En liten pepperkakeby.

De har gått sin seiersgang på Instagram noen år nå, disse enkle men dekorative pepperkakehusene, og byene. Jeg har sett, beundret, og ikke gjort noe mer med det. I mange år pyntet vi pepperkakehus, alle tre guttene hadde hvert sitt prosjekt. De er liksom ikke like ivrige på akkurat det lenger. Podene er jo så store, og to av dem er jo allerede igang med ordentlige byggeprosjekter med ordentlige materialer hver eneste dag. Pepperkaker baker vi bestandig sammen, det er en tradisjon selv ikke store tenåringspoder vil gi slipp på, men en boks pepperkaker i hylla gir jo liksom ikke fra seg den samme lukten som et pepperkakehus som står fremme.

Akkurat det har jeg savnet.

 

Så i år tok jeg saken i egne hender. Enda en søvnløs natt kunne like gjerne brukes til noe skikkelig koselig. Pepperkakeby, eller egentlig mer et pepperkake-nabolag.

 

Det er langt fra perfekt. Første forsøk og alt det der. Det er litt skjevt, dekoren er litt så som så, men det gjør liksom ikke noe. Det er sjarmerende likevel, der det står, fristende, og sprer sånn intens herlig julelukt i hele måsahuset.

 

Hvor lenge det varer gjenstår å se…vi har jo tross alt tre pusekatter som mer enn gjerne både saboterer og smaker litt på alt som står fremme, selv under intens overvåking fra matmor. Dessuten er den eldste poden så innmari glad i pepperkaker med store mengder melisglasur, så dersom byen “tilfeldigvis” raser er det ingen sjangse for at det blir krangling om hvem som skal rydde opp. Her kommer hver eneste smule til å forsvinne.

 

Men frem til det skjer skal nabolaget få stå midt på bordet. Der skal det få spre juleglede, så lenge det varer. Og i dag skal vi bake pepperkaker til kakeboksene. Slike som er så stappfulle av melis og nonstop at man knapt ser kaka. Det er tradisjon det også.

Så enkelt, så gøy.

Har du laget pepperkaker enda?

4 kommentarer
    1. Nydelig «nabolag» du har laget. Det skal jeg ta med meg videre når det blir slutt på kakehusene i vårt Casa.
      Hjemmebakte pepperkaker er i hus alt, og jo eldre ungene blir jo mere igodteri går med – under bakingen og på kakene 😅 Til denne tradisjonen kan vi ikke gå tom for seige menn og damer, og nonstopp. God jul🎄

    2. Synes disse pepperkakenabolagene er skikkelig stilige, og strengt tatt er det vel disse som passer best plassmessig, hos meg. Jeg lagde pepperkaketog til ungene, og savna, som deg, å ha noe sånn stående framme til pynt. Men hvorfor kunne jeg ikke lage noe til oss to her hjemme? Som tenkt, så gjort. Så jeg lagde ett for fire år siden som nabogutten fikk for å knuse. (Mine barn og barnebarn bor 25 mil unna, og jeg nekter å kjøre så langt med ett pepperkakehus i fanget!) Også vant lysta over fornuften i år også. Jeg lærer liksom aldri. Og vips, 2 dager og 1,5 kg pepperkakedeig senere så står det noe spiselig julepynt i stua. (Tror du har sett det på Instagram.)

    3. Skikkelig pepperkakeby.

      Har lagd pepperkakehus fra 1982 – 2015. Da kjente jeg at det ble mer slitsomt enn moro, så da heklet og strikket jeg to hus i stedet. Nå kan jeg ta dem fram år etter år, og har samme gode pepperkakehusfølelsen. Lukten av pepperkaker mangler jo, men det går å lage noen pepperkaker om jeg orker. Kanskje det fine pepperkakelukt på boks? 😉

    4. Halley 365 dages returret og fri returda vi har fri returret, afholder worldsport24 Fodboldtrøjer Online.dk udgifterne i forbindelse med tilbagelevering af varen, hvis du benytter
      vores Wyatt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg