Ukas små øyeblikk.

Så var det søndag igjen, helt plutselig, og det etter bare ei fire dagers arbeidsuke. Vanedyret her er som alltid godt pakket inn i det tjukke gule teppet, innerst i sofahjørnet. Kaffekoppen er varm, knekkebrødet halvspist, og utenfor et halvåpent stuevindu lukter det nyklippet gress.

Enda en hverdagsuke har gått. Fine øyeblikk på rekke og rad, akkurat store nok til å stoppe opp, ta inn, nyte, og gå videre. Også har det vært et par øyeblikk som var litt større enn de aller mest hverdagslige da. Lørdagen for eksempel.

 

Til jul overrasket gubben med billetter til Mamma Mia på Folketeateret, og lørdag var endelig dagen. Altså, vi snakker Abba musikk, levert midt i Oslo, fra scenene, av et knippe av norske krem-artister. Det lå jo veldig i kortene at det skulle bli  en veldig bra dag. Vi dura innover i by`n på formiddagen, ruslet rundt i finværet og var litt sånn småturister. Spiste lunsj, slappet av, nøt dagen. Med hele formiddagen foran oss før forestillingen skulle starte hadde vi all verden tid. Ble sittende lenge på festningen, på en krakk i skyggen av et digert eiketre, og med utsikt over Aker Brygge og fjorden. Lunsj og kaffe ble inntatt på et lite bord på fortauet mens musikk kunne høres på alle kanter på grunn av musikk festivalen. Nydelig formiddag i sommer Oslo!

Forestillingen var bare høydepunkt på høydepunkt. Fantastiske prestasjoner fra scenen, rå musikk, og folketeateret er jo bare fantastisk flott. Jeg var ikke klar over at Håvard Bakke spilte rollen som Sam, og fikk nok et aldri så lite “fan-girl”-moment da han entret scenen. Akutt flashback til Døden på Oslo S, og kleine tenår, men “ah mah gaaad!!!” Mannen kan synge! Holy cow! Hele forestillinga var bare opptur fra start til slutt!Så ble det mer spasering, god middag, og kjærestetur før vi vendte snuta hjemover til måsan igjen, med sekken full av fine øyeblikk. Snakk om knallstart på sommer`n.

Når det kommer pelsdotter på besøk i måsahuset. Podekjøresten har en sånn herlig liten hårball av en hund, og det er så koselig når den kommer på besøk. Jeg savner sånn å ha dyr i måsahuset, hver eneste dag. Vesle voffsen tasset litt rundt hagen, lekte med pinner, for så å sovne i fanget mitt i godstolen her inne. Det gir en helt egen ro, varmen av en sånn liten skapning på fanget. Så sviger-vovv-vovv i måsahuset, det var fint øyeblikk det.

Gubben og gutta rister på hue. “Har du glømt hvor gammal du er eller?” Mitt motto er , jo mer fillete jeans, jo mer sommer er det! Uansett alder! Så denne uka er de gamle, slaskete ola-buksene funnet frem fra skapet igjen, der de har vært i vinterdvale siden september. Jeg digger det, til tross for at “fagfolk” mener det er et desperat forsøk på å finne ungdomskilden. Luft på knæra, fint øyeblikk. Jeg kan da neppe være den eneste som digger fillete bukser? Er du for gammal til det eller?

Flowerpower!!!! Fredag var det duket for årets sommerfest med jobben, og temaet var blomster. Lå jo litt i kortene at mange da tenkte flowerpower. Jeg hadde store planer om å være med på det sosiale, spise litt, og reise tidlig hjem. Derfor hadde jeg i utgangspunktet bare tenkt å ta på en blomstrete kjole, meeeen….så fant jeg disse stoffene etter mormor da, og tråkket i gang symaskinen, og en snauhalvtime senere hadde jeg plutselig en grådig grusom vest, og innlegg i slengbuksene.

Så ble det flower-power på a mor også. Skikkelig hippie-vibber, sammen med resten av blomstergjengen på avdelinga, og på resten av skolen. Herlig gjeng, herlig fest, herlig kveld full av herlige øyeblikk. Skikkelig påfyll til den mentale minneboka. To uker igjen med denne gjengen før sommerferie.

Lukten av syriner en tidlig morgen. Ved den lille mellomveien som deler gangveien og skolegården strekker det seg en granhekk. Gjennom denne granhekken har det vokst en stor syrinbuske, og på utsiden av hekken henger det i i disse dager akkurat nok syringer til å spre nydelig sommerlig lukt når vinden blåser. Så hver morgen denne uka har jeg stoppet opp litt akkurat her, stått noen sekunder ekstra og bare latt sommer og barndomsminner kile meg i nesa. Så fine øyeblikk. Finnes det noe som lukter bedre enn syriner og liljekonvall?

Kjoledagen. Jeg elsker kjoler, men går alltid i bukser. Men så, en dag denne uka, tredde jeg en kjole på skrotten, og brukte den hele dagen. Tilogmed når jeg klippet gresset på kvelden. Og det ER digg å bruke kjole. Så da jeg ruslet hjem fra jobb den dagen, og kjoleskjørtet lissom danset rundt leggene, da tenkte jeg at jeg skal bruke kjole oftere. Det kommer ikke til å skje, for jeg kjenner jo meg selv, men tanken er god da! Kjoledag var et fint øyeblikk.

Pride måneden. Fredag pyntet HO avdelingen, tradisjonen tro, vinduene til kontoret, som synes fra skolegården. I hvert vindu er det regnbuer, og det lyser opp så herlig. Herlig øyeblikk. Til alle de som feirer kjærleiken denne måneden, uansett hvem du elsker, happy pride!

Og det var den hverdagsuka, pluss litt til. Et lite besøk i den nye fine butikken til Mona, kaffebesøk på trammen av god venninne, fine samtaler med herlige elever både inne i klasserommene og ute i sola i skolegården. Jeg har drukket mer kaffe enn jeg burde for å holde meg våken etter netter uten særlig søvn, og jeg har duppa for lenge på sofaen etter lange arbeidsdager. Jeg har gått på meg gnagsår, og ligget på meg vond rygg…balanse!

Gubben gjør seg klar til en dag med Formel 1 og 2 på tittekassa, og jeg planlegger noen timer i hagen, og bittelitt forberedelser til en ny jobbuke. Nyt søndagen din, uansett hva den skal inneholde. Håper uken som gikk var god, og at uka som kommer byr på fine øyeblikk. Vær raus med deg selv, det fortjener du. Vi blogges.

 

1 kommentar
    1. Kos deg i hagen! ❤️ Her i huset er rollene byttet. Gubben i hagen og jeg foran tv’n. Aner ikke hvem han heier på, bare han holder seg til Red Bull. 🤣 (Alonso kan godtas. 😜)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg