Eplekake, smaken av høst.

Jeg glemmer det. Alltid. Glemmer at hver gang jeg legger ut et bilde av bakverk er det alltid en eller annen som spør etter oppskrift. Skjedde i går også. Postet et bilde på Instagram av eplekaka jeg slang samme til kveldsmaten, også er det plutselig veldig mange som blir akkurat like akutt fysne som meg. Jeg digger de folka. De som liker kake. Folk som spiser kake er de beste folka!

 

Eplekake er for meg selve symbolet for høst og kos. Det er noe helt spesielt med lukten av kanel og epler, og smaken av lun eplekake med krem eller is. Aaah, høsten altså! Fem om dagen, i kakeform. Digger det!

 

 

Så her kommer oppskriften, fordi det er lettere å skrive den ned en gang, en å skrive den til hver og en av de som spurte.

 

Oppskriften er superenkel, litt sånn slenge sammen kake, og det passer meg helt utmerket. Det holder seg også mange dager i kjøleskapet…dersom du er av den typen som liker å spare da. Jeg er skeptisk til folk som sparer ei kake lenge…

 

Anyway, her er oppskriften.

 

125 gram smør (jeg bruker meierismør)

125 gram sukker.

(røres hvitt og luftig)

 

1 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker

125 gram hvetemel

2 egg

4 ss eplejuice

(røres inn i smør og sukker)

 

Hell kakerøren i smurt form, 20 cm i diameter.

Dryss over 2 ss kanel, og 2 ss sukker.

Fordel 2-3 epler i ønsket mønster på toppen, og dryss over 1 ss perlesukker.

 

Stekes på nederste rille, 180 grader, 35-40 min.

Nyt!!!

 

 

Etter jobb i dag skal jeg bake saftige eple og gulrot-muffins til matpakkene. Oppskriften på de kommer i morgen.

Lag deg en god mandag. Gjerne med kake!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg