Angrep – det beste forsvar

Uten at vi helt har klart å finne ut hvorfor, kommer som regel mandagene på denne familien som en iskald dusj.  Søndag kveld er vi som regel motiverte for ei ny uke, men likevel kan det virke som om alle står opp med feil bein. Alle er sure, alle er trege, og alle tenker at angrep er det beste forsvar, slik at ingen trenger å ta ansvar for egen læring eller atferd! Vi går hverandre på nervene fra vi våkner og til skolebussen kommer, i så stor grad at vi til tider skulle ønske at hver og en av vår familiemedlemmer var en pinjata, slik at vi kunne banke løs på dem med god samvittighet. ( det hadde for øvrig ikke kommet sukkertøy ut av en eneste av disse såkalte “familie-pinjataene”, kun rein møkk!!! Og med møkk som stikkord starter denne lille mandagsutblåsningen)

 

06.00

(angrepsforsvar nr 1)

Ronny våkner av alarmen, strekker den lodne mannekroppen i en 45 graders vinkel (rettere blir han ikke så tidlig om morgenen) og fyrer av sin faste kruttsalve av en morgenfis!

Meg: Hva i helsikke er vitsen med å blåse hue av meg med en sånn unødvendig tarmsmell, når du veit at jeg skal ligge på dette rommet i den sure lufta i 45 minutter til????

Ronny: Jeg kan vel ikke no for at det koker i magen!!! Det var du som lagde middagen i går! Du putta vel noe i den sausen som jeg ikke tåler da!!!

 


( minsten har illustrert et kjent problem og starten på mang en heftig diskusjon i måsahuset!)
 

Jeg står opp så fort jeg hører bilen til gubben starte, og kjøre ut av tomta! Det er umulig å få mer søvn i det gasskammeret av et soverom, så jeg kan like gjerne starte med matpakkesmøring og styling av nyklippet hår som for øyeblikket får meg til å se ut som den mannlige halvdelen av musikkduoen Roxette fra tidlig 90 tallet….

 


(nyklippet… hater hvordan den frisørkappa tvinger frem en nesten ikke-eksisterende dobbelthake….)

 

07. 20

(angrepsforsvar nr 2)

Minstemann: Det er jo ingen sokker i sokkeskuffen!!!

Meg: Hadde du bretta sokker i helgen, som jeg ba deg om, da hadde vi hatt to fulle sokkeskuffer akkurat nå!!!

Minstemann : Jammen!!! Det er jo ikke min feil at du kjøper alltid helt like sokker!!! Alle sokkene er hvite eller sorte!!! Det er jo umulig å finne ut hvem som hører sammen når alle er LIKE!!!

(Jepp, det er tydelig at minsten er på god vei inn i den velkjente hormonbobla, pubertetskomaen de havner i når de nærmer seg tenårene, for makan til dumt argument har jeg ikke hørt siden kl 06.00 i morges da gubben prøvde å unnskylde morgenfjerten)

 

07.35

(angrepsforsvar nr 3)

Eldstemann: Off, jeg har fremføring i morra jeg! Fy flate som jeg gruer meg!

Meg: Det går sikkert fint! Du har vel lest?

Eldstemann: Jeg skulle det, etter at jeg hadde hugget trær, men så sovna jeg på sofaen , også rakk jeg ikke!

Meg: Da skulle du kanskje ikke ha lagt deg på sofaen da!!!

Eldstemann: Jammen det er vel ikke min feil at de trestammene var skikkelig svære og gjorde veden så tung at jeg ble sliten!!!

 

07.55

(angrepsforsvar nr 4)

Meg: Martin!!! Nå må du se å komme deg vekk fra speilet, få på deg klærne, pusse tenna og rekke den hersens skolebussen!!!

Martin: Jada, jeg bare prøver å få på plass håret!

Meg: Du har jobba med det håret et kvarter!!! Enten så klipper du deg, eller så trer du en lue nedover det ullhuet, og  KOMMER DEG UT AV BADET!!!!

Martin: Det er jo ikke min feil at jeg må bruke lang tid på å gre vekk krøllene! Det er du som tok med de stålull-genene fra morfar!

 


( utemmet rottereir nedarvet fra generasjon til generasjon)
 

08.10

Vi er ute av huset. Vi rakk bussen i dag og, og sakte men sikkert blir stemningen bedre, og uka ser ut til å starte med solskinn og skoleklare gutter likevel. Gubben kom seg på jobb uten å havne i den verste køen på Fetsund-brua, og jeg spiser en litt småtørr skolebolle på vei til jobb , og kan bare erkjenne at heller ikke denne uka fikk jeg en pangstart på den planlagte slankekuren!

 


( tre skoleklare gutter venter på bussen, til tross for svære hindre de absolutt ikke kunne noe for…leses med ironi og sarkasme!)
 

 

Men det er pokker ikke min feil! For hadde jeg ikke blitt så himla stressa av mannelukter på soverommet, fire hundre like hvite sokker uten partner, tunge vedkubber og tenåringer med afro-hår som er limt fast i speilet på det eneste badet vi har, så hadde jeg kanskje hatt tid til å smøre et knekkebrød, og ikke MÅTTE hive i meg en skolebolle til frokost i stedet!

Så usunt er det forresten ikke! Den skolebolla er full av kokos. Kokos er en nøtt. Nøtt er nesten en grønnsak. Jeg startet faktisk med en av fem om dagen!

 


(  kjempesunn frokost for kvinnfolk som aldri vrir på sannheten eller gjemmer seg bak dårlige unnskyldninger, sarkasme eller ironi!)
 

Nå må jeg bare ta en prat med resten av familien om de ansvarsfraskrivelsen. Den må vi gjøre noe med. Aner virkelig ikke hvor de har den fra!

Håper alle har overlevd mandagen! Ønsker dere en god uke!

 

 

19 kommentarer
    1. Angrepsforsvar var jaggu meg en bra betegnelse på hvordan man har det til tider ,ha,ha. Det som jeg trodde man kunne unngå var å få hormoner som svinger når unga er 30 og mannen er 57. I trygg forvisning at mannen ikke leser bloggere, så har han to favorittunderbukser og to par sokker. De skal helst da være rene til enhver tid (han har ca. 20 andre men det hjelper ikke) Mannfolk er (kan) være en spesiell rase spør du meg.

    2. En kollega tipset meg om bloggen din, og nå har jeg lest og lest…Deilige hverdagshistorier med et ubetalelig humoristisk skråblikk på alt man fyller hverdagen med. Humor og varme er akkurat hva vi(jeg) trenger i denne prestasjonshungrige verden. Tusen takk! Klem fra ungdomsskolelærer.

    3. Ta det heeelt med ro! Skolebolle er jo kjempesunt! Du har kokos, og det er en nøtt, som du jo nevnte selv, melet er laget av korn, sukkeret kommer fra sukkerrør, som er en grønnsak og i kremen er det vanilje. Vanilje er faktisk en orkidé, så om ikke også blomster kommer innunder fem om dagen, så vet ikke jeg. Jeg ler meg i hjel av de svarte og hvite sokkene 🙂 🙂 🙂 Har selv tenåringer.

    4. Wanya Valkyrie Drage: Nemlig!! Så egentlig, om man bare tenker nøye igjennom det, så spiste jeg nesten salat til frokost!!! Takk 🙂

    5. Hei igjen.
      Det er som å lese om mine morgener. Men jeg har heldigvis bare en gutt i koma som skal opp og ut av døra på morgenen. Stakkars deg som har 3 av dem.
      Det er akkurat som å lese om min sønn som også heter Martin..
      kan navnet ha noe å si?? Når jeg klarer å få han til å slepe seg ut av senga så er det kun for å oppdage at hvalpen har tatt med dyna inn på badet og lagt seg der…!!
      Jeg står nede i trappa og roper opp til han at han skal gå om 15 minutter og han har ikke spist eller pakket sekken. Jeg sitter på do svarer han da.. Er til å bli mentalt utilregnelig av noen ganger. Men han også rekker alltid bussen…………
      Man veksler mellom ønskene å ruske dem i håret, og rive av dem håret til tider.
      Jeg er heldigere med sambo da som stort sett alltid klarer å komme seg på utsiden av soveromsdøren først av hensyn til meg..:) men klarer på merkelige måter å bråke så hinsides til tider på morgenen at jeg tror han gjør det med vilje.
      Nok en gang herlig lesing fra deg som gjør at man forstår det er flere som har det på samme måte. En liten trøst det kanskje:D. Kos deg videre med de herlige guttene dine.:)

    6. Bjørg: Det er topp å vite at vi er flere i samme situasjon, det gjør hele fjortis-perioden enda lettere å overleve 🙂 God kveld til deg, samboer og din Martin også!

    7. Herlig levert – igjen👌🏻 Jeg får tidenes underholdning og såre magemuskler av latteranfallene bloggen din fremkaller hos meg. Beste treningsøkt ever😂👍🏻

    8. Hei:-)
      Kan ikke du lage en Facebook-side til bloggen din, slik at vi fans’ n kan følge deg?
      Jeg får ikke til å følge deg uten å adde deg som venn.
      Takk for veldig underholdende innlegg og mye latter 😍
      Mvh Lise

    9. Lise Gätzschmann: Fans????? Hahahaa! Det hadde jeg ALDRI trodd jeg noen sinne skulle høre 🙂 Jeg skal se hva jeg klarer, og tusen takk. You made my day! Nå ble jeg skikkelig høy på meg sjæl 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg