Sval bris- sur fis.

Selv om det koster litt å innrømme, så er det et faktum at det tar på å bli eldre. Stort sett går det fint, altså, jeg har jo forhåpentligvis ikke kommet lenger enn sånn ca halvveis i livet, men årevis med litt frivillig kroppslig forfall i form av relativt lite trening og hyppig inntak av ostepop har satt sine spor, både på meg og gubben. Det er ikke til å komme bort i fra at små ting som det å reise seg opp er vanskeligere enn det å sette seg ned, og fordi vi begge har ostepoppet på oss en relativt rund fasong og laber kondis, er aktiviteter som krever presisjon og utholdenhet blitt en større utfordring enn de var i ungdommen.

Nå er det jo også en kjent sak at i tillegg til vekt og utholdenhet er alderen alene også med på å redusere forplantingsevne og lyst, for selv om vi kvinnfolka sånn ca midt i livet svetter som  griser og er konstant fuktig på utsiden, så er vi rimelig tørre på innsia. Det tar lenger tid å kjøre varm en dieselmotor på en gammal Chevy enn det tar å fyre opp en Tesla, for å si det sånn. (prøver å bruke metaforer da jeg vet at pappaen min tidvis leser bloggen, og vi gjerne skåne mannen som til tross for at har tre barnebarn, fremdeles er hellig overbevist om at dattera er ei snart 42 år gammel jomfru!) Du vet du har kommet til et veiskille når stønningen fra soverommet i all hovedsak kommer av stive ledd, skiveprolaps og muskelsmerter.

 

( Når du har nådd den alderen hvor kroppen trenger et løft, bokstavelig talt. )

 

At vi også har hatt tidenes varmeste og tørreste sommer gjør heller ikke underverker for sexlivet til to småtjukke ektefeller fra Måsan, og selv om kjærligheten blomstrer har varme tropenetter, tørke og ostepop satt en midlertidig brems på nattlige aktiviteter.

Men her en dag kom gubben hjem med et sånn mistenkelig stort, fårete og litt utspekulert smil om munnen. Et sånt smil som enten betyr at han har brukt penger fra felles sparekonto på ubrukelig ræl fra Biltema, eller at han er litt fysen på ei småsvett, halvgammal kjerring. Mye tydet på det sistnevnte da han opp fra bæreposen fra Coop drar en bukett roser, og en halvspist Snickers. Sjokolade og blomster, jo, her var det helt klart at gubben hadde forhåpninger.

Men til tross for at jeg både har vært på kino og sikla på Pierce Brosnan denne uka, samt at jeg har svelget unna Omega 3 tabletter i halvannen uke for å kunne knirke litt mindre i knær og skuldre, ville det være en løgn å si at lysta var på topp.

«Off!» sa jeg! «Altså, det er hyggelig med blomster og sånn, men ikke har jeg barbert noe som helst på minst 14 dager, og det er fortsatt dritvarmt og klamt, så om du ikke har lyst å tukle med en klam og muggen overgrodd bever, foreslår jeg at vi heller venter til det blitt litt kjøligere i lufta før vi frisker opp gamle kunster!»

Men gubbens smil blir om mulig enda bredere før han drar fram ei sprett ny gulvifte fra Clas Olson, og roper «Tadaaa!» Og der inne på Clas Olson hadde  gubben funnet svaret på tørken?(og den kan du tolke som du vil!)

 

( Nå gubben har vært på Clas Olson og handla “sex-leketøy” for folk i midtlivskrise med ostepoptillegg og overgangsalder. )

 

Så har vi altså kommet så langt i både alder og ekteskap at ei gulvifte fra Clas Olson kan betraktes som et sex-leketøy? Og fordi gubben har kjørt tur-retur Strømmen Storsenter, og spandert på fruen både vifte, sjokolade og blomster kjenner jeg at det for første gang på lenge kiler litt i magen, og med tanke på en litt kjørligere atmosfære på soverommet (fysisk altså, i form av den vifta), begynner jeg å glede meg litt til natta. Nå skal nysmurte Omega 3 ledd testes ut, og kroppen skal forhåpentligvis, for første gang på mange år være mer klam på innsiden enn utenpå. For å oppnå den ultimate romantiske stemningen fyrer jeg opp komfyren og mekker taco til en intim middag for to, før jeg setter av en drøy time til trimming av bever, fjerning av flass på tørre legger, og napping av ufrivillig anlagt bart. En annen ulempe med å bli eldre er jo at fire dager uten pinsett gir kjerringa æresmedlemskap i trønderbart-klubben.

Da klokka endelig nærmet seg sengetid, og vi hadde hevet glassene i en siste skål (drakk melk i stedet for vin da vi begge får halsbrann av tacokrydder), trasket vi inn på soverommet, skrudde av lyset, og kledde av oss. Ingen grunn til å elske i lyset når man har bikka 40?

 Det var akkurat i det jeg traff madrassen, og kjente den kjølige brisen fra vifta i nakken, kraftig vind på høy styrke, jeg hørte det. Motorduren, hakkete og ustemt. «Fader! Er det noe galt med vifta, den lagde sånn ugrei lyd!» sa jeg.

«Eh, neida.» sier gubben. «Det var nok bare magen min. Du veit åssen den blir noen ganger etter taco!»

 

( Når folk over 40 har spist sterkt krydret mat før leggetid… )

 

Gudsjelov ikke noe galt med vifta. For ikke på veldig lenge har soverommet føltes svalere, eller stemningen vært bedre. Gubben henter frem gamle kunster, og stryker meg sakte over armen. Vi ligger i skje, rygg mot mage, da jeg kjenner myke lepper, og opphissende skjeggstubb kysse meg lett i nakken. Svalt, og deilig. Så smeller det igjen. Så kraftig denne gangen at jeg kjenner det dure i ryggen fra magen hans, og fingrene hans klemmer litt hardt i armen der de kilte lett, som flagrende sommerfugler, for noen sekunder siden. Så en svak stønning, før det smeller og rumler igjen.

«Å, fy, fae?.!» hører jeg bak meg. «Hva hadde du i den taco`n a? Brukte du hele påsan med krydder eller??? Du veit jeg ikke tåler sterk mat!»

 Det buldrer i magen som ligger inntil ryggen min en siste gang før jeg kjenner kroppen hans spenner seg. Og akkurat i det han krøller seg sammen i fosterstilling, nærmest piper han et stakkarslig «Unnskyld!!!» før han fyrer av ei kruttsalve av en taco-fis som smeller, og får veggene til å vibrere, før den treffer vifta på full styrke, og blir kastet rett tilbake til meg.

Som en knyttneve, som et slag fra Mike Tyson, treffer lukta meg midt i ansiktet, før den i rasende fart sprer seg i resten av rommet.

 

( Når en vifte med orkan-styrke sprer lukten av skitten tarm og taco. )

Det er en sånn fis som umiddelbart svir i øynene og brenner i lungene. En sånn så stram en at nesehårene krøller seg på innpust, og lungene kollapser på kommando. Så stram og høylytt at katta som har krøllet seg sammen med oss i senga foran brisen fra vifta plutselig utøver akutt overlevelsesmodus, skyter rygg og får ståpels som et skremt pinnsvin før den spinner på frotte` lakenet og klatrer opp stående panel på spisse klør, i et desperat forsøk på å redde se selv fra gasskammeret.

Jeg hopper desperat ut av sengen og blir hengende med hele overkroppen ut av vinduet og røven i været mens jeg hiver etter pusten. Peser etter luft som en desperat astmatiker fanget inne i en støvsuger, mens luften bak meg fyller rommet med en stram eim surere enn Hillary Clinton var da hun innså at Donald Trump hadde vunnet valget! En blanding av taco, en halv snickers, melk, og møkk, rein skjær MØKK!

 Så til tross for nysmurte ledd proppet av Omega 3, nyfrissert bever, og romantisk middag for to, ble det fint lite romantikk denne tropenatten også. For det finnes ikke mye som er sexy med middelaldrende mann som ikke tåler krydret mat, som hinker sidelengs inn på doen med en hånd forran forplantningsorganet, og en hånd foran rumpesprekken, livredd for å ikke rekke frem i tide, og i ei naken smådvask overgangsalder-kjerring som løper rundt huset på desperat jakt etter frisk luft og  gjennomtrekk!

 

( Romantikken lenge leve! )

 

Det er bare å stikke fingeren i jorda og innse sine begrensninger. Her blir det tørke, både metaforisk og ikke, helt til den kjølige høsten kommer!

Og om noen skulle ha behov for ei så godt som ubrukt gulv-vifte fra Clas Olson er det bare å ta kontakt. Selges til høystbydende med stødig tarm og sporadisk sexliv.

125 kommentarer
    1. Jeg tror jeg dævvær… ler så tårene triller og bikkja kommer ilende for å se hva som feiler matmor der jeg sitter og hikstet av latter!

    2. Jeg ler så jeg griner her Janne😂😂 Dette ser jeg for meg, og som jeg har sagt før, jeg digger deg og måten du skriver på! Tror vi har ganske lik humor ja👍 Dagbladet hadde en førsteside før ferien om at man har mer sex på sommeren og ferien… Ingen på jobben sa seg enige i det, så jeg tror mange kjenner seg igjen i det du skriver! Dere får ta det igjen på høsten vettu….😘 Ha en flott dag Janne, håper systemet til Måsagubben er i lage igjen, klem 🌺

    3. Lenge siden jeg har ledd så tårene trillet, gubben bare kikket rart på meg, tenker jeg må lese dette for han hvis han klarer å forstå hva jeg leser mellom latter kulene. Fantastisk ( bildene dine er jo og fantastiske) God helg til deg og gubben .

    4. Ha-ha, ja er det ikke det ene så er det det andre…Og alt det der som var så ENKELT før 😀 Ingenting som stoppet NOE liksom… 😉

    5. 😂 Jeg har opplevd det samme ett par (tre) ganger😂 Kjenner godt til den panikken som sprer seg i kroppen idet man kjenner lukta og vet at det ikke finnes rein, frisk oksygen på (hva som føles som) mils omkrets… Og det verste er ikke bare lukta som innvanderer nesa, men at den på en smidig måte besudler til smaksløkene også 😂
      Herlig lesing, en god latter på morgenen er ikke å forakte 😂😂😂

    6. Hehe er nok mange som kjenner seg gjen i dette 🤣🤣🤣🤣 både tacofisen og det er lite aktivitet på sexfronten i varmen 😂😂😂😂😂

    7. Jeanette Blad: Hahahaa! Ja, lukta etser seg liksom inn i alt, og ødelegger deler av kroppen i timevis. Lammer flere organer. Ikke lett å bli eldre altså!

    8. Jeg holdt seriøst på å sprute kaffe utover hele kjøkkenet. Hoster og harker mens jeg forteller gubben som ser rart på meg at; JA, jeg leser Janne Nordvang.
      Jeg kjenner forøvrig igjen problemstillingen. Både med taco og vifte. *lersåjeggriner*

    9. Det var dagens, lo så jeg grein. Vifte har vi, så jeg tror vi står over tacoen selv om våre mager tåler sterk mat. 😂😂😂

    10. Hjælp nå fikk jeg havregrøten i vrangstrupen 😂😂😂
      Var offer for fis selv i går. Det værste var at vifta i stua sto innstilt bortenfor gubben med retning mot meg.
      Plutselig kom en grusom kloakklukt over meg, mens gubben prøvde å skylde på dattera med et ekkelt flir på lur.
      Lurte ikke meg…..
      Han tåler ikke lakris. Da braker det løs..
      Kanskje din har lurt i seg noe lakris eller smågodt på vei hjem?
      🤣🤣🤣

    11. Haha…nå ler jeg så tårene spruter her! Du er ikke sann! Også de herlige illustrerende tegningene. Hehe..
      Satte på vifta mannen min for noen dager siden også, tok ikke tegna jeg 😀

    12. Bodde i nærheten av Måsan for noen år siden, og klarer ikke å få bort synet av vissent og halvdødt kratt og buskevekster under innflyvinga til Kjeller. Godt Kjeller er stengt natterstid, ellers kunne det fått alvorlige følger for en intetanende pilot som fløy inn i “tåkedotten”.

    13. Arne: Måsan er nok ikke verdens navle, men med ei vifte fra Clas Olson, og en og annen taco-fredag blir det liv laga her og 🙂

    14. Ler så øyesverta renner🤣🤣 takk for god underholdning, og gjennkjennelsen er å ta og føle på😃😃🤣

    15. Hei Janne 🙂 Æ å sitt å “ræmflire”(trøndersk). E så artig å læs bloggen din,å æ å husbonden driv å snakke støtt å stadig om dåkker :-)Her forleden spurt min 15-årige sønn om æ hadd ordna mæ ny venninne som han ikke visste om, dæ altså,så da kan du tenke deg selv hvor ofte du og din familie blir nevnt hos oss. 🙂 Ønske dæ å måssågubben en aldeles nydelig fredag og ei fantastisk fin helg. Klæm fra Heidi Og husbonden 🙂

    16. Du skal være glad for at du ikke deler seng med en avdanka brannmann du. Blir ikke noe vifte fra Clas Ohlson eller andre steder gående her i huset om natten.
      Men hvorfor ikke ta med sengeaktiviteten i dusjen? Da får du det akkurat så kaldt som du ønsker. En herlig adspredelse en varm sommernatt. Riktig god helg til dere.

    17. Sitter i bilen på tur hjem til Trøndelag etter ei uke med Norwaycup i hovedstaden. Jeg ler så jeg rister, og tårene spretter i øya bak solbrillene😂 Kaillsin lurer på hva som skjer, og skjønner hva jeg mener når jeg nevner at jeg bare leser bloggen din😜
      Jeg synes du skriver så flott om ukas hverdagsøyeblikk, og flokken din, men når du forteller om episoder som dette, med dine FANTASTISKE illustrasjonsbilder så VET jeg i det jeg åpner bloggen din at nå venter en real treningsøkt for lattermusklene😂😍 Igjen… som så mange ganger før… Tusen takk for en god latter. Du har bidratt til at flere år legges til livet mitt😊 (…en god latter osv…)
      God helg til deg og flokken din i måsahuset😊 Må det bli en fin en😊

    18. Hahaha. Tusen takk for en solid dose med latter. Vanvittig bra beskrevet. Så for meg det meste. Hysterisk morsom lesning. 👌😂

    19. Åh milde himmel, jeg tror jeg akkurat lo på meg sideveis brokk og brist i kjevemuskulaturen 😂😂😂

    20. Har lest – «» rimelig tørr på innsia» du/ jeg har opplevd noe annet – ikke sant /// trenger vel ikke E-mailadresse for å sende dette .Hilsen Jajo

    21. Nå lo je – høgt uhemme’ og leeeeeenge!! All’deles herlig(både tekst og illustrasjon) og svært så lite sjølhøytidelig. Han Gubben din må væra tå det samma kaliberet…for je regner me’ at’n har godkjent skrivesprella dine! 😉

    22. Jeg ler meg grønn! Jeg dras inn i historien, og bildene, de er helt unike😂👍. Når du bruker de til innlegget, da dauer jeg. Mannen sover, ser frem til å lese dette for han😂😱, selv om han synes at kona leser blogg er teit. 19 års ekteskap og 3 bad her. Jeg tror mye av grunnen til at vi fremdeles tenner på hverandre er at promp gjør vi på hver vår Do. Jeg har hørt han prompe et par ganger, men da på badet. Hadde jeg opplevd det du var med på, tror jeg sexlivet hadde forblitt en saga blott. Bare noen alvorsord. Men du altså, du deler så vi får le, du er den beste bloggeren, er innom flere G daglig. Be Gubben om skjerpings fra meg.😂🙈. At han godtar innlegget ditt🙈, sier alt om dere, på en positiv måte. Du skriver godt, bruker tid på bilder som bør henge i stua. Rå er du Janne! Hilsen fisefri frøken, som braker løs på den lydtette doen🎺🎬😂😂😂

    23. Line: Tusen takk for herlig tilbakemelding:) Det sies at den ultimate kjærlihetstesten er gjort i det øyeblikket man promper forran hverandre. Hilsen hun som deler et bad med fire menn…off…

    24. Jeg lo høyt, og mannen som kom fra badet spurte; er det den kjerringa som skriver blogg igjen? Jeg måtte innrømme det, og det ble høytlesning. Vi lo på oss brokk, og jeg fikk en skvett i trusa.

    25. Haha, du lever i dritlukt, og må ha blitt vant med dette, med ; menn på en do😂. Neste prosjekt for Måsagubben: egen Do til fruen, hadde seriøst tatt t takke m en Do i garasjen jeg da. Gibbarme, fliser, dusj og badekar. Kun ditt, der kan du dulle i fred, bever bort, ja, jeg mener det. Han mekker jo alt! Du er ei grepa dame som ikke akkurat er storforlangende. Det skal du ha. Mannen har lest innlegget, han lo godt og sa, bra dame, uredd og tøff. Minner om meg sa jeg. Men han sa seg uenig i det. Tenke seg til Janne. I feel you. Du er kul, og tegningene unike! Hetetokter? Aldri hørt om det, det driver av meg, bare på feil plasser, høna begynner å bli tørr ja. Lenge leve tidlig overgangsa👌🏿, og mannen kan ke skjønne😱, må da vet klar for et daglig nyp? Not! Å være kvinne idag er ikke for pyser. Gratulerer med høy listeplass!👏👏👏🤸🏼‍♂️

    26. Line: Hæ? Nå må jeg jo sjekke listene:) Nei, å være kvinnfolk er ikke for pyser. Har en gammel utedo i uthuset… kanskje jeg burde pusse opp den. Nesten det samme som eget bad…

    27. Hahahaha 😂😂😂😂…noen ganger kan det være greit å bo alene lell skjønner jeg😉….selv om jeg tror du har en super guttegjeng😊

    28. Hei
      Øh.. kjenner til problemet med sterk mat, kaffe, cola light, etc.
      Blir liksom såpass “løs i strikken” at kroppslige lyder har tendens til å komme fram når de aldeles ikke skal!
      Vurderer å gi bud på vifta deres…

    29. Å herremin for ein herlig fortelling. Har ikkje flirt så godt på lenge. Takk😀herlige tegninger

    30. Herlighet, dette er Norges beste blogg! Velsignet naturlig og hvor man ler og gråter om hverandre fordi man kjenner seg igjen. Jeg har ledd så tårene trillet til dine festlige tegninger som illustrerer det meste! Den vifta har nok de fleste på soverommet. Haha. men det redder det ene og det andre!

    31. Hahahahaha dette er mitt liv. Førstegangs leser og gjenkjente mye her. Du er herlig. 😂🤣 jeg kommer til å følge deg på nett, for en god latter forlenger livet.

    32. Mon tro hva naboen tror…sitter ute og ler høgt for meg sjøl..og tørker lattertårer….du skriver vanvittig herlig Janne…og tegningene…jeg er uten ord🤣🤣🤣

    33. Nei, nei, nei….all den forberedelsen…også TACO?!
      Du må investere i en bok kalt KJÆRLIGHETSMAT! <3
      Lykke til med romantikken 😉

    34. Har ikke ledd så mye og lenge på evigheter 🙂 Du snakker om å få en heller småtragisk hendelse til å bli noe så hysterisk morsomt 🙂 Tusen takk 🙂

    35. Dette var en knall avslutting på første dagen i ferien. Kjenner igjen følelsen… du skriver meget godt og jeg ler så tårene triller. Det skal mye til da jeg kommer fra en slekt uten sans for humor….

    36. Satt på verandaen og nøt kaffen kl 05.30. For et skrivetalent. Lo så høyt for meg selv at naboene måtte vel tro at jeg har blitt psykotisk. Veldig morsomt 😀

    37. Hadde sneket meg unna på do for å få litt alenetid… Åpner denne å…der var det slutt på alenetiden. Latterkrampe Deluxe 🤣🤣🤣 Takk for go lesning.

    38. Stor feil i andre setning: «Sort sett går det fint altså».
      Sannheten er motsatt: Uten unntak ender det med døden. Fint?

    39. Dette gjorde godt både for magemuskler og resten av kroppen og sjela😂Håper det er ok at jeg delte på fb-profilen min 😆😆

    40. Hei Janne. Dette var morsomt, jeg humret og lo gjennom hele teksten. Mye gjenkjennelig der gitt (les: 45 år gammel dame som er utsatt for tyngdekraft, allergi mot trening og mat og vinglad, dårlig kombinasjon…) Jeg er og en glad amatør-revy dame og så umiddelbart muligheter her. Lurer på om jeg kan bruke denne teksten og bearbeide den for scenen til vår lille Revygjeng? Send meg gjerne en Mail. Håper å høre fra deg. Vennlig hilsen Mette.

    41. Mette: Kjære deg, det er bare å bruke. Send meg gjerne noen ord når dere er i gang, en liten oppdatering eller bilder. Har selv spilt masse amatørteater, så dette er skikkelig stas 🙂

    42. Å du milde måne lenge siden jeg har ledd så godt tårene triller og jeg kan fint se det for meg. Takk for dagens latter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg