Kjære MaryAnn.

Kjære MaryAnn

 

Av og til kommer mennesker inn i livet ditt på de merkeligste tidspunkt, finner seg en plass i hjertet ditt, og blir der.

Du er sånn.

Noen kaller det stemor. Andre kaller det bonusmamma.

Jeg vet ikke helt hvilken kategori jeg kan putte deg inn i. Jeg vet bare at jeg er så innmari glad i deg!

Jeg har tenkt på det mange ganger, hvor rart, og kanskje litt vanskelig det måtte være for deg å gå inn it nytt forhold, og inn i en relasjon med en familie der flere fremdeles var i sorg.

Jeg sørget fortsatt over tapet av mamma da vi møttes for første gang, jeg følte at hun ikke hadde vært borte lenge. Jeg følte at livet som hadde stått på vent i noen år, akkurat hadde begynt å gå videre. Og så kom du, tok pappaen min med storm, (i den grad en litt sær gubbe med inngrodde vaner og til tider gammeldagse meninger kan tas med storm ) og det som for mange kanskje kunne vært litt rart, litt sårt, det ble bare bra.

Det ble bra, fordi du er deg!

 


( Nygift bonusmamma overtar ansvar for aldrende gubbe med diva-nykker og prompehumor )
 

Du tok ikke plassen til noen, likevel fylte du et tomrom.

Det er vanskelig å sette riktige ord på det.

Jeg trengte ingen ny mamma, ønsket det ikke heller, men jeg ønsket meg deg, uten at jeg viste det selv.

Du tok liksom ingen sin plass, du bare fant din egen. Så naturlig, og så enkelt.

Ikke over natten, men over tid.

 

Jeg så hvor godt du gjorde pappaen min, hvordan du fremdeles gjør han godt. Så fint det er at vi er flere som kan «forbarme oss over» den gamle gubben, oppdra han, passe på han, og le av han.

Jeg setter så pris deg, og jeg er så innmari glad for at du er i mitt liv. Jeg er så glad for at akkurat du er mormoren til mine barn. Blod er tykkere enn vann sies det. Kanskje det, men kjærlighet er kjærlighet, og jeg vet at du er glad i dem. De er glad i deg også. Mormor er ikke en tittel basert på slekt og familie, det er en rolle man gjør seg fortjent til. En mormor er en som har plass til alle på fanget. En som forteller eventyr, og som alltid har tid til å lese «bare en bok til», selv om det for lengst er sengetid. En mormor rer opp gjestesengen med nyvasket sengetøy, og ligger der til barnebarna har sovnet. En mormor trikser med fotballen bedre enn de største gutta på lekeplassen, og en mormor griller pølser på bålet bak i hagen. En mormor sier ifra når morfar forteller skrøner om overdrevent stor fiskefangst eller handicap i golf, og hun taper med vilje i vri åtter. En mormor er en som lager taco til middag to kvelder på rad, bare fordi det er favorittmaten til små sultne mager. En mormor koker Wienerpølser til kresne tenåringer selv om alle andre skal spise kalkun. Du er verdens beste mormor, og gutta mine er så heldige som har nettopp deg.

 


( To middeladrende mennesker rømmer til nord for å gifte seg i smug )
 

Tusen takk for at du har blitt når ting har vært vanskelig. Takk for at du har delt sorg, og takk for at du har deler og sprer glede. Takk for at du så hjertelig har tatt imot min familie, og takk for at vi har blitt inkludert i din.

Gratulerer så masse med dagen, og takk for kaffekoppen og den gode samtalen i dag.

Jeg er så glad i deg.

 

 

Klem fra «Askepott»

11 kommentarer
    1. Elena: Hun er en veldig flott dame 🙂 (og hun burde sette pris på meg, hvis ikke blogger jeg om det også…moahahahaaaa!!! 😉 )

    2. Gripende og vakkert ❤
      Snørr og tårer renner og jeg tenker….så heldige dere er som har en slik kjærlighet for hverandre ❤ Ta godt vare på den ❤😊 😘

    3. Jeg hadde gleden av å bli kjent med denne gledes-sprederen i januar i år, og varmere menneske skal man lete lenge etter! !❤❤
      Rørende og vakker skrevet! Digger bloggen din, Janne!

    4. Flott hyllest. Det er ingenting som er bedre enn at foreldrene har det godt, selv om man har mistet noen man er veldig glad i.

    5. Fantastisk, Janne! Tårene triller her. Jeg selv har også en “stemor” selv om jeg misliker ordet. Føler mye av det samme for henne som du beskriver her. Du er utrolig flink til å sette ord på dette. Tusen takk for dette innlegget. Og du har rett: alt handler om kjærlighet<3 Sender deg en stor klem!

    6. Freshsister: Det er så godt at det finnes mennesker man bare blir glad i . blodsbånd eller ikke. Stor klem til deg, og har en riktig god søndag 🙂

    7. Traff meg rett i hjertet! Rett og slett fordi jeg er i samme situasjon som mormor… Litt annen forhistorie og mange flere såre følelser…dessverre! Men er her for ‘barnebarna’ mine og elsker samværet med dem! Kjærlighet er kjærlighet ❤️

    8. Anne Kristine: Vi voksne har oftere vanskeligere å komme over, eller for å godta både nye situasjoner og nye mennesker. Noen ganger må vi bare tørre å slippe dem inn, det finnes jo så innmari mange inne mennesker å bli kjent med der ute. Kos deg masse med barnebarna dine. Unger kan aldri få nok fine voksenpersoner i sine liv. Tusen takk for at du leste, og tok deg tid til å kommentere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg