Ukas små øyeblikk.

Jeg satte meg nettopp på katta. Hun lever altså, jeg rakk lissom ikke å legge hele vekta av måsarøven ned på kattekreket før jeg kjente hissige klør fra fire poter i skinka, men nå ligger hun der i godstolen, der hvor jeg egentlig hadde rigget meg til, og sender meg et blikk som oser av forakt. Du kan nesten se at hun pønsker ut hevn, samtidig som hun demonstrativt sprer forlabbene akkurat nok utover for å markere at den stolen JEG hadde varmet opp, og forlot i få sekunder for å fylle kaffe i koppen, nå er okkupert av pelsdott med krigerinstinkt… Må jo bare le av det dyret.

Fint øyeblikk da, å starte dagen med litt latter og kaffe, til tross for et par ferske rift i rumpekjøttet, og beregnende katteblikk boret inn i sjelen. Sitter godt i sofaen også jeg, skal ikke stå på det!

Blir “blikka” av katta…

Morgensola. Husker ikke helt hvilken dag det var, men jeg hadde akkurat kommet frem til jobb og gikk over skolegården mot kontoret da sola trengte gjennom tåka. Det var sånt øyeblikk hvor man kjente sola varme i det sekundet den dukket opp bak trærne. Ble stående noen sekunder og bare nyte. Myse mot sola og nyte. Ganske fint egentlig, rusle over skolegården i morgensol, lenge før elevene ankommer, og bare ha tid til å somle litt. De små tingene altså ❤

Åkei…neste øyeblikk kommer til å høres teit ut, men det gjorde meg glad, så det må lissom med. Jeg bruker stort sett sorte eller hvite sokker, kun fordi det gjør paringen av rene sokker tusen ganger raskere. Sort eller hvit, brett-ferdig. Men jeg digger egentlig sokker med kule farger. Enda de ikke synes når man trasker rundt med sko hele dagen er det gøy med fargerike sokker. Og denne dagen var det tomt for kjedelige sokker, så jeg ruslet rundt med knallgule sokker på føttene. Da jeg skulle sykle til jobb hadde hadde jeg det litt travelt, og bare dro til meg den jakka som hang ytterst på knakken. Den også gul. Så tråkket jeg både til og fra jobb på den kule gule sykkelen jeg fikk av poden i sommer, og da jeg kom hjem hadde det blåst så masse hele dagen at bakken der jeg parkerer sykkelen til vanlig var gjendekket med gule blader som hadde blåst av trærne. Og da blei det selfie gitt! For gulere dag har jeg vel aldri hatt. (ja, jeg sa jo det var teit!) Men altså, gue sokker, gul jakke, gul sykkel og gult løv. Var jo rene midtsidepiken for denne årstiden…Gult er kult, herlig øyeblikk. Livet er best i farger!

Skulle vært moteblogger!!

En annen teit ting, nå som man først deler teite øyeblikk… Da jeg gikk over gressplenen ved rådhuset, bare for å spare ca tre sekunder istedet for å gå gangveien rundt, og sklei på en klynge med sopp fordi jeg hadde sånne teite tøysko med glatt såle, og gikk rett på rassen midt på plenen foran parkeringsplassen. Fire meter unna, på den gangveien jeg BURDE ha gått, stod en kar av den litt eldre sorten, og spurte om det gikk bra. Litt sånn småflau og brydd holdt jeg opp en sopp og sa at jeg sklei på disse sleipe greiene her…så reiste jeg meg opp, børstet meg, og innså at jeg var greit blaut i hele bukserumpa. Det fikk den eldre karen med seg også, og han prøvde å holde tilbake en dårlig skjult latter da han sa: “Jammen godt du ikke fikk ei sånn sopp-for-stuing!” Og da lo jeg også, før jeg pekte på den møkkete og bløte bukserumpa mi, og svarte: “Neida, men jeg fikk en del sopp i underlivet!” Også gapskrattet vi begge to, enda vi ikke kjente hverandre, og var enige om at man aldri må “Soppe” å le av seg selv….Så mye dumt, ut av så lite, og helt på nett med en kar jeg aldri har sett før. Skikkelig fint øyeblikk!

Ett år eldre. 44. Jeg sitter her og klarer enda ikke helt å ta innover meg all den godheten jeg ble overøst med på bursdagen. Øyeblikk, på øyeblikk, på øyeblikk. Ankom kontoret og fant et skrivebord dekket av kort, og lapper fra gode kolleger og elever, og utover dagen rant det inn med kort, gaver, og oppmerksomhet. FOR EN GJENG jeg er omgitt med hver dag. Helt satt ut, og veldig, veldig takknemlig.

 

Pakke i posten fra fineste Heidi, med sjokolade og de kuteste t-skjortene med herlige trykk. Allerede i bruk. Herlighet som jeg digger slike t-skjorter!

Feiret minsten sin 16 årsdag senere på fredagen, veldig pandemivennlig bursdag med kun besteforeldrene som gjester. Hjemmebakt pizza og kaker. Koselig å samles igjen, det blir jo alt for lenge mellom hver gang nå i disse unntakstidene. Det er fremdeles litt vanskelig å forstå at minsten er 16 år…hvor ble den tiden av? Uansett, bursdag for liten og stor, fine, fine øyeblikk.

Bursdagsfolka. Mini og mamma!

Helt ærlig? Det beste med bursdagsgjester, uansett hvor glad man er i dem, er at de reiser hjem igjen. Bonusmamma og jeg delte fine samtaler og god rødvin i sofakroken, og da huset sent på kvelden var stille, da det brant i peisen, og vinden blåste litt rundt veggene ute, ble jeg sittende med bena på bordet, føttene tredd godt ned i varme ullsokker, og nyte siste skvett av vinen. Tro meg, her hjemme går det svært sjelden i vin, men akkurat det øyeblikket, det nøt jeg. Indre ro, og klar for helg.

Så ble det helg, og bursdag betyr restekaker, og restekaker = frokost. Suksessterte, et realt stykke, og kaffe i gromkoppen. Fint øyeblikk!

Og sånn kan det gå, en helt normal uke for en passelig normal dame.Kake til frokost, antrekk som matcher bladene på trærne, rørt til tårer av fantastisk rause ungdommer, og ullsokker og rødvin i fortreffelig kombinasjon.

Har nok en gang ledd av de dummeste vitsene… “Hva kaller mann en engelsk mann uten kropp og nese??? Nobody knows(nose)!” Dævver!!!! Jeg har bakt kringle, spist hjemmelaget eplegele fra verdens fineste Ragnhild, lest ut enda en bok, sovnet utslitt i armene på måsagubben, og våknet midt på natten med en trang til å vaske inne i kjøkkenskapene. Jeg har savnet mormor, vært på graven til mamma, sovnet på sofaen, sklidd i sopp, og skvettet i mer enn en betydning da jeg ble skremt av Bolla som satt i en tretopp ved porten og spionerte på meg da jeg kom hjem fra jobb. Så joda, massevis av helt normale øyeblikk.

Da ønsker jeg deg som titter innom en riktig fin søndag, og krysser fingrene for at uken som kommer byr på latter, og minimalt med underlivssopp. Vi blogges!

 

 

 

1 kommentar
    1. Herlige Janne🤩 Nok en herlig ukes rapport fra deg, og nok en herlig start på søndagen for meg. Ukas høydepunkt er det, det å stå opp som førstemann i huset, drikke te og lese bloggen din🥰 Ser ut som du og Mattis hadde en flott bursdag, og at du ble gjort stas på. Flott, det fortjener du💕 Altså Bolla, er jo bare verdens herligste katt! Se på det utrykket i stolen, det sier alt🤣 Kos deg med restekaker, og nyt søndagen Janne🌞 klem 🌺 Ps! Kan tenke meg den eldre herremannen nå har en god sopphistorie han kan spre, fantastisk 🤣🤣

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg