Kjerring på lading.

Sola hadde ikke engang nådd tretoppene da en eller annen bygdeungdom med senka 240 og løs potte dro en “burnout” forbi måsahuset. En av nattens siste kjøreturer for bygdas unge håpefulle. Lyden av pottesleng og skrikene dekk jallet utover myra, og slo tilbake i veggen utenfor soverommet, og så var det slutt på natten. Umulig å sovne igjen, selv om klokka var uhøflig tidlig.

“Er du våken?” spurte gubben, uten at det egentlig var et spørsmål. Mer en bekreftelse.

“Skal vi bare stikke av i dag?” sier han. “Du pakker bagen, jeg smører matpakke. Så sier vi fra til gutta, også bare stikker vi?”

Det er noe ekstra fint med slike dager, når man bare kan pakke bagen og dra. Som antatt ville ingen av podene være med. Et kjøleskap fult av mat, tilgang på egen bil, og huset for seg selv lokker tenåringene mer enn en dagsutflukt med opphavet. Jeg ser den.

Det skal ikke mye til. En termokopp med kaffe, en bag med to håndklær og solkrem, nystekte rundstykker pakket i matpapir. That`s it. Ja, også solskinn da. Det hjelper!

Og i går var det solskinn. Så godt som skyfri himmel, og nesten vindstille. Sommervarme.

“Henger” på stranda…bokstavelig talt!

Vi kjørte dit vi alltid kjører. Det er liksom ikke sommer før vi har vært noen turer der. Den fine stranda bak skogholtet. Jeg tror jeg egentlig er født i feil land. Eller kanskje bare feil landsdel. Lukten av salt sjø er balsam for sjelen, og innerst inne drømmer jeg om å bo en plass der kveldene kan nytes på et svaberg, og føttene kan dyppes i saltvann hver dag.

Egentlig hadde det holdt med tilgang på ei hytte ved sjøen, eller kanskje en båt. Jeg hadde garantert tatt meg sjukt bra ut på en båt eller på ei hytte ved sjøen ass 😉 Neida, men jeg hadde trivdes, det er ihvertfall sikkert!

Sånn helt seriøst, når jeg vinner i Lotto, to ganger på rad, da er et eget svaberg med personlig måke det første jeg skal kjøpe meg!

Det var kaldt i vannet enda. Fryktelig kaldt faktisk. Likevel så varmt på stranda at vi måtte dukke under vannskorpa tre ganger tilsammen, bare for å kjøle ned skrottene. Det er noe eget med roen på stranda. Ligge sånn ved siden av hverandre på hvert vårt håndkle, duppe av litt. Innimellom stryke armen inntil hverandre, og kjenne varm, hvit sand renne ut av hendene. Ro! Kjerring på lading!

Dette var en slik dag da ingenting hastet. Det var jo uansett fri dagen etter. Så da vi hadde fått nok sand i hulrom kroppen egentlig ikke trenger sand i, pakket vi sakene og startet jakten på et sted å spise. Matpakkene ble inntatt på en gressplen nede i en stille vik, og ettermiddagshvilen, som er helt obligatorisk etter en hel dag med formiddagshvil, tok vi på et svaberg på Tangen. Så fint det også. Sitte sånn på en stein og dingle med bena over sjøen, få kalde dråper av sjø på tærne fra bølgene båtene skyver inn mot land.

Stoppet for å spise på vei hjem. Saftig hamburger med tilbehør, og iskald brus. (middag for “fintfolk”) Spise ved et bord i skyggen mens man kjenner det prikker litt i kinnene etter en hel dag i sola. På vei hjem, ved rundkjøringa utenfor skolen møter vi en gammel senket Volvo med løs potte. Bygdas håpefulle, ute på første kjøretur for kvelden. Vi gliser litt begge to, gubben og jeg. “Der kjørte vekkeklokka vår jo!” sier han.

Vel hjemme flater vi ut i hver vår sofa, etter å ha dusjet av oss saltvann og sand. Sigen etter en lang dag, likevel herlig uthvilt. Det er akkurat slike dager man trenger etter en uke der følelsene har ligget litt utenpå, og hodet kjennes i overkant fullt. Kjerring på lading. Akkurat det som skulle til.

Ønsker alle en strålende mandag, og en herlig ny sommeruke.

1. For en perfekt dag dere har hatt 👍 hørtes aldeles nydelig ut 🥰 Har hatt en fin pinsehelg jeg også. Lørdag var det jobb og taxi kjøring for mine to håpefulle 😘 I går var det grilling og brettspill med et vennepar etter en dag i solen 😎. Og i dag avslappet fridag på terrassen med besøk som stikker innom. Nå skal vi snart ut å spise på restaurant, vi skal feire eldste arvingen med endt høyskoleutdanning og jobb 🎉 Ja, har nok hatt verre helger enn denne 🤩🤩 Nå er vi klare for en ny uke Janne, håper den blir herlig👍👍 klem 🌺

2. Åååh🤩 Så fin ei pinsehelg dere har hatt, Janne🥰 Vel fortjent❤️ Og takk for at du deler🙏🏻 Helga vår har også vært fin. Fredag kjørte vi på hytta. Var innom på restaurant og feiret største poden sin beståtte teorieksamen for bil, før vi forlot han og kjæresten på hybelen, og vi kjørte til fjells. Vel framme på hytta og fortsatt mett etter god mat fant vi fram ferske reker😅 og det var nydelig godt😋 Lørdag dro vi for å hente den nysydde bunaden til minste frøkna. Skulle egentlig hatt konfirmasjon i helga, men den er flyttet til høsten. Det gjorde ingenting, for da kunne jo gubben og jeg dra på skitur på fjellet i går formiddag. Første skitur EVER i slutten av mai, og første skitur EVER i shorts og sports-BH🤩 Over 20 varme grader på fjellet, og høy solkremfaktor. MAGISK!!!!! 2 morgener har vi satt oss ut i solveggen på hytta, og spist frokost og drukket kaffe. Herlig! I dag vendte vi nesa hjem igjen… dessverre… da jeg gjerne skulle hatt noen dager til på hytta. Men, vi rakk gartneriet, og jeg fikk handla blomster til den lille altanen vår. Nå sitter jeg og skuer utover fjorden og på mine nye blomster fra den nevnte altanen. Kveldssola lyser opp fjeset, og jeg har strikking og pledd i fanget. Dagen ble komplett med et nytt blogginnlegg fra deg🤗 Ønsker deg og dine fine ei nydelig uke❤️

3. Så fornøyelig pinse du har hatt. 🥰 Pinsa har våre fin på Jæren òg, sol og varme. 🌞Einaste forskjellen er vel at eg ikkje bada, men vart heller nokre gåturer. Varmt å gå tur og når temperaturen er ein plass mellom +20 og +25 grader 🤪
      Ønsker deg ei fin veke 🤗

4. It turns out that what I have been looking for so far is in this paper, I am very happy to find several articles on this blog, I am interested in your sentence above, very opinion building in my opinion, why? because you wrote it in language that is easy to understand.. Nettstedet ditt ser veldig vellykket ut. Vi liker siden din.