DIY- Nøkkelskap.

Som jeg skrev i går, det skjer noe med kreativiteten når man har fri. Ikke sånn ufrivillig stillesittende fri jeg hadde i begynnelsen av året, men sånn vinterferiefri. Når huset rommer glade og uthvilte tenåringer, og ingen (bortsett fra måsagubben) trenger å stå opp når vekkerklokka ringer.

Etter at jeg malte yttergangen tidligere i år har vi manglet oppbevaring til nøkler. Det gamle nøkkelskapet fikk vi i innflyttingsgave da vi kjøpte huset for 18 år siden, og hang nesten ikke sammen lenger. Derfor gjorde det ikke annen nytte for seg enn som fem minutter herlig varme som ved i peisen.

Veggen der skapet har hengt er smal, og det er vanskelig å finne noe som passer, og ihvertfall til en vettug pris. Jeg kjenner at jeg er skikkelig gnien når det kommer til slike små innkjøp. Skal det koste litt må det jaggu være verdt det og, og foreløpig har jeg ikke funnet noe. #gjerrigknark

I påvente av et fint nøkkelskap til en rimelig penge laget jeg meg rett og slett et.

 

Skal man dytte fjeset fullt av karbohydrater kan man like gjerne utnytte embalasjen også.

Ideen kom da gutta satt og knasket i seg lørdagsgodisen i helgen, for i godteposene lå det slike små Pringles bokser med kjemisk fremstilt lissom-potetgull (som smaker urettferdig godt til tross for minimalt med potet i produktet). Akkurat disse boksene har jeg brukt til flere småprosjekter tidligere. Alt fra gavebokser og julekort, til blomsterpotter og bestikk-kurver.

I går vrengte jeg innom Europris for å kjøpe et par ekstra bokser, og så fartet jeg hjem for å mekke et midlertidig nøkkel”skap” til yttergangen.

 

Ikke noe problem å lage nøkkelskap når man har så mange veloppdragne gutter som helt frivillig tilbyr seg å tømme boksene for potetgull! Det er unga sine det…ingen baktanker i det hele tatt. #ironi

 

 

Jeg har en idebok liggende i vinduskarmen i stua. Jeg er helt avhengig av den. Her noteres ideer fortløpende etter hvert som de dukker opp i hodet, slik at de ikke skal gå i glemmeboka. (teflonhjerne!!!) Boka er stappet med ideer, alt fra oppskrifter på kaker og mat, til møbelsnekring og fingerhekling. Arbeidstegningene er gjennomført dårlige og håndskriften nærmest uleselig, men likevel, jeg er helt avhengig av en slik bok.

 

Mat til ærbe…

 

Verktøy. Limpistol, dobbeltsidig tape og naturfarget hyssing.

 

Noen av boksene fikk noen runder med hyssing.

 

 

Resten av boksene ble malt i en litt lysere gråfarge enn veggen de skal henge på. Små kontraster er fint i en så liten gang.

 

Boksene ble til slutt limt sammen med limpistol i ønsket fasong. Her er det masse muligheter. Jeg måtte gå ut ifra plassen på den smale veggen.

 

 

Den øverste og nederste boksen blir skrudd rett inn i panelet på veggen.

 

Også, Tadaaaaaa!!! Fiks ferdig og midlertidig nøkkeloppbevaring, hvor hvert familiemedlem har hver sin “hylle”, og med flere rom for andre nøkler vi ønsker å ha lett tilgjengelig.

 

 

Så enkelt kan det gjøres. Ikke bare vet vi hvor nøklene våre befinner seg til enhver tid, men er vi skrekkelig fysne kan vi stille oss inntil veggen og sniffe på boksene som fremdeles lukter lett av salte chips og søtt paprikakrydder. Vinn-vinn lissom.

Ønsker alle som titter innom en kreativ tirsdag. Her skal det mekkes katteseng av en gammel koffert.

Vi blogges.

 

6 kommentarer
    1. Så smart! Fikk lyst å prøve selv, men er usikker på om noen i denne familien hadde klart å plassere nøklene sine i boksen (er så mye lettere å bare slenge dem på kommoden..). 😉

    2. Fotokjerring: Hahahaa!!! Sånn familie har jeg og. Kommoden, gulvet, jakkelommer i jakker vi aldri bruker, you name it! Men det er veldig greit å ha et fast sted altså 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg