Ukas små øyeblikk.

Sitter her og lurer på om jeg skal bake noen julekaker. For tidlig? Fader ass, jeg pakket inn enda noen julekalenderpakker før jeg la meg i går kveld, og fikk sånn akutt julestemning. Begynte å nynne Bjelleklang og fikk skrekkelig lyst på gløgg. Og vi har ikke engang rydda bort bassenget enda! Bare demontert det lissom. Mulig jeg bare må droppe julekaker i dag for ikke å ødelegge stemninga og den gode følelsen når jula endelig kommer, men en eller annen form for bakst, det blir det garantert. Er liksom ikke søndag uten. Grovbrød med brunost, det høres ut som en plan.

Sitter her og tenker igjennom uka som gikk. I alt maset og stresset er det fort gjort å glemme de små øyeblikkene. Kjenner meg sliten egentlig, ikke like motivert for mandag som jeg var forrige uke. Har et par ting jeg gruer meg til kommende uke også, sikkert derfor jeg tviholder på helgen akkurat nå.

Mandags morgen var fin. Våknet en halv time før vekkerklokka og ble liggende på armen til måsagubben å høre på vinden utenfor vinduene. Så fint å våkne sånn mens det fremdeles er tussemørkt ute, vite at man bare kan slappe av enda en stund før uka begynner. Stekte egg til frokost og hadde all verdens tid før jeg vekte guttene, og tuslet bort til jobb. Fin start, fin morgen, fint øyeblikk.

 

( En sånn morgen. Slike skulle man hatt så mange flere av! )

 

Ukas aller fineste øyeblikk? Den morgenen jeg jeg fikk et bilde av verdens vakreste lille skatt på mobilen, og jeg for andre gang kunne kalle meg tante. Ikke helt riktig tittel, sånn rent biologisk, men hva gjør vel det. Tante i hjertet. På tide egentlig, for nå har jeg venta grådig lenge, og har hatt sympatirier i over ei uke. Tenk det, hvordan enda et lite menneske gjør sin entre i verden, og plutselig finnes det enda mer glede, enda flere smil, og enda mer kjærlighet. Jeg gleder meg sånn til å snuse på det lille hodet, og kose det lille gullet.

En tur i skogen på onsdag kveld med en venn. Møtes på halvveien, traske innover grusveien og rundt vannet. Svette litt, og blåse ut litt frustrasjon. Le litt. Snakke og gå, akkurat fort nok til å bli andpusten, bli akkurat sliten  nok til å synke ned i sofaen med dovne føtter og god samvittighet på kvelden. Fint øyeblikk.

 

Browniekjeksene jeg bakte. Herremin for en tilbakemelding, og så mange som har testet oppskriften allerede. Det er skikkelig gøy. For en som ihvertfall ikke er noen bakeblogger er det så himla artig at folk likevel tester ut oppskrifter jeg legger ut. Ekstra stas når folk sender bilder av ferdig produkt, med tilbakemelding om at det bare er smuler igjen i kakeboksene etter servering. Det har blitt intet mindre enn tre porsjoner til med disse småkakene her hjemme denne uka. Alle er borte vekk! Snadder. Off, nå ble jeg fysen igjen!

 

( Når Marit sender bilde fordi mammaen hennes leser bloggen og har bakt browniekjeks. Da blir man fort litt høy på seg selv, også kjent som bloggersyken. )

Den kvelden jeg kjedet meg, og malte soveromsdøra. Altså, noe sånt svært og magisk øyeblikk var det vei kanskje ikke, men jeg har tenkt på det ei stund, og det er så godt med alt som er gjort.  Jeg så på et interiørprogram for en tid tilbake at noen malte dør og vegg i samme farge, for å gi et lite rom litt mer romfølelse og helhet. Så da testa jeg da, og foreløpig angrer jeg ikke. Måsahuset er så trangt, og romløsningen heller gammeldags, men det hjalp litt å bli “kvitt” den hvite døra som leder inn til soverommet, og som liksom delte opp en allerede liten vegg.

 

( Og jeg lissom bare “OMG, hvor blei det av døra?” )

Koble av på kjøkkenet. Den dagen vi var våte i luggen av regnet da vi kom hjem fra jobb og skole. Gutta forsvant opp på rommene sine, jeg hoppet inn i pysj og kjøkkenforkle og lekte meg med mørdeig, og massevis av epler. Noen ganger er det så herlig å være litt kreativ med mat. Gøy å servere noe som ser morsomt ut, selv om sultne tenåringer ikke alltid tar seg tid til å begeistre av hvordan maten ser ut, så lenge den metter. Men pai til dessert er aldri feil, enten den er dekorativ eller ikke.

 

( Eplepai. Aldri undervurder frukt i dessert. Det er sykt sankende lissom! )

Kveldstur med gubben den dagen alt gikk litt skeis, det var godt. Kle på seg og traske ut i høstmørket. Rusle rundt en liten time, kjenne vinden bite litt i nesa, og varme tærne foran peisen når man kommer hjem. Det er fint.

Da stormen kom og blåste rundt husveggene. Ikke nok til å gjøre store ødeleggelser, men nok til å ta strømmen. Det er litt herlig når strømmen går egentlig. Vi tente lys, drakk brus av rødvinsglass, spiste kald eplepai med masse vaniljesaus,  og alle gutta tok med gitarene ned. Sitte sånn og høre på gitarspill i skinnet fra stearinlysene, bare være sammen, det var skikkelig herlig! Fint øyeblikk, sånne man vil skal vare. Sånne man ønsker seg flere av.

 

( Når strømmen går, og kosen kommer! )

 

Rusle en tur ned til sentrum en lørdag formiddag. Treffe kjentfolk som har tatt turen til “Stuttreist og himlaga” festival. Kjenne lukten av bål og grillet elg i gågata, kjøpe honning av lokale birøktere, ta en kaffe med gode venner, og se eldstepoden jobbe på stand for skolen. Fin dag, mange fine øyeblikk. Stalke en kjendis, miste totalt mangelen på forstand, bli starstruck så det holder, og få signert ei gammel kokebok av blomsterkongen Finn Schjøll. Herlig!

 

( Verdensvant blomsterkonge møter lokalt ugress! )

Nå skal jeg bake. Jepp, tror jeg har bestemt meg for brød, og ikke julekaker. Så skal jeg jobbe litt med et foredrag jeg skal ha på Aurskog på onsdag. Fyttekatta som jeg gruer meg.  Og gleder meg. Gruer meg mest tror jeg…redd for å feile skikkelig, men spent på å teste egne grenser. Kryss fingrene for meg, jeg er på skikkelig dyp og ukjent grunn her! Jaja, det er som minsten sier. Enten så går det bra, eller så går det over. Krysser fingrene for at onsdagens foredrag går inn i rekka som et av neste ukes små, fine øyeblikk!

Ha en skikkelig fin søndag! Vi blogges!

22 kommentarer
    1. Den ” minsten ” din sin uttalelse må du lagre i minnet— herlig trøst til ei mamma som gruer seg—😂😂

    2. Gratulerer som liksomtante! Mange fine øyeblikk, må si jeg tenkte på dere der sør som hadde Knud på besøk. Er jo koselig og være sammen alle når strømmen er borte. Er en egen stemning da! Den paien var rene kunstverket. Tenker at foredraget blir veldig bra. Det største øyeblikket var når hostesafta fra legen kom i hus, og endelig kvitt en ukes hoste. Nå går jeg bare å gruer meg til celleprøve men tenker det går bra å brette ut underlivet. haha. God søndag til dere og lykke til med brødbaksten.

    3. Eva: Celleprøver er aldri stas, men viktig å få det gjort 🙂 Brødet står til heving, det ble grovbrød med urter og oliven. Gleder meg til testsmaking 🙂

    4. God helg! Kjenner jeg er skikkelig misunnelig hver gang når du skriver “tusler bort på jobb” Tenk så godt det må være å slippe å sette seg inn i en bil for å komme på jobb. Jeg er jo heldig i og for seg, med bare 20 minutter i bil… mange har jo over en time før de kommer seg på jobb.

    5. Lillian: Helt klart. Gubbens sin aller største frustrasjon i hverdagen er de to reisetimen daglig. Bortkastet tid på en måte 🙂

    6. Nyt søndagen- baksten og øyeblikkene! Og masse lykke til på onsdag!!!!💪👏 Sikker på at du fixer det bra!🙋 Ser frem til å lese om det👍

    7. Sikker på du kommer til å gjøre et bra foredrag 🙂 Jeg skjønner godt du gruer deg, jeg er ekstrem på gruing til sånne ting, men som regel går det jo bra. Og vi blir litt for opptatt av å være “flink pike” så det stopper oss innimellom, men vi må huske at “passe flink pike” er mer enn nok. SÅ klarer du DET, skal du være glad 🙂

    8. Helt greit med juleforberedelser, kjøpte julegave i dag. jeg.
      Det ble utrolig fint med den gråe døra- og den eplepaien din så jo nesten for fin ut til å spises.
      Ser ut som det har vært masse fine øyeblikk i Måsahuset denne uka også.
      Lykke til på onsdag, du overlever garantert.

    9. Alt du rekk på ei veke! Måle dør og vegg i samme farge blei skikkeleg bra! Nesten så eg blir inspirert🙂👍paien var en matblogger verdig! Lykke til med foredraget, sikker på du fikser det bra! Heier på deg!

    10. Eva Karin: Tusen takk. Jobber fremdeles med manus, men magefølelsen er bedre nå som ting begynner å ta form. Ønsker deg en nydelig uke 🙂

    11. Brit: Haha! Ja, overlevelse er målet på onsdag, så får kvaliteten på foredraget komme i andre rekke 🙂 Jeg er også ferdig med de aller første julegavene. Bare resten igjen 🙂

    12. Det foredraget klarer du helt utmerket – garantert! :o) Liksomtante du!? Pøh. Du er da tante god som noen! Jeg har noen tantebarn og så er jeg tante til kjærestens onkelunger og det er bare en av dem som faktisk kaller meg tante, den ene niesa til kjæresten. I sommer traff vi dem da vi var på ferie i Sverige og hun var proppfull av ting hun skulle fortelle oss og da hun snudde seg og så på oss med glitrende øyne og begynte:”Tante og onkel?! Da vi….” så lå nesten jeg som en rørt geleklump på bakken for det er så utrolig koselig å bli kalt tante! <3 Smelter fullstendig av den ungen altså!

    13. Anne Berit: Enig er deg. Tante er ikke en tittel man nødvendigvis får grunnet biologi,men en tittel man gjør seg fortjent til. Gleder meg sånn til å bli kjent med det nye lille nurket:)

    14. Gratulerer så mye som tante Janne💕så stas! Jeg ble tante for første gang da jeg bare var ni år, ( og mange etter det!)hun har nå to egne barn som jeg også er tante til! Så deilig og ha tantebarn fra 2 1/2 år til 37 år!!
      Jeg har tenkt på deg i hele dag, du og foredraget ditt😘 jeg bare vet at det har gått så bra og at det ble en suksess 👍 gleder meg til å høre om det på bloggen. Selv om jeg er på ferie, så følger jeg deg på bloggen vettu🤣 klem

    15. Heidi: Hei på deg og tusen takk. Fremdeles over tre timer til foredraget skal holdes,og jeg kjenner meg skikkelig utilpass og uforberedt. Krysser fingrene for at det kjennes lettere når det faktisk er folk i salen:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg