Store sko-slarkete høne.

Jeg kan muligens ha skremt møkka av den unge gutten på sportsbutikken i dag. Han var veldig behjelpelig. Kjempetrivelig. Kanskje litt for ungdommelig eplekjekk, men det unnskylder aldeles ikke min oppførsel. Til mitt forsvar må jeg bare si at jeg for andre gang denne uka hadde en dårlig dag.

Helt siden oktober har jeg lagt av noen hundrelapper hver måned for å spare til et par skikkelig kule joggesko. I påvente av at begge føttene etter 12 år endelig skulle bli friske etter hver sin operasjon i henholdsvis November og Januar. I går fikk jeg beskjed om at kirurgen under forrige operasjon har gjort en feil. Hele prosessen var bortkastet og nå må jeg igjennom det samme en gang til.

Uansett, jeg entret sportsbutikken, ganske så sur, men sko skulle jeg ha, uansett om de må stå på hylla noen måneder til. Litt trøsteshopping bruker jo som kjent å gjøre underverker for pottesure kvinnfolk.

 


(Kvinnfolk med svære føtter…)

 

Jeg har sett for meg disse joggeskoene lenge. Jeg ønsker meg noen med farger. Skikkelig jentesko, gjerne rosa eller lyseblå, noe som oser av girlpower og treningsvilje. ( ingenting hjelper bedre på dårlig kondisjon og slappe magemuskler enn stilig treningsutstyr! )

Men så har det seg sånn da, at denne dama er «velsignet» med et sett gedigne plattfote pailabber med sko og sokke størrelse 42, og det har vist seg å være en skikkelig forbannelse når man skal ut å handle sko. Så store føtter har jeg at pappa en gang i tiden sa at om beina fortsatte å vokse nå, måtte jeg har minst en ekstra stripe på Adidas skoa! (det er pappa`n sin det…) Jeg ender som regel opp i herreavdelingen hvor skotøyet ikke bare er særdeles maskulint, men også relativt fargeløst og kjedelig.

Jeg saumfarte hyllene i sportsbutikken på jakt etter et par i spreke farger som kunne gjøre både formen og humøret bedre, da denne kjekke unge mannen med butikklogoen på skjorta kommer bort og tilbyr meg sin ekspertise.

 


(kjedelige herresko slitt ut av gedigne dameføtter)
 

Jeg forteller at jeg ønsker meg et par skikkelig glorete og fargerike jentesko. De trenger ikke være spesielt gode å gå i engang, bare de er skikkelig kule!

-«Fett! Vi har nettopp fått i et parti med sykt fete Adidas sko, og et parti med råkule løpesko fra Nike! Syke farger!!! Serr diggbare!» sier eksperten, som ikke kan ha vært mer enn 20 år, etter språket og den lavthengende olabuksa å dømme. ( Når du sagger så mye at du snubler i din egen beltespenne lissom!)

-«Jeg skal finne frem noen par du kan prøve! Hvilken størrelse bruker du?»

 

-«42» svarer jeg.

 Han stopper opp og retter blikket mot pailabbene mine.

-«Hæh??? Serr??? Shit, da har du like svære bein som meg da!»

Jeg krymper meg litt mens han nysgjerrig sammenlikner føttene våre, mens han fortsetter.

-« Da tror jeg nesten ikke de skoa passer til deg, dem går bare opp til 41 i damestørrelsene lissom! Men jeg kan se om jeg finner noen herresko med litt fete farger da!??»

 Jeg vil ikke ha herresko! Herresko er dølle. Beina mine er dølle. Og jeg er sur! Likevel takker jeg ja til tilbudet, det kan jo hende fyren er flinkere til å finne sko enn han er til å dra på seg buksene sine, og jeg synes han fortjener enn sjanse.

Han kommer tilbake med tre par. Alle sorte, eller grå, med en ørliten stripe av grønt, gult eller oransje. Dødskjedelige! Så langt fra rosa det går an å komme.

Jeg sukker oppgitt og takker for innsatsen, men sier at det ikke akkurat var slike jeg var ute etter.

Litt kjeitete, og i et forsøk på å være enten trøstende eller morsom sier han:

« Næh, det er nok lettere å finne sko for mannfolk med svære bein, en for kvinnfolk. Høh-høh?høh?Det er lissom fett for mannfolk å ha svære føtter veit du! Du har vel hørt hva dem sier om menn med svære føtter???»

Jeg ser dumt på han! Skuler som en premenstruell tikkende overgangsalder-bombe, mens han fortsetter eplekjekt:

-«Jah, du veit? høh-høh? svære bein, stor……?.»

-«TISS!» svarer jeg!! “JA, jeg har hørt det!!! «Svære bein stor tiss! Men det hjelper jo ikke akkurat meg, akkurat nå!! Gjør det vel!?»

Den stakkars gutten har tydeligvis aldri møtt en tikkende hormonbombe av et kvinnfolk på 40 før, så han krymper seg noe unnskyldende, før han kjeitete prøver å bøte på skaden ved å si:

-«Jah, det er vel det dem sier om mannfolk ja! Og nei, det hjelper jo ikke deg akkurat…jeg vet ikke hva dem sier om damer med svære bein egentlig jeg?»

 

Og fordi jeg er sur, og fordi jeg ikke finner rosa joggesko, og fordi jeg er skikkelig fysen, og fordi jeg har altfor store bein, så smeller det fra denne premenstruelle kjærringa:

 

«Svære bein-slarkete høne!!!»

 


( store sko-slarkete høne… ironisk illustrert med blyant da  undertegnedes høne ikke slipper ut av hønsegården for å posere å bloggen!)

 

Så takker jeg høflig for hjelpen før den unge mannen med lavthengende bukse rekker å løfte haka opp fra gulvet,

og lire av seg flere trøstende dumheter.

Det ble ikke noe sko på meg. Det ble en kokosbolle i stedet, og med den brøt jeg slankekuren i dag også. Samma kan det være, når man først er født med digre bein kan man jammen meg utfordre dem med litt ekstra vekt å bære rundt på også.

Og om du skulle lese dette, du unge mann på sportsbutikken som tross alt prøvde ditt beste for å tilfredsstille en surmulende kunde i dag, så vil jeg du skal vite at om du en gang skulle møte ei søt jente, så ikke bli redd om hun har store sko. Det der med slarkete høne er ikke sant! Damer med store føtter er relativt normalt bygget sånn ellers! Jeg lover.

 


(slarkete høne)

 

Og helt til slutt, gubben, som til vanlig ikke er spesielt begeistret for å bli nevnt på bloggen ville jeg skulle vise et bilde av skoene hans, og fortelle at de er i størrelse 46, og samtidig nevne at de egentlig er bittelitt trange!

 


(Verneskoa til gubben…de tar omtrent en kvadratmeter av yttergangen når de er parkert, og på sommertid leier vi de ut som kanoer nede ved Eidsdammen til tilfeldig forbipasserende turister og kortvokste hølendinger. Du vet hva de sier om mannfolk med svære føtter?

Svære føtter- store….SKO! )

Og med det ønsker denne litt sure høna alle som er innom en riktig fin torsdag!

 

 

32 kommentarer
    1. Haha, jeg ruller seriøst ut av sofan av fortellerevnen din! Gud bedre for et hærlig frisk pust i hverdagen bloggen din er 🙂
      Ler meg skakk av gubben din som prøver å skryte på seg ( haha og da snakker vi ikke om sko nei 🙂 )
      Får si som jordmora svarte en av de håpefulle blivende fedrene på fødselsforbredende kurs da han spurte om de kunne sy igjen litt ekstra – vi syr ikke etter mål svarte jordmora like kald- ikke reint lite rød i pæra han av det svaret 🙂

    2. ‘Bare’ 46 ?!? Heldig du, Janne. Gubben min bruker 47, og tre par fyller opp gangen her …
      (Forøvrig finnes jo spesialforretninger for de som har bena særdeles godt plantet på jorden da 😉 )
      God klem oversendes

    3. Line F: Tusen takk for link!!! Lurer jammen meg på m det ikke blir en Oslotur på meg snart. Eller en seriøs runde med nettshopping. Godt å høre vi er fler i samme båt (sko) 😉

    4. Kveldens høydepunkt å lese bloggen din – vi ler så vi griner. Takk og lov for galgenhumoren – verdens beste krykke i en bratt verden 🙂 Ha en fin kveld og lykke til med både operasjon fot og operasjon rosa sko førtito 🙂

    5. Bare hyggelig Janne! 🙂 jeg vet hvor frustrerende det er å prøve å finne joggesko her i Norge (og i Sverige forøvrig) i store størrelser som også har farger, og ikke bare er svart med en farget stripe.
      Jeg fant et par Nike sko i London som var i blå/turkis i min størrelse, skulle jeg kjøpt de her hjemme hadde de kun vært i grønn/mose eller svart.. Så hvis du skal på ferie til London eller England generelt så lønner det seg å dra innom noen sko/sports- butikker der for da kan du få freshe joggesko som også er billigere enn i Norge 🙂
      PS: utrolig glad for at jeg fant deg på blogg.no!! Det er utrolig morsomt å lese bloggen din 🙂

    6. Line F: tittet litt på nettet i går, og fant overraskende my. Gleder meg til å klikke noen hjem i postkassa. Endelig noe med farger 🙂

    7. uffda..ingen god dag å kjøpe sko på nei. Godt du fikk hjelp av en leser til å få kjøpt kule hippe spreke sko på nettet 🙂 hehe ikke så greit å være ekspeditør og liksom litt morsom når den ikke helt treffer rett. Feil person(kjønn) feil dag, ja..i det hele tatt alt feil egentlig. Håper du finner kule hippe fargerike spreke sko som gjør at turer i skogen igjen kan komme i gang, uanett dumme kirurger som ikke har gjort det de skulle heller..

    8. OJda, satt nesten frokosten i halsen av den historien- men stygt å le kanskje… 😉 Skal aldri sukke over å slite med å finne pensko i str 39-40 mer hvertfall!! Krysser fingrene for at kule rosa sko i str 42 dukker opp uten for mange kokosboller på veien, og husk at det kreves større grunn å stå på for en kirke enn for en utedass 🙂

    9. Jeg har lilla Mizuno Ultima i str 42,5 😀 Fant dem på XXL outlet på Charlottenberg, men de finnes sikkert i butikker også. (Ellers er skokjøp noe av det verste som finnes, når man har over 41).

    10. Hanne: Pensko er enda verre!!! Å kombinerer kjole med joggesko er skikkelig ikke kult! Skal til Sverige neste uke. Takk for tips 🙂

    11. Så morsomt og fint at så mange har “oppdaget” bloggen din. Det har du virkelig fortjent. Du er bare helt rå..

    12. *hehe* Du skulle sett ansiktet på karen i sportsbutikken da jeg troppet opp med min da 12-årige datter for å kjøpe ski og sko og sa:”Hun er 12 år, 150 cm høy og bruker 42 i skisko.” Heldigvis har ikke føttene hennes vokst særlig mer så hun bruker fremdeles 41-42 i sko 16 år gammel.

    13. Grete Waitz har dame jogge sko i str 42 😉 Andre damesko og førr oss storbeinte som står stødig 🙂

    14. Har du sjekket ut zalando og footway? De har garantert noe i riktig str OG farge 😉 Myye bedre utvalg på nettet enn i fysiske butikker.

    15. Kristine: Takk 🙂 Har vært innom diverse nettsteder den siste uka. Forundrer meg over hvor masse fint det finnes som aldri når butikkene sånn rent fysisk.

    16. Kari: Haha! Tusen takk for tilbudet, det var da veldig snilt! Jeg tråler nettet på jakt etter noe stort og rosa, håper på å finne noe som passer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg