Ukas små øyeblikk.

God morgen og god søndag. Den siste sommerferie-helgen for min del, i midten av uka er det jobb igjen, og et nytt skoleår og oppstart skal planlegges før eleven inntar klasserommene uka etter der igjen. Søndagen skal nytes, man kan jo ikke annet.

Vanedyret fra Måsan sitter under det gule teppet (som alltid), fremdeles i pysj og ulltøfler (som alltid), og gnager på to knekkebrød med brunost, og drikker en sånn pose kaffe med noe mocca greier fra kopp med artig skrift. Søndagens første fine øyeblikk er akkurat nå, til tross for at øyeblikket er nesten helt likt alle andre søndagsmorgener.

Det har vært en fin uke, men mange små øyeblikk, og de har i stor grad blitt opplevet sammen med måsagubben, fra en bitteliten bobil, på landeveien, bland fjell og fjorder, her i landet vårt. Dagen går i surr, slik de ofte gjør når vi er på veien, helt i feriemodus. Men dagene, eller klokkeslettet for den saks skyld betyr liksom lite, for øyeblikkene kommer jo uansett, og det er de man husker.

Vi kan jo starte med turen opp Trollstigen. Vi kjørte de ri fjor, men tok like gjerne turen opp i år også. Tidlig start på dagen, for å ha veien mest mulig for oss selv. Klokt valg! Deilig å ikke kjøre i kø, fint å kunne stoppe i små veilommer, og nyte utsikten. For et aldeles magisk skue, og helt fritt for troll i år også, om man ikke regner med gubben da! Brua halvveis opp, med det brusende fossefallet! Der stod vi ved siden av hverandre , helt i stillhet, og bare nøt utsikten og følelsen av lett dusj fra fossen i kinnene. Nydelig øyeblikk.

Utsiktsposten på toppen! Sval vind, noen deilige varmegrader, og klar utsikt! Spiste frokosten der oppe, på en stein, litt inni en fjellskrent! Lo litt av turister fra turistbuss som ruslet innover fjellet iført høye heler, silkehansker og brede stråhatter. Artig, fint øyeblikk!

Du vet når du tar med små unger i leketøysbutikken, også står de og titter opp mot hyllene med stjerner i blikket! Sånn var måsagubben i Geiranger. Vi hadde parkert kjerra nede ved vannet, og ute regnet det litt, akkurat nok til at det ar mer komfortabelt å sitte inne i bilen og være varm og tørr. Men bare noen meter ute i sjøen lå et svært cruise skip, og mye tydet på at det var klart til å seile utover fjorden igjen når som helst, og gubben kikket drømmende ut mot havet. Akkurat sånn som når unger ser det største byggesettet med Lego. Så da jeg spurte om vi skulle ta med paraplyene og rusle bort på brygga for å se det seile, da så mannen ut som om han hadde vunnet i lotto!!! Har aldri sett gubben trippe sånn over bakken før! Så stod vi der på brygga, under en diger paraply, å så skuta seile, mens vi vinka til en haug tyske turister vi ikke kjente, og gubben var verdens lykkeligste! Herlig øyeblikk!

Jeg aner ikke hvor lenge jeg har hatt lyst til å se Ålesund fra toppen. Mange år! Så har det liksom aldri blitt noe av. Vi har vært på de kanter, men aldri helt i nærheten. Eller så har været stoppet oss, eller bilsjuke unger…ett eller annet, alltid. Denne uka vpknet jeg etter å ha duppet av i bilen (jepp, jeg er tidenes kjedeligste reisefølge, selv om gubben insisterer på at det er deilig når jeg sovner i bilen, for da får ørene hans hvile…makan til frekkhet!), også var vi halvveis mot toppen. Og før jeg viste ordet av det stod vi der, og kikket utover Ålesund son sneglet seg ut i havet. Det var et fint øyeblikk!

Og mens vi stod der og kikket kunne vi på den andre siden av vannet skimte kritthvit sand, og jeg fikk akkurat samme drømmende leketøysblikk, som gubben fikk i Geiranger, også pekte jeg, klemte puppene litt sammen for å friste med kløft, laget trutmunn, og spurte gubben bedende om han ikke kunne ta meg med dit! Og det gjorde gubben, mot at jeg lot kløfta falle, for han påstod jeg ville dra på meg tennisalbue om jeg fortsatte å bære rundt på “de jura”! Og en halvtime senere var på på Hawaii. Så godt som! Makan til fin plass! Kritthvit sand, turkist vann, og blå fjell! Så ble vi sittende på det gule teppet, helt alene på stranden, og spise lunsj, og bare nyte ALT! Øyeblikk ❤

Valldal! Jeg skrev det på Instagram! Stedet som gav meg lyst til å danse rundt i festdrakta fra Sparkjøp (har ikke råd til bunad), uten underbukse, og med vaffel, gammalost og fredagstaco`n på innerlomma! For vakrere, eller mer ur-norskt skue skal man lete lenge etter. Vi gikk der og drømte oss tilbake i tid, blant små tømmerhytter, steinbruer, høye fjell, djupe soler, brusende fossefall, og de søteste jordbæra jeg noen gang har smakt! Her skulle jeg gladelig ha vært budeie for 200 år sia, om jeg bare hadde kunne tatt med meg mobilen, internett, og et kjøleskap stappa med iskaffe og Pepsi Max! Flott plass, flott øyeblikk!

Den rosa paraplyen! Gubben kom ruslende ut av en butikk i Åndalsnes med den mest rosa paraplyen jeg noen gang har sett, og jeg ELSKER den! Diger, mer som en parasoll, og så synlig at alle satellittene til Google Earth kommer til å bli overoppheta! Jeg går høstregnet trygt i møte, og kommer aldri igjen til å bli våt. Sommerens aller beste innkjøp, gjort av en gubbe som kjenner fruas behov! Herlig øyeblikk!

Også var det godt å komme hjem da selvsagt! Hjem til tre fine poder! Godt å kose litt på gutta, godt å klippe gressplenen, godt å sove i egen seng, godt å hilse på kjentfolk på gangveien! Borte kjempefint, hjemme enda kjempefinere!

Og slik gikk uka! Litt på hjul, og litt på beina, og litt på treseteren fra IKEA! Latter og fjas, gode samtaler, og sene kvelder. Regn på taket, sol i nakken, sjøsprøyt i kinna! Ingen livsendrende øyeblikk, bare mange små, gode, sånne som gir fine hverdager, i et helt vanlig hverdagsliv, for frua fra Måsan! Livet ❤

 

Håper uka di har bydd på gode øyeblikk, og at uka som kommer blir fin. Vær snill med deg selv, det fortjener du!

2 kommentarer
    1. Utsikten fra Aksla var magisk! Ålesund leverte virkelig 🤩 Fin uke du har hatt, nå må du nyte de siste dagene av ferien din 💕 Her skal det bakes i dag, eldstemann har bursdag 🇧🇻 gleder meg allerede til neste innlegg fra deg! Ta vare på hverandre 💕klem🌺

    2. Kjørte Trollstigen for 7 år siden. Magisk❤️
      Mine øyeblikk denne uka har inneholdt blant annet barnebarn, og da blir det et langt perlekjede med fine øyeblikk❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg