Han der måsagubben.

“Finn deg en som gjør deg bedre!” sa mamma, og jeg trodde det hadde rabla for dama. Ikke fordi jeg ikke hadde noe forbedringspotensiale, for all del, det var, og er vel forsovit enda kanskje det jeg har mest av. Det var bare det at jeg på den tiden ikke helt klarte å se for meg hvordan et annet menneske kan gjøre noen andre bedre, sånn rent borsett fra diverse landslagstrenere og Jan Thomas. (den mannen er jo en kunstner med sminkekosten og gir håp for selv en smådvask hobbyblogger med poser under øya som ender nede ved munnvikene)

Men så snublet jeg over han der måsagubben helt tilfeldig hos en felles kompis en kveld, og selv om jeg synes den litt røslige, hårete gutten med hvite tennissokker, mokkasiner med dusk og frynser, og skinnjakke med nok lommer til en fire-fem multiverktøy var litt stille og snodig, så fortsatte jeg å snuble over han en halvt års tid, og sånn godt utpå vinteren, og helt på starten av 1998 snubla jeg skikkelig, og falt pladask, og plutselig forstod jeg hva mamma mente.

 

For måsagubben er en sånn fyr som tar lite plass, men som man likevel kjenner det gode nærværet av. En sånn som står litt bak, holder en varm hånd på ryggen din, dytter deg et skritt frem og hvisker “Dette fikser du!”. En sånn som har trua nok for oss begge når jeg er usikker.

Måsagubben  ler når jeg detter, knegger faktisk, ufarligjør fallene, og strekker alltid ut hånden for å dra meg opp. Nå mente jeg dette sånn rent metaforisk, men han har ledd høyt de gangene jeg har sklidd på den glatte trappa og. Han gjør fallhøyden mindre, og applauderer når jeg klatrer opp igjen.

Måsagubben gråter åpenlyst av glede, og tørker sorgens tårer i skjul. Bare jeg får lov til å se de, da er det min tur til å være den varme hånda på ryggen. Jeg tør å være sterk når han er svak, for han har lært meg hvordan.

 

Måsagubben er en sånn pappa alle barn burde ha. En sånn som har vugget og bysset og sunget i søvn, en sånn som har blåst på vondter og plaster skrubbete knær. En sånn som har skrudd av støttehul, og løpt bak sykkelen. En sånn som har dyttet huska i så stor fart at mammaen nesten ikke tør å se, og en sånn pappa jubler på sidelinja hver gang podene tar enda et skritt videre ut i den store verden. En sånn pappa som stepper inn hver gang jeg kommer til kort, og en som ber meg ta over når hans egen tålmodighet er i ferd med å renne ut. En sånn pappa som gjør meg til en bedre mamma.

 

Måsagubben hjelper andre før han bruker tid på sitt eget. Han sier ja når han kan, og nei bare når han må. Nesten for snill sier folk, og det stemmer nok litt. Han får dårlig samvittighet når han gjør noe for seg selv, selv om han vet det er viktig.

“Vil du ha kake på burdagen din?” spurte jeg. ” Næh, det er ikke så farlig! Men gutta på jobben blir sikker glad om du lage en, og gutta her hjemme vil sikkert ha og!” svarte han. Så da ble det sånn. En kake til gutta på jobben, og en kake til ungene her hjemme, for måsagubben har bursdag.

Han ville ikke ha “noe styr”, men vi styrer litt likevel, for han fortjener det. Etter jobb i dag venter ei pakke, et kakestykke, og en liten drøss kyss og klemmer, for det fortjener han, han der måsagubben.

Gratulerer med dagen, verdens beste. Du gjør oss alle litt bedre. Vi elsker deg!

 

14 kommentarer
    1. Gratulerer så inderlig med dagen til gubben, og gratulerer til deg for et varp! Omtrent sånn er gubben min også, så jeg vet hva du snakker om ❤️

    2. Hipp hurra og gratulerer med dagen 🎂 🎈 📣 🍾 🌷 For en herlig kjærlighetserklæring 🍰🍻

    3. Hurra for gemalen din :-)) Håper dagen blir helt super. Kjenner litt på at vi var heldige med gemalene våre. Etter det jeg nå leste så likner de veldig – vel verdt både kake og klem 😉

    4. Gratulerer så mye med dagen til måsagubben 🎁🎉🎂 For en vakker hyllest du gir ham i innlegget ditt👍 for meg virker dere som perfekt match 💕 kos dere med feiring i dag👍klem 😘

    5. Han er verd å slå på stortromma for —- feir dagen med glede.
      Det finnes mange slike, men noen må se dem og ta litt vare på dem så de ikke blir utnyttet —😘

    6. Gratulerer med overstått til han, og heldige dere begge, må kjennes godt å holde sammen med en du kan si så mye fint om etter mange år. Veldig fint skrevet!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg