Kunne fortalt at…

Det har ikke blitt mange blogginnlegg denne uka. Helt greit, på mange måter, men litt kjipt også. For jeg slapper av med bloggen, senker skuldrene når jeg skriver. Likevel kjennes det av og til litt rart, nesten litt flaut, å skulle dokumenter stort og smått, i det vide og det brede, om dette helt vanlige A¤ livet. Noen ganger starter jeg på et innlegg, også tar jeg meg i å tenke “Hvem vil vel egentlig lese dette?”, og så sletter jeg igjen. Derfor ble det lite blogging denne uka, lite skriverier, selv om det sikkert er mye jeg kunne fortalt.

Om jeg skulle dele alle de små øyeblikkene akkurat når de skjedde, da kunne jeg fortalt om mandagskvelden. Da vi alle fem her i måsahuset lå som slakt på hver vår sofa, med hver vår mobil , og med hvert vårt sett ørepropper. Den kvelden vi var deilig usosiale etter en lang og varm dag, men også passelig kjedelige. Jeg kunne fortalt om gubben som skifta til badeshorts, stelte seg i døråpningen mens han dinglet med bilnøklene og ropte “Sistemann inn i badeshortsen er ei sinke!”

Og fordi konkurranseinstinktet er relativt stort blant brødrene her, tok det ikke mer enn 20 minutter før vi alle lå og fløt i vannskorpa på Kirkevika, helt til kveldsola ble borte.

 

( Å bade i tjernet, helt til sola går ned. )

Jeg kunne fortalt om pakken som lå i postkassen på tirsdag. En sånn hverdagsglede, en overraskelse. For noen har fått med seg at denne dama er over snitet begeistret for både polkagriser og lakris, og hadde funnet de to smakskombinasjonene i et og samme godteri. Oh lykke, sier jeg bare. Så da ble det godis, på en helt vanlig tirsdag. Jeg kunne fortalt at jeg gjemte det for gutta, så jeg slapp å dele, men da ville jeg fremstått som en skikkelig dårlig mamma, en egoist, så det velger jeg å ikke fortelle noen 😉

 

( Pakke i posten, bare fordi. Heldige meg! )

 

Jeg kunne fortalt om mellomste poden som trakk sitt verst tenkelige tema til Norsk muntlig eksamen, og om mora som stresset mer enn poden. For poden selv var bemerkelsesverdig rolig og fattet, og hadde ikke engang vett på å være nervøs, mens mora fløy rundt i måsahuset som ei hodeløs høne, og kaklet m øving, og skriving, og Ivar Aasen i hode og ræ….  Men han som skulle ha eksamen, han var rolig som skjæra på tunet, og bare liksom” Mutter, chill a, serr!!” Og poden fikk rett han, for det gikk da så fint atte, og mens han feiret med gutta på “grillen” borte i gata, satt mora med skjegget i postkassa, og tenkte at eksamensnerver er jammen ikke for pyser, ikke engang de pysene som slett ikke skulle ha eksamen.

 

( Eksamen, det er chill… )

Jeg kunne fortalt om latterkrampa som tok meg og måsagubben da vi dro for et kveldsbad alene midt i uka. Da vi satt på krakken i strandkanten for å tørke, og egentlig skulle være påtatt romantiske, men lo så tårene trilla da gubben blenda både småfisk og tilfeldig forbipasserende badegjester med bygdas hviteste ben. Hvis ikke han kvalifiserer til en sponsa sydentur, så vet ikke jeg.

 

( Når sola ikke når inn i garasjen! )

 

Jeg kunne fortalt om den dagen jeg endelig turte å bruke kjolen jeg kjøpte for snart tre år siden. De som var for vågal i mønsteret, den som viste for mye kløft, den so ropte “se på meg!” Så ble den liggende i skapet, for jeg er jo ikke noe kjolemenneske, har ikke kjolekropp. Men denne uka brukte jeg kjolen. Vågale kvinnemenneske. Jeg rocket det mønsteret, og den kløfta, og jeg følte meg fin. Jeg var på jobb i kjole, på butikken i kjole, på møte i kjole, og jeg plukket prestekrager i kjole.

 

( plukke prestekrager i kjole. )

Jeg kunne fortalt at jeg har jogget nesten hver kveld denne uka, og at det gjør underverker for nattesøvnen. Jeg jogger verken langt eller fort, men det er en liten seier hver gang likevel. Minsten og mutter`n trener stort sett sammen. Vi trasker opp den bratteste og lengste bakken i skogen, så sykler han ned, mens jeg løper. Vi har funnet en greie, noe vi gjør sammen, og det er så fint. Det var fint helt til han stupte over sturet, og jeg snubla i ei diger trerot. Vi måtte kjøpe plaster på vei hjem… Kaler oss vågale, og føler oss kule. Ganske fint egentlig, tøffe med blåmerker, skrubbsår og plaster!

 

( Må skryte uhemmet av seg selv på alle sosiale medier! )

Jeg kunne fortalt om katten som har lært seg å kjenne igjen lyden på guttas mopeder, og som løper til porten og speider mot veien hver gang de kommer hjem. Jeg kunne fortalt om hjerteformede stener på stranda, og middager ute i solskinnet på terrassen, om en skolegård som er full av musikk og våryre elever, klare for en etterlengtet sommerferie. Jeg kunne fortalt om telefonsamtalen med tante Mariann, at jeg nesten begynte å gråte bare fordi hun vet å bry seg akkurat nok om de små tingene, og alltid er på tilbudssiden. Jeg kunne fortalt om alle små bilder og videoer jeg fr på snapchat av vesle tantejenta, so jeg ikke klarer la være å smile av. Lille skjønningen til tante. Jeg kunne fortalt om den tidligere kollegaen som stoppet innom på vei hjem fra butikken, og hvor fint det var å snakke litt om alt og ingenting, en halvtimes tid i sola.

 

( Nå menneskene dine ikke er langt unna, og du øyner håpet om å bli klødd på magen. )

Jeg kunne fortalt om fredagen, da bilen var full av tenåringer som ville bade, og som synes det var helt greit at vi gamlingene ble med. Gutta og kompisene, kule som bare tenåringer kan være, men lekne som småunger i vann. Stuping, svømming, lekeslossing og latter, og gubben og jeg, vi bare satt der og opplevde det hele på nært hold. Lykken det er å vite at gutta har hverandre, og gode venner. Det kunne jeg fortalt om.

 

( Skulle ønske alle hadde en slik fin gjeng. )

Så kunne jeg fortalt om kanelsnurrene som akkurat er tatt ut av ovnen, og om lydene i andre etasje som vitner om at syvsoverne er i ferd med å våkne. Det blir snurrer til frokost, søndag er kosedag. Så bærer et ut is solen, nye den før regnet som er spådd i natt. Jeg kunne fortalt at jeg gleder meg til å sovne med regndråper trommende på vinduet, og lukten av sommer-regn midt på natten.

Alt dette unne jeg fortalt om, i små blogger hele uka, men så ble de samlet opp til et søndagsinnlegg istedet. Kanskje ikke så spennende for deg som leser, men jeg synes det er fint å se tilbake på alle små hverdagsgledene.

 

( Markblomster på stuebordet. Sommerlykke! )

Håper uken din var full av fine ting du kunne fortalt om, og at uken som kommer blir full av fine øyeblikk, og hverdagskjerlighet.

Vi blogges.

 

 

24 kommentarer
    1. Fine hverdagsøyeblikk. Det er viktig å nyte. Hadde en fin båttur fra Oslo til Kiel, nydelig tur og flott opplevelse. Nyta de to dagene med varme. Hjemme nådde snøen ned til skogen og 2 grader.
      Jeg fikk endelig til å hekle sjalet, men garnet og jeg er ikke bestevenner. Ramla i badestampen i regnvær så nå er jeg blå. Tenker at uka som kommer blir bedre. Da skal jeg starte på mitt mål om å gå 100 km i løpet av juni måned uansett vær.
      Vakker søndag til deg og dine.

    2. Hei.
      Vet du hva?!?! Jeg digger innleggene dine, Janne🤗 Du får meg til å humre og le, selv om jeg sitter alene! Du får meg til å kjenne meg igjen i såååå mange av innleggene dine. Om ikke det er akkurat samme situasjoner som jeg selv har opplevd, så er det et eller annet punkt jeg kjenner meg igjen i……følelsen….. stemningen….eller situasjonen😆
      Jeg er instruktør på et turnparti med eldre damer fra ca 64-80år. Jeg starter alltid med et dikt før vi begynner timen, men da jeg snublet over dine blogginnlegg, tar jeg alltid en opplesning av disse. Det setter igang både humør og bevegelse av magemusklene (fin oppvarming😂)
      Syns at du bare skal fortsette å skrive om dagligdagse hendelser! Du får små og store hendelser til å bli så gjenkjennelig for oss andre og det er en fornøyelse å lese!
      Lykke til videre med skrivingen!
      Jeg blir å fortsette å lese🤗
      Mvh
      Marit Karin🦋

    3. Marit Karin Forsbakk Hamnes: Nå ble jeg så rørt! For en fantastisk koselig tilbakemelding å få! Tusen, tusen hjertelig takk! Dagens <3

    4. Eva: Sånn rent bortsett fra kulda synes jeg uken din høres flott ut! Tusen takk for at du deler! Jeg kjenner at jeg alltid gleder meg over dine kommentarer! Takk, Eva 🙂

    5. Det er ein fornøyelse å lesa blogginnlegga dine Janne 😃 Du er ein kunstnar med ord, og skriv så humoristisk om kvardagslege opplevingar 😃

    6. Dine innlegg har lært meg å se hverdagslykken. I en turbulent tid i livet mitt, (fra -89 til 09), var det vanskelig å se noe positivt overhodet. Etter -09 begynte jeg å se etter de små tingene, som forøvrig er ganske store når man ser tilbake, men det var først da jeg fant bloggen din at jeg lærte å finne de små tingene på nytt. Jeg har også klart å finne de små tingene i den turbulente perioden også. De som jeg ikke klarte å se da. Så tusen takk for bloggen din, takk for hjelpen til å se de små, (store,) tingene og vær så snill å fortsette å skrive. En hverdagsblogg inneholder hverdagen. Så enkelt er det.

    7. Ann: Tusen takk god gode, varme ord. Jeg tror man er heldig, de dagene man klarer å finne glede i de aller minste tingene. De betyr jo så mye de også, i det lange løp. Ønsker deg en strålende ny uke 🙂

    8. Takk for at du deler små og store øyeblikk om deg og fineste flokken din😊
      Her har uka også vært fin, selv om sol og varme glimrer med sitt fravær. Størstemann som kom opp i naturfag muntlig, og som naila den helt uten hjelp til øving av mamma og pappa, fotballkampen hvor gutta vant over erkerivalen og nå tar sommerferie øverst på tabellen etter å ha hatt stort sett stang ut alle tidligere år – hvor 10 års samhold avsluttes med Norway-Cup til sommeren før alle reiser hver til sitt for videregående skolegang. Minstefrøkna som også er ferdig med barneskolen, og har vært på avslutningstur med klassen i helga. Der har de sovet i lavvo, padlet i kajakk, hatt paintballkonkurranse og kjørt rib. Fjellturen med kaillsin min, bare vi to, hvor vi ble søkk våte på beina, men det gjorde ingenting, fordi vi var sammen. Kaffe og nistemat på toppen av fjellet med utsikt over fjorden så langt øyet kan se. Takk for at du med bloggen din har lært meg å se de fine hverdagsøyeblikkene❤️ Nå venter en ny uke, hvor morgendagen nok kan bli litt tøff – 2 år siden pappa dro brått over regnbuebroen – men minnene er gode. Ønsker deg og flokken din en nydelig uke.

    9. Hei!
      Mange fine hverdagsøyeblikk. Viktig å ta vare på hverandre , tulle og tøyse litt. Blir alltid så glad av å lese bloggen din og gleder meg til hvert nye innlegg😊 Ønsker deg en strålende uke!
      (Gleder meg også til å høre regnet på ruta i natt:)

    10. Jeg leser alle dine innlegg Janne, og jeg bare elsker dem alle💖 du ser så mye glede i stort og smått, noe vi alle burde bli flinkere til! Fantastisk familie du har, og jeg blir helt rørt over samholdet 🌹 ønsker deg og alle dine en fortsatt flott sommer, og jeg gleder meg til ditt neste innlegg 💖💖

    11. Anette Sofie: Så fin uke du har hatt, begivenhetsrik både for deg og ungene. Naturfag var skrekken her, da var norsk muntlig bedre 🙂 Takk for at du deler. Sender deg en god klem, med tanke på morgendagen. Slike merkedager er alltid så vanskelige. Håper du finner fine ting i morgendagen også. Ønsker deg en god ny uke!

    12. Hilse til gubben å si at han er BRUN!! I forhold til meg er han liksom kanelsnurren selv 😀 Jeg er blåhvit 😀 HØres ut som topp uke Janne <3 Mye godt innhold 🙂

    13. Jeg vil lese!! Hver dag er jeg innom deg og titter for å se om du har delt noe nytt <3 Jeg vil lese om A4 liv og måsagubbe, om fine øyeblikk og mammahjerte som strutter av stolthet. Om ungdomskjærester som fortsatt går veien sammen <3 Jeg vil lese og kjenne meg igjen 🙂 Stor klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg