeg klarte ikke å bestemme meg for hva jeg vill drikke til frokosten, så det ble like godt begge deler. Vi fintfolk veit å gasse oss, si.

Julaften ble også en rolig affære. Mellomste poden satt ny rekord i ribbe og surkål, alle fikk gaver de både lo av, og gaver de ble skikkelig glad for. Hjertet bobla litt over den kvelden. I April skal jeg på det podene kaller “mor og datter tur”, med mellomste skrotten. Julegaven fra han i år var billetter til han og meg, til konsert med Bryan Adams i Spektrum. Herremin som jeg gleder meg!!! Tegneferdighetene hans, hva gavekortet angår, er ikke noe å skryte av, men at han, som er så glad i å forsnakke seg, har klart å holde det hemmelig, det er gøy!

De gangene vi har tatt oss i nakken, gubben og jeg, og hoppet ut av kosebuksa sånn langt utpå formiddagen, har vi vært ute. Ute i snøen, ute å rusla, ute og tent bål, grilla, drukket kaffe, og bare vært sammen. Iskaldt noen dager, mild vinter andre dager, men uendelig vintervakkert uansett temperatur. Trærne er så tunge av snø at grankvistene subber i bakken.

Fullmånen er så svær og henger så lavt på himmelen at det kjennes som om man nesten kan ta på den, bare man stekker litt på tærne. Så rusler vi hjemover igjen, fyrer opp i peisen på nytt, spiser oss mette, og snakker om hvor vakkert det var ute, mens mørket legger seg over bygda, og pakker inn jula i en sånn rolig boble av gode følelser og gode lukter. Ja, også knepper vi opp knappen i buksa, for den har som vanlig krympet litt i jula. Det stresser meg fint lite!

I dag blir det ribbemat igjen. Den er klar for ovnen om få strakser. Om alt går slik det ryktes om, blir det bare gubben og meg til middag. Podene har planer, slik poder skal ha på årets siste dag. Vi skal nyte kvelden. God mat, god dessert, og på god avstand fra nyttårs smellene, likevel nære nok til å se himmelen lyse opp lenger bort i bygda. Så skal vi kysse på truten, si Godt Nytt År og takk for det gamle, også legge oss i varme dyner, og le litt av hvor gamle og kjedelige vi er, før vi sovner. Bare tanken på det gjør meg glad og avslappet.

Jeg håper at julen var god med deg, og at du, uansett hvordan du har feiret, har fått noen fine øyeblikk.

Et riktig godt nytt år ønskes alle som titter innom. Måtte 2024 blir friskt og festlig, passer rolig, og proppfullt av nye små øyeblikk. Takk for følget i 2023 ❤ Vi blogges.

 

 

6 kommentarer
    1. Godt Nytt år til deg og alle dine.
      Takk for hyggelig søndags lesing gjennom året som har vært. Håper det fortsetter i det nye året
      Kos deg masse med måsagubben i kveld, nyt kvelden og hverandre

    2. ✨💫🌟Godt nyttår ønskes deg!🌟✨💫
      Takk for fin blogg, hygger meg hver søndag morgen med det du skriver og meddeler!

    3. Takk for alle fantastiske søndagsblogger og «bonusinnslag» innimellom. 🥰 Eg glede meg til å lesa innlegg i det nya året som snart banke på. Du er bare heilt fantastisk Janne! 😘
      Takk for det gamla og Godt Nytt År! 🎆

    4. Godt nyttår!💫🙏🏻🌟Takk for alvor, skjemt og påminnelser om hva som er viktig her i livet.🥰

    5. Takk for en morsom og koselig blogg, til ettertanke for noen og enhver. Gjennom din blogg blir vi som lesere minnet på at det er de små og nære ting som virkelig er hverdagslykke. Takk!
      Du er god👌😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg