Tilstrekkelig utilstrekkelig.

Note to self:  Dette blir en bra dag!

Sitter fremdeles i pysjen. Sa god sommer til kollegaene i går, klemte et par elever som var ferdige med eksamen, rakk det akkurat før de skulle ta bussen hjem. Så tok jeg ferie. To dager før tiden, sånn egentlig, men alle mine arbeidsoppgaver for i år er fullført.

Nå sitter jeg her og er kjempesliten, og dagen har så vidt startet.  Ikke på grunn av jobben, men fordi det kjennes som om jeg i en lang periode har hatt 100 baller i lufta, og ingen av dem vil lande. Det er selvsagt ikke slik, det bare kjennes slik. Fire ganger i dag tidlig satte jeg alarmen på vent, dormet litt til, helt til je så vidt rakk å smøre matpakker, vekke gutta, og gni søvnen ut av øya. Det siste funka ikke. Har tatt en allergipille, og satser på at de kløende øynene og posene under dem forsvinner snart. Har kokt kaffe, trenger et kick føler jeg. Fremdeles vanskelig å ikke ha kontroll på det ukontrollerbare. Det er jeg skrekkelig dårlig på, kjenner jeg!

 

Kikker ned på føttene og ser at jeg ikke engang har klart å finne to like sokker!!! Savner varmen som var i forrige uke. Nå er det så gulvkaldt at oldemors strikkesokker er på føttene igjen. Ingen av de to mopedene ville starte i dag tidlig, og mellomste poden kom for sent til skolen. Ikke noen stor krise, bare enda en ting som måtte fikses, ringe skole og gi beskjed, enda en ting som ikke bare gikk som det skulle, og skuldrene ble enda høyere.

Så da satte jeg meg ned, i sofaen som frista mer enn veden der ute, med to ulike sokker, og en kopp kaffe, og tenkte at her kan jeg sitte å synes litt synd på meg selv en liten stund til. (Og det er ikke synd på meg i det hele tatt!)

Fant mobilen, og skrollet gjennom alt som var av sosiale medier. Tikket inn en snap fra en tidligere elev, bilde av en pult, en PC, og med teksten ” Eksamen, CHECK!”, også smilefjes. En elev som flere ganger ville kaste inn håndkle på videregående, som i dag tidlig ble ferdig utdannet. Også husket jeg hva vi gjentok den gangen det var bare hun og meg i et lite klasserom, når frustrasjonen rant over og tårene kom. ” Ikke fokuser på at du ikke får til, gled deg over alt du klarer!”

 

 

Og i dag trenger jeg faktisk ikke å gjøre så mye. Trenger ikke klare noe faktisk, jeg kan gjøre akkurat det jeg vil. Så nå skal jeg kle på meg. Jeg skal finne to like sokker, og kle på meg. Så skal jeg gå på butikken og kjøpe moreller. De er dyre, jeg unner meg det sjelden, men i dag skal jeg rusle sakte, og spise moreller på vei hjem fra butikken. Jeg skal stryke to skjorter, og Google hvordan jeg knyter sånn tversoversløyfe som James Bond har. Jeg skal bake en kake jeg har hatt i hodet lenge, en skikkelig juksekake. Så skal jeg spise et stort stykke av den, og nyte det! I kveld skal jeg hoppe inn i kjolen jeg egentlig synes er for vågal i mønsteret, og gråte i strie strømmer mens mellomste poden mottar et godt og velfortjent vitnemål på 10. klasse avslutningen.

Note to self: Dette blir en bra dag! Det har jeg bestemt! I dag holder det å være tilstrekkelig utilstrekkelig. Det er godt nok.

Vi blogges.

8 kommentarer
    1. God ferie!! Er nok vel fortjent selv om det ikke føles rett med ferie enda – det var visst 2 dager før tiden 😉 og det er du ikke innstilt på helt enda 😉
      En kollega av meg fortalte i lunsjen i dag at tilbuds mailer er ikke bra å få – spes. ikke når man har 2 vin glass innafor, syntes litt synd på seg selv og VIPS – 2.500,- var svidd av, så ikke gå i den fella du og på tur i butikken idag 😀

    2. Tenker at dagen ble flott likevel, fordi du gjorde den flott! Synes morellene er svindyre, men kos deg på hjemveien med det. Tenker det gjør godt med ferie! Deler du bilde av kaka montro?
      Skal bake knekkebrød og kanelsnurrer i morgen. Sistnevnte til gubben. Knekkebrød til meg.

    3. Du skriver fantastisk. Du må være en drømmemamma for podene! Du skriver så jeg føler jeg er deg! DU er min favoritt blogger. Aldri slutt å sette ord på alt som du gjør. Du, er alt jeg drømte om som en mamma skulle være. Embrace!🏅

    4. Hanne: Dette var store ord. Tusen takk. Jeg er nok en helt vanlig mamma som lærer hele veien, ettersom tiden går. Men verdens heldigste mamma,det er jeg,helt klart. Ønsker deg en nydelig dag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg