Sorgens mange ansikter.

I dag tidlig lo vi høyt. Alle fem, gubbe, kjerring og unger. Gliste til det nesten gjorde vondt i kjakan. Vi dukket under i iskaldt nytappet vann, i nytt basseng på plattingen. Hutret og frøys, men ble fort varme igjen i sola. En liten stund senket vi skuldrene, og kjente bare på sommerlig glede. Så fikk vi nesten dårlig samvittighet.

For vi står midt oppe i den aller tøffeste delen av livet. Den uka mellom et dødsfall og en begravelse. Den uka alle følelser ligger utenpå. Det er nå tankene jevnt og trutt gjennom hele dagen går til den som ikke er her lenger. Det er nå vi graver frem alle gode minner, det er nå vi leter etter svar, og det er nå tårene renner bare av en sang på radioen.

Og midt oppe i alt dette smiler vi også.  Ler, til og med.

“Har vi lov å le nå da?” spør minsten. Selvsagt har vi lov til det. For alle oss andre går jo livet videre. Vi skal være her, og vi skal være sammen i lang tid fremover. Vi kan le og smile så mye vi vil, akkurat når det passer oss, for sorgen har mange ansikter.

 

( En time etter lek og latter, en time før tårer og sorg. Tre fine gutter med en omsorg for hverandre jeg er full av beundring for. )

 

Vi har blitt kjent med mange av dem denne uka.  Sjokket. Når man sitter der nummen. Når det kjennes ut som om hver nerve i hele kroppen sover. Når armene er tunge som bly, og kroppen ikke lystrer hodet.

Lettelsen. Den som kommer når man innser at en vond ventetid er over. Ikke bare for oss, men for den som var syk.

Sinne. Når man har lyst til å sparke en stein, eller slå så hardt i veggen at alt det vonde bare blir fysisk. Når man ønsker en fysisk smerte i hånden, noe som vil døyve tankene bare for en liten stund. Sint på verden som noen ganger er så brutalt urettferdig. Et menneske som var alt for ungt til å dø, likevel for syk til å leve. Så fordømt urettferdig!

 

 

Omsorgen. Når alle tråkker litt varsomt rundt hverandre. Lukker dørene stille. Når ingen trenger å be om noe, for ting blir bare gjort. Når man sitter enda litt tettere enn vanlig i sofaen om kvelden. Noen som stryker hverandre på ryggen, rufser hverandre litt i luggen. Spør om det går bra. Sender en ekstra melding, eller byr på en uvanlig lang nattaklem. Omsorgen utenfra. Alle de som sender melding, ringer og slår av en prat. Blomstene. Medfølelsen.

Og latteren. For latter og glede er og et av sorgens mange ansikter. Vi lever, og vi er glade for det. Man lærer seg å sette pris på det, når noen blir borte, når man innser hvor skjørt livet er.

I dag startet vi med latter, og lek. Det var godt å kjenne sola og gleden. Midt på dagen fulgte vi båren til kapellet, og de som ønsket fikk ta et aller siste farvel, før begravelsen på fredag. Midt på dagen gråt vi. Gråt over det som var, det som kunne ha vært. Tre flotte gutter bar sin bestemors båre inn i kapellet, om to dager bærer de henne til graven. Så unge, så modige, og jeg kjenner at mammahjertet verker. Skulle så gjerne ha skjermet de fra alle de såre følelsene, men er likevel så glad for at de hele veien er med på denne prosessen. Sorg er også en del av livet.

 

Nå er vi slitne. De to neste dagene blir også tøffe, men det er greit. Det skal være tøft. Sorg er et tegn på at vi har elsket. Gutta har dratt for å bade, jeg skriver ned tanker på blogg, og gubben slapper av i skyggen.

Tusen takk for alle kondolanser og gode tanker. Ønsker alle som titter innom en fin sommerkveld, og så håper jeg du gir en ekstra lang klem til en du er glad i.

 

29 kommentarer
    1. I dag skriver jeg ikke med mitt riktige navn, men jeg vil bare si at jeg vet hvor dere er, hvordan dere har det.
      Jeg mistet min mor for litt siden, hun var gammel og det var godt for henne å slippe. Men hun var min mor selv om.
      Hun var den jeg har ringt til når brødene ikke hevet seg, når noe nytt skulle prøves på kjøkkenet – og jeg savner henne.
      Det om å le når man skulle være trist er noe rart noe. Min søster og jeg hadde flere latteranfall i tiden etterpå, og man fikk dårlig samvittighet fordi man lo. Men, livet må gå videre for oss som er igjen – både på godt og vondt.

    2. Meg: Latter er og skal være en stor del av livet, selv i sorg. En mamma er umistelig, uansett hvor gammel man selv er. I dag stakk jeg bortom graven til min egen mama også. Noen ganger er det fint å bare være der, tenke litt. Klem <3

    3. Har så friskt i minne denne samme uka, den uvirkelig lange uka med berg-og-dalbane i følelsene. Jeg spurte også om det var lov å le, om det var lov å minnes også mindre hyggelige ting, om verden noen gang ville bli den samme. Våre tenåringer ble ekstra omsorgsfulle og ekstra gode. Etter to år har vi ikke glemt, men det gjør ikke like vondt å pirke i minnene. Sender dere de varmeste tanker, dere er en gulle go’ familie, fortsett å ta vare på hverandre ❤️

    4. Det er lov å le, det er lov å leve, det er lov å gråte, det er lov å elske.
      Døden kommer innom, pirker oss på skulderen og minner oss på at vi ikke vet hvor mange dager vi får. Derfor skal alle dager leves, vi skal le,vi skal gråte og vi skal elske.
      Varme klemmer til deg og dine ❤

    5. Min dypeste medfølelse og varme tanker går til dere i sorgen.
      Det er et privilegium å kjenne savn.Vondt,ja og tungt. Men det forteller om en nærleik som var. Om varme,lys og latter.Det å savne er den andre sida av det å ha fått.Å ikkje kjenna savn,ville vera å aldri ha elska. (Bente Bratlund Mæland )

    6. Kjære Janne 🌸 sender deg en stor klem i denne tunge tiden, akkurat som du sendte en til meg for to uker siden da vi mistet svigerfar. Det er som du sier, man kommer tettere sammen, klemmene et lengre og samtalene likeså….. Man er i vakuum den tiden mellom dødsfallet og begravelsen, det detter noen kilo av skuldrene nå den er over. Da er det og ta frem alle de gode minnene, og ta vare på hverandre 💖 klem🌸

    7. Når jeg mistet ei god venninne som bare ble 30, satt samboeren hennes og jeg til langt utover natten før begravelsen henes og drakk te på kjøkkenet mitt mens vi mimret. Vi lo og gråt om hverandre og jeg er veldig sikker på at hun hadde smilt stort om hun hadde hørt oss. Følte at samspillet mellom glede og sorg gav henne en verdig avskjed.
      Og husk: Der det er sorg, har det vært glede!
      Hjerteklemmmmm fra meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg