Ukas små øyeblikk.

God morgen, og god sommer. Jepp, for her i området rundt måsahuset hoppet verden i år over våren. Vi gikk rett fra vinter til sommer, og denne skrotten har i flere ettermiddager tredd vinterens ostepopp-skavanker inn i en bikini for å nyte sola. Så varmt har det faktisk vært, og jeg har ikke tenkt til å klage over akkurat det. Denne morgenen er litt preget av akkurat sola. Rød i topplokket, og takknemlig over å kunne bruke tid ute. Igjen har det vært en annerledes uke, og fokuset har i grunn vært på å få andre trygt igjennom dagene. Det går fint mens man står i det, men så lander man hjemme i egen sofa på kvelden, også blir man litt preget av alvoret. Sliten, på en litt annen måte.

Men øyeblikkene har vært mange likevel, og igjen, takk og pris for sol og varmere vær. Utetid, luft rundt skrotten, hjelper alltid.

Akkurat nå er som alltid et godt søndagsmorgen øyeblikk. Podene sover, gubben fikser frokost, kaffen er varm, og jeg er pakket inn i teppet mitt, klar for å skrive ned noen av ukas små øyeblikk. Og det har vært mange av dem også. Mandagen! Oh, holy shit, den mandagen. Tenk at en livslang drøm kan gå  i oppfyllelsen på en mandag! I julegave fra mellomste poden fikk jeg billett til Bryan Adams konsert, og etter fire lange måneder med venting, var det endelig klart for mamma og Martin tur til Spektrum! Og Bryan innfridde alle ungdomsdrømmer! For en artist! Null jåleri, bare rock`n roll! God musikk, sånn du ikke klarer lå være å danse og synge til! Altså, hadde jeg ikke mangla den livmora hadde jeg ratt bært på barnet hans nå, for så nære scenen stod vi…nesten!  Tenk det da, en bitteliten attpåklatt kalt Bryan Nordvang!!! Ring SE og Hør lissom!!! Jeg sverger på at jeg kjente lukta av etterbarberingsvannet hans! Så ja, en gang fan, alltid fan! Jeg får liksom ikke satt ord på hvor gøy jeg synes hele opplevelsen var! Tidenes julegave!!! Bare fin-fine øyeblikk.

Og før jeg ble sånn nesten befrukta av Bryan Adams hadde jeg en så himla fin bytur med mellomste poden. En sånn ordentlig mor og datter tur, som vi kaller det. Det var pizza og øl, på en mandag!!! Og jeg liker egentlig ikke øl engang, og jeg tror aldri jeg har drukket på en mandag, ikke i ferier engang. Helt vill og gæærn!!!! Det er så gøy at gutta har blitt så store at de nå er fine voksne folk det er gøy å være sammen med! Tenk så heldig man er som får oppleve det! Sååå gode øyeblikk!

Mandag var tre av kollegene som har vært i yrkespraksis på Kreta med elever endelig tilbake igjen, og det var så godt å ha de hjemme, sååå godt å klemme dem lenge! Og selv om arbeidsuka har vært litt tung, litt annerledes, så er alt lettere når vi er alle. Kolleger, særlig mine, kan være de fineste vennene. Og det hadde med gaver da! Shots fra syden, mulig jeg drikker de i morgen. Jeg har jo denne nye vanen med å drekka på mandager!

Også hadde de kjøpt bilde til kontorplassen min! Så ja, kolleger ER venner som kanskje kjenner meg litt for godt, for teksten på bildet er nok et av mine favorittuttrykk!!!! Sånne små ting gjør meg så glad! Fine øyeblikk!

Så kom 1. Mai, og sola. En fridag midt i uka, en liten minihelg, før ny to-dagers uke, så helg igjen. Nesten så det frister med en 80 prosent stilling, sånn at dette blir en fast greie. Jeg var ute så og si hele dagen. Raka løv, sagde opp tømmer og kvist. (med håndsag!!! holdt med at denne ny-kriminelle dama drakk på en mandag, vi bryter ikke med flere regler på ei uke!) Og når eftan kom kjente jeg at det svei litt i topplokket, og da minsten påpekte at jeg gikk i ett med den røde husveggen, var det bare å finne frem aloe veraen. Jeg hadde kjørt på med solfaktor altså…men sol og hardt arbeid, rødt fjes, og håret fullt av gress og flis, det var rimelig digg. Fin fridag, og fine øyeblikk.

Når siste arbeidsdag i uka starta med latterkrampe. Sånn latterkrampe som gjorde vondt i magen, og til slutt endte med at jeg skled av stolen. Intern kontorhumor som ikke egner seg på en skole, egentlig. En grimase, og en kollega som bare leser tankene mine hva humor angår! Må kjøpe truseinnlegg å ha i skuffen på jobb! Så gøye øyeblikk.

Fredag kveld på balkong, i sol, igjen med gode kolleger. Tine inviterte til ost, kjeks og vin, og det ble en så avslappende, morsom, og nydelig kveld. Akkurat det vi trengte på slutten av uka. Det var latter og sang, vin og høy solbrilleføring. Tror vi ganske sikkert løste et par verdensproblemer også, men jeg husker ingen av de nå. Gode øyeblikk.

Og slik gikk hverdagsuka, selv om været, og den ekstra fridagen, fikk det nesten ut til å kjennes som ferie. Kommende arbeidsuke blir også kort, og det gjør ikke no. Jeg er fremdeles bittelitt rød på nesa, har gnagsår i hendene etter saga, har tankene hos en nær venn. Jeg har spist is, drukket kaffe i sola i skolegården med en gjeng rødruss, bakt kanelboller midt på natta da søvnen ikke kom, og vasket plattingen nede ved plenen. Jeg har bestilt nytt hagetelt, matet ekornene, fått kaffe servert på kontoret kvart over seks om morran, og slarva med Mona i butikken hennes i lunsjpausa. Også har jeg hørt på Bryan Adams på spotify!!!! Bare fordi det forlenger konsertfølelsen!!!

Nå skal søndagen, som foreløpig er solfri, nytes. Det er mulig det blir ei tur over svenskegrensa, for gubben trenger noe til lekebilen sin på Biltema. Ellers skal ukas matpakkebrød mekkes, og bursdagsgaven til podekjæresten pakkes inn. Litt sånn smått søndags-syssel.

 

Håper uka som gikk ga deg noen fine øyeblikk, og at du finner nor fint med uka som kommer. Nyt Mai, og vær snill med deg selv. Det fortjener du. Vi blogges.

 

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg