fredag-svooosjj-mandag

Hva skjedde?

Jeg kom hjem fra jobben fredag ettermiddag, sovna på sofaen, våknet i en vinkel jeg aldri hadde kunnet knekke meg sammen i i våken tilstand, og med sikkel på sofaputa under kinnet, og plutselig var helgen så godt som over, og i morgen er det på`n igjen. Det sa lissom bare svooosjj, også var helgen så godt som ferdig. Det har ikke skjedd noe som er verdt å blogge om, likevel sitter jeg her og skriver noen ord, bare fordi at slike late helger kan vært verdt å huske de også.

 


( Noen har ikkeno å blogge om, men blogger alikevel! Foto: Lisbeth Lund Andresen, Romerikes Blad )
 

Jeg prøvde å spille på guttas samvittighet lørdag formiddag, for å få litt selskap da jeg skulle prøve meg på en runde i skogen, (fremdeles uten rosa joggesko, men iført et par knall oransje, arvet at minsten, fordi poden på 12 vokser fortere en ugress, og har nå størrelse “sykt svær” i bena) men ingen av gutta ville bli med. Det ser ut til at skremselspropaganda som “Men uten trim kommer mamma til å dø av tette blodårer og hjerteinfarkt!”, eller, “Hvis dere ikke blir med på tur kommer mamma til å måtte delta på sånn tv dokumentar om mødre med ekstrem fedme, og da blir dere filmet og!!!!”, ikke lenger virker på noen av podene, så jeg endte opp med å gå alene.

 


( Vår i skogen…og Johnny Logan på repeat )
 

Det var herlig med en skogtur så lenge foten holdt, og jeg rakk å bli akkurat så svett og anpusten man kan bli når bakken er slakk og spillelista på øret består av “Hold me now” med Johnny Logan på repeat. Uansett, trim ble det, og skogen var full av fuglesang, uåpnede kondompakker lagt strategisk på stien slik at lettere overvektig 40 åringer kan skli på dem og slå halebeinet, og en herlig følelse av vår.

 


( Når du sklir på en kondom, sender snap til kidden, og han sender tilbake og prøver å legge skylda på broren sin… søskenkjærlighet 😛 )
 

Vel hjemme, og særdeles fornøyd med trimrunden bakte jeg en terte jeg lenge har gått med ideen til i hodet, for å belønne min egen slankeinnsats den formiddagen. (det er jo lettere å holde vekta lenger om man ikke går for fort ned, derfor er det viktig å spise seg opp etter turer i skog og mark !!!)

I et kaos av sukker, fløte, peanøtter og sjokolade så en Snickers terte dagens lys lørdag formiddag, og undertegnede forsynte seg grådig med et over middels stort stykke. Fyttikatta så digg, men OMG så sykt mektig.  Det er ikke ofte jeg må kaste inn håndkle halvveis inne i et kakestykke, men det måtte jeg faktisk her!

 


( Snickers terte. Egner seg ikke for pyser med sarte mager etter allerede trange blodårer! )
 

Jeg var mett til langt utpå kvelden, og en ekstra liten rusletur på ettermiddagen med ei venninne hjalp heller ikke. Men den som gir seg er en dritt, så når klokken ble kveld prøvde jeg å døyve kvalmen med enda et stykke, mens jeg krøllet meg opp i sofaen for å se en DVD jeg fikk tilsendt fra California. Charlie, en usedvanlig jovial og hyggelig fyr og som jeg tidligere har tegnet en del for, har hatt en liten gjesterolle i en TV-serie, og fordi serien ikke går her i Norge fikk jeg tilsendt et opptak.

 


( Mett, slapp, litt kvalm, og veldig lett å underholde )
 

Charlie (Charles Shaughnessy) , noen husker han muligens fra komiserien “The Nanny” fra 90-tallet, der han hadde hovedrollen sammen med Fran Drescher, er en kunstner hva skuespilleryrket angår, og selv om ikke akkurat denne serien er noe jeg vanligvis ser mye av er jeg mektig imponert over evnen til å spille to roller i samme serie, og så til de grader “naile” begge to.

 

( Flere som så denne serien på 90 tallet? Lite visste jeg da at han mamma siklet på en kveld i uka viste seg å være verdens mest trivelige fyr. Vil du følge facebook siden hans, så finner du de HER 🙂  Bilde fra Google )

 


( Det er ikke skikkelig Amerikansk såpeopera før man kan spille sin egen tvillingbror…og seg selv! Men talentet, det er det ingen ting å si på! Way to go, Charlie! )
 

Uansett, mens Charlie lekte seg gjennom flere episoder på tv-skjermen, måtte jeg kaste inn håndkle her også, kaka ble rett og slett for mektig, selv for en erfaren kakespiser som meg.

Da kaken helt uventet ikke fristet i dag tidlig heller bakte jeg i stedet en skinkeomelett pai til frokost, og satset på å nyte søndagen til det fulle.

 


( Frokost…og lunch 😉 Skinkeomelett-pai )
 

Det har vi klart. Søndagen har badet i sol og nydelig vårtempratur. Det ble en lang og deilig frokost med gutta før gubben satte snuta mot garasjen, og jeg og minsten vasket  verandaen og klargjorde hagemøbler. Den mellomste poden har som vanlig øvd inn puddelrock låter fra det glade 80-tallet på gitaren, sprengt en basskasse og ei tromhinne, og 16 åringen har brukt dagen på å mekke moped, og å klargjøre den for hans aller første sesong som trafikant på veien.

 


( 16 år, egen moped, og vår i lufta…. hans drøm, mamma sin store skrekk! )
 

Og mens mor bakte en aldri så liten bolle-foccachia, men vaniljekrem og hvit sjokolade, prøvde de to eldste gutta å påføre hverandre en aldri så liten hjerneblødning ute på trampolina. Det er jo ikke vår før en eller annen av Nordvang gutta sitter på legevakta med selvforskyldt skade av uklart omfang.

 


( blolle foccachia…for vi har jo ikke spist nok denne helgen lissom…)

 


( Tenåringer med mer hormoner og dårlige ideer enn godt folkevett…flere som har sånne??? )
 

Nå går det mot kvelden. Mopeden er så blank som en gammel moped får blitt, hagemøblene er vasket og testet ved ettermiddagskaffen. Vi er fulle av nye fregner etter en dag i sola,  magene er mette av nybakt snadder, og skadene på de lettere teite tenåringene som har mer hormoner enn vett er så små at de lett kan behandles hjemme.


( Tomsete 16 åring, lettere skadet, men som alltid like blid etter brytekamp på trampolina, med tilsvarende tomsete lillebror )
 

Lukten av lassagne sprer seg i måsahuset, og snart samles vi rundt bordet til middag. Jeg vet ikke hvor helgen ble av, men om jeg skal oppsummere, så ser jeg jo at den har vært passe begivenhetsrik likevel.

Fredag-svooosjj-mandag.

Nå blir det mat, bad, pysj, bena høyt i noen timer før sengetid, og så er jeg klar for en ny mandag og en ny uke. Det blir spennende å se hva den vil bringe med seg!

Håper du har hatt en knakandes god helg. Ønsker deg en fin søndagskveld.

 

6 kommentarer
    1. Så hærlig velsigna du er med all hverdagslykken du skaper for deg og dine:) Det er så jeg blir helt varm i manmahjerte av å se alt du gjør for de flotte ungdommene dine <3 Sånn skjønn ungdom har jeg i huset og, og det at de gidder å henge hjemme å spise bakst og føler seg så trygge at de kan le av mutterns kondomvitser, det er kjærlighet på høyt plan <3 Ha en hærlig søndag videre og takk for at du underholder:)

    2. Koser meg over hvert blogginnlegg du leverer, og ler både med deg og av deg😅 men å legge ut bilde av den snickers-kaka uten oppskrift er søren meg dårlig gjort ovenfor ei som sitter her sånn kjempegravid og fysen på alt av sukkerbomber!
      Nyt de siste timene av helga, den er jo ikke heeeelt over enda😉

    3. Randi: Åh, sorry. Mente ikke å kødde med ei kjempegravid dame altså. Kaka er laget på måfå etter slump og rør metoden, men om du er skikkelig fysen skal jeg klare å skrive ned oppskriften til deg 🙂 Lykke til med babymagen, og kos deg resten av helgen du og 🙂

    4. Lene: Det finnes ikke noe bedre enn ungdom som koser seg hjemme med oss gamliser. Jeg nyter hvert sekund, og vet jeg kommer til å savne det når den tid kommer. Vi er heldige vi, som har ungdom i huset, selv når de blør neseblod etter en omgang på trampolina 🙂 Riktig fin søndagskveld til deg og.

    5. Herlighet for en helg 🙂 Jeg er en av de som husker den serien. Herregud..stemmen til Nanny!!! kan jo ikke glemmes, og han da 🙂 Tur i skog og mark med innslag av glatte overrakelser..au…selv om jeg måtte le. Må bare si jeg syntes jeg så deg gå overende og så sjekke hva i himmelsens navn som var så glatt og oppdaget en pakke kondom..knis..Jaja what to say?? Det er vår i luften…
      Mmmm jeg bakte skolebrød og spiste meg stappmett på det..men gud..den kaka..mmmm Snickers.. (mmm som i Homer Simpson – inkl. sikling 😉 )
      Gutta krutt får det til – men sånn er det vel med hormon bomber 🙂 Det blir vel mye mekking av moped når fremover og brum brum på veien 🙂 Bare å se frem til neste helg, da kan du slappe av på ren verandra med ferdig vaskete møbler, god mat og en herlig familie og kose deg sammen med 🙂

    6. Helle: Jepp, nå håper jeg bare på sol til helgen og. Vi skal feirer en 15 åring , så det blir tonnevis med kaker, og jeg GLEDER meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg