Smittsom framsnakk

En  kollega viste meg en artikkel på nett i dag. En artikkel om språkbruk blant ungdom, hva de kaller hverandre, hva slags verbal hets ungdom, da særlig unge jenter blir utsatt for. I blogglandia snakkes det om netthets, og kvinner som hater kvinner. På arbeidsplassen min ser jeg stadig unge jenter i konflikt med andre unge jenter. “Blikking” og kommentarer, så eskalerer det. Slik er det, slik har det blitt, og det er viktige temaer som så absolutt burde være , og skal være brennaktuelle. Slike saker skal opp og frem, og de bør diskuteres.

Men ikke på min blogg, ikke i kveld. For jeg har hatt en helt super dag. En super uke faktisk! Vet du hvorfor? Framsnakk! Rett og slett.

Det startet på søndag, men en kommentar jeg fikk på innlegget jeg la ut da. Et av disse innleggene jeg legger ut hver søndag. Slike innlegg som ikke har hverken de høye lesertallene eller de store og dype betydningene. Bare et helt vanlig innlegg fra en helt vanlig hobbyblogger. Men kommentaren var så bare så hyggelig, og den traff meg liksom så veldig. Gjorde meg glad, skikkelig glad.

( Altså, nå blir det neppe noen bloggpris på denne frua, og det betyr ingen ting heller, men å vite at noen andre har trua, vite at noen faktisk heiren en frem, det kjennes godt det. Virkelig godt! )

 

Så den søndagen tok jeg meg selv i å smile litt ekstra, og utover søndagskvelden, og nesten hele mandagen tenkte jeg med jevne mellomrom på akkurat denne kommentaren. Så glad var jeg at jeg ble tatt på fersken i å smile litt ekstra i klasserommet mandag formiddag, og en av elevene spurte; “Har du en bra dag i dag Janne? Det ser sånn ut!”

Og da ble jeg enda gladere, for en slik ting er jo fint å høre. På vei ut av klasserommet tok jeg følge med en elev med nyfarget hår. Jeg sa jeg synes hen var fin, at både fargen og sveisen var kledelig! Ute i skolegården gikk vi hver vår vei, smilende begge to. Ønsket hverandre en fin ettermiddag. Så lite framsnakk skal til før man gjør noens dag bare hakket bedre, hakket gladere.

I går lå nervene utenpå kroppen da jeg ankom Folvell Gård i Nes. Jeg hadde nok en gang sagt ja til å holde et foredrag, og gruet meg. Gledet meg også, men gruet meg mest. For jeg er som en hel haug andre kvinnfolk der ute, og har svart belte i å snakke meg selv ned, tenke at jeg ikke duger, at jeg ikke får til.

 

 

Men da jeg dro derfra var jeg så lettet og glad at kun ørene stoppet smilet fra å gå rundt. For det ble stinn brakke. Et lite lokale proppfullt av smilende, feiende flotte kvinnfolk. Også stod jeg der oppe og snakket høyt om alle de årene jeg har brukt på å snakke ned meg selv, mens folk nikket gjenkjennende, og i det kvelden var over hadde jeg tilogmed nesten overbevist meg selv om det som er budskapet i foredraget. Nemlig at jeg er et brukanes kvinnfolk.

 

(Ikke for å skryte (eller jo forresten) men i går hadde jeg det flotteste publikumet som er å oppdrive på hele Romerike. Garantert! )

Og på vei hjem kjente jeg en helt enorm takknemlighet over alle de jeg møtte, alle de som møtte opp, alle de jeg fikk slått av en prat med. For de var pokker så reale og fine damer alle sammen, og alle hadde noe godt å si om hverandre.

I dag tidlig fikk jeg endelig tid til å lese på kortet jeg fikk sammen med blomstene i går, og nok en gang ble jeg rørt sånn langt inne i hjerterota. Tenk det, hva noen ord skrevet ned på et kort kan gjøre. Framsnakk, noe så fantastisk. Og fordi jeg ble i så godt humør pakket jeg ei flaske vin ned i veska, skrev et kort beregnet på en kollega som har gjort en kjempeinnsats de siste dagene, og tenkte det jammen var på sin plass å glede noen andre også.

 

For sånn er det. Enkelt og greit. Framsnakk smitter, og selv om vi liker å fortelle om alle de dårlige erfaringene vi har med kjerringer som slenger med leppa, og kvinnfolk som er ufine med hverandre, så finnes det jammen meg mange damer der ute som løfter hverandre opp også, og denne uka har jeg truffet mange av dem. Så mange at jeg har gått litt i meg selv, og prøvd å være en av dem. Det virker, og det er verdt det!

Og det var bare det jeg ville si, denne onsdagskvelden. At verden faktisk er full av skikkelig brukanes kvinnfolk også! Så det så!

 

 

12 kommentarer
    1. Jaaaaaaaa! Helt enig – “Ja, til Janne som årets influencer!” Jeg fikk ny kollega i dag og var spent på om kjemien ville stemme – vi skravlet i 4 timer nonstop omtrent… *hehe* Gleder meg til å jobbe sammen med henne fremover ja!

    2. Jeg stemmer på deg som årets influenser! Du har mer mot og snert enn alle de andre bloggene. Elsker å komme inn hit og finne nye fine innlegg. Ha en strålende kveld.

    3. Ja takk til reale kvinnfolk som deg! Jeg stemmer på deg, du gjør dagen litt bedre for den vanlige👍

    4. Må bare hive meg på her fra Trøndelag også,gleder meg til å lese bloggen hver søndag, det gjør dagen min ihvertfall😊

    5. Jaaaa, til mer fremsnakk, og stort Ja til Janne som influncer! Du utgjør virkelig en forskjell i hverdagen min, og selv om jeg ikke alltid er så flink til å kommentere så sparer jeg alle de herlige hverdagsøyeblikkene du deler, i hjertet mitt. Søndagsinnleggene dine er så fine at det er vanskelig å komme med noe smart å si når hjertet er ømt.
      Håper du holder foredrag i nærheten av meg, da skal jeg komme, I mellomtiden nyter jeg bloggen din. Sånn herlig, ekte, morsom, omsorgsfull, klønete, ærlig, uten filter blogg – Janne, jeg digger deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg