Så glemte jeg det litt.

Så glemte jeg det litt, her jeg satt i min egen lille “boble”, og tenkte hvor heldige vi var, at ting gikk litt sånn på skinner. At dagene, tross denne unntakstilstanden på sett og vis fløy av gårde. At arbeidsdagene så smått begynte å likne normalen igjen, at podene mestret hjemmeskole, og at eldstemann fremdeles kunne gjennomføre læretiden uten store problemer.

Jeg gjorde mitt, gutta gjorde sitt, det var vår i lufta, og solskinnet og lysere kvelder gjorde meg håpefull, avslappet og glad. Mellomste poden fikk førerkort forrige uke, og vi pustet lettet ut. Så kunne vi begynne å spare igjen, litt over to år til kontoen igjen skal tømmes til neste runde kjøretimer.

 

Så glemte jeg det litt, det at forandringer kanskje ikke er like lett for alle. Ikke mine egne engang. For minste poden tuslet stadig mellom gutterommet og garasjen, slik han alltid har gjort. Skriver litt låter, spiller litt gitar, skrur litt moped, snekrer litt, pusser verktøyet til det skinner. Men noe hadde forandret seg, og det helt uten at jeg la merke til det engang. Ikke før han setter seg ned ved siden av meg i sofaen, og spør om vi to kan gå en tur i skogen, kanskje snakke litt.

Det er liksom den “hemmelige koden” for “Nå trenger jeg deg litt mamma!” Vi er heldige sånn, med stedet vi bor på. På med tursko, og på under ti minutter befinner vi oss på myke skogsstier, omringet av høye trær, og den gjenkjennende litt søte lukten av solvarmet skogsbunn og fuktig mose.

Praten går lett der ute. Side om side, nesten beskyttet av kraftige trestammer og stille vann. Nesten som om det er lettere å være åpen i tett landskap.

 

“Det er bare det at det er så mye som forandrer seg!”

 

Jeg har ikke tenkt på det sånn. Med to poder over 18 har jeg kun sett mulighetene, friheten de får av å ha lærlingplass, førerkort, mer bestemmelse over egne liv. En fryd å se at de blir voksne, at de mestrer, og jeg har gledet meg over selvstendigheten. For meg som mamma er det fint. Skummelt men fint.

Men for lillebror, han som slett ikke er liten, likevel akkurat så mye yngre at det kjennes ut som om livet står stille mens storebrødrene går videre, er det annerledes. “Huset er så stille når gutta er ute!” sier han. “Det er ikke no bass på rommet dems!” Kort forklart, likevel så godt. Det ER stille i huset. For med to av tre stadig på farten, og med en minstemann som aldri har hjort stort ut av seg har vi voksne nytt den nye stillheten. Den er uvant, men god. Og ikke en eneste gang har det slått meg at minsten kjenner seg ensom, nesten forlatt.

Han er jo stadig med brødrene ut, er en del av gjengen, bare den som blir sluppet av litt tidligere på kvelden, mens de andre cruiser litt videre inn i voksenlivet.

Brått får jeg dårlig samvittighet for ikke å ha sett det. At jeg ikke har sett tårene og savnet.

“Jeg vet jo at det må være sånn, og at det blir min tur også engang.” sier han. Reflektert og sindig som han er, denne unge mannen. “Men jeg skulle bare ønske noen ganger at ting var litt som før, når vi alle tre satt bak i bilen og maste om is, og vi lekte ute helt til du ropte at vi måtte komme inn!”

Så kjenner jeg det jeg også. Savnet av det som var, selv om jeg også synes at det som er ,er ganske fint. Vi blir enige om at pappa og storebrødrene også kan få høre hva vi har snakket om på turen vår.

 

De er som meg. Har omfavnet utviklingen, uten helt å tenke på hva den vil si for den som sitter igjen. Selvsagt forstår vi, og selvsagt skal vi gjøre alt vi kan for at siste innspurt av ungdomstiden ikke skal bli en ensom affære. Så fint at han sier i fra, at han tør det. Modig! Det er modig å si at ikke alt er bra!

“Det var jo ikke akkurat dårlig heller da!” presiserer han. “Bare uvant, og annerledes!”

Så heldig han er, tenker jeg, sånn egentlig. Så heldig han er som faktisk har et slik forhold til brødrene sine at han savner dem, selv om de bare er borte noen timer. Tre brødre, bestekompiser, og sammen med oss finner vi ut av dette også. Vi lager oss noen prosjekter, ordner oss noen nye rutiner. Felles måltider, familie-tid. Det ordner seg, og jeg er så glad han sa ifra. Skulle bare så inderlig ønske jeg hadde sett det med en gang, tittet utenfor min egen boble lenge nok til å få med meg at noe ikke var helt rett.

 

Så glemte jeg det litt, hvordan det kjennes å være ung, alene, og at tiden står litt stille. Heldig er jeg, som har noen til å minne meg på det.

 

Bilder og tekst delt med samtykke av den unge herremannen.

9 kommentarer
    1. Ååå, nå fikk jeg gåsehud her… Selvfølgelig blir det uvant for lillebror at de to andre er på vift, men for en fantastisk lillebror som sier ifra🥰 Så herlig at dere to på tur, snakker ut om stort og smått og finner løsninger! Samholdet til de tre gutta er jo helt unikt, og jeg er sikker på at det fortsatt kommer til å være sånn . Fordi fine lillebror tør å sette ord på det han føler, et eksempel for andre😘 Du kan være så stolt av gutta deres Janne🤗 klem til dere alle 🌺

      1. Ja, jeg er så glad han våger å sette ord på det. Det er jo ikke så vanskelig å skjønne at en slik omveltning er stor for en som er vant til å være minst i en stor flokk <3

    2. Nei nå ser jeg nesten ikke teksten din fordi tårene blender meg. Så fine dere er, alle sammen! Både minstemann som klarer å sette ord på det litt vonde og rare, og resten av familien som omfavner ham, tar ham på alvor, og finner ut av det 💙 Dere er rett og slett nydelige hele måsagjengen!

    3. Tårene triller her 😭 Både for lillebror som kjenner på disse følelsene, men også for den måten dere tar tak i hele situasjonen. Helt fantastisk 💙

    4. Uff, ja, det er nok mange som kjenner seg igjen her….. Ikke så greit å være den yngste, når de eldste søsknene er borte eller flytter hjemmefra…. Min yngste er 18 og de to eldste er 27 og 24. Elstemann har bodd og jobbet i London de siste fem åra, og hun i midten har bodd i italia i snart fire år. Heldigvis har hun i midten hatt anledning til å komme hjem noen dager her og der (vi bor rett ved italia-grensa). Når hun kommer heim, blomstrer yngstejenta opp og det er så herlig å høre latteren og fnisingen fra et av rommene deres. Da ligger de og fniser til langt på natt under dyna på eldstejenta sitt rom (ettersom hun har bredest seng) og smilet er stort og åpent hos dem begge. Når hun og/eller broren igjen drar hjemmefra, blir det STILLE…. Hun er ikke så åpen som din sønn dessverre, så hun holder følelsene mer for seg selv, men jeg vet at det ikke er så gøy å være “enebarn” storparten av året, når hun har vært vant til å vokse opp med huset fullt av søskenene og alle deres venner (pluss en kusine som også har flyttet pga. studier)…. 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg