Ukas små øyeblikk.

God morgen, og god søndag, og takk for at du titter innom. Jeg ble liggende våken deler av natten, tenkte på litt og ikkeno, og så slo det meg, en sånn litt snodig, men fin tanke, hvor hyggelig det hadde vært å møttes ansikt til ansikt, tatt en kopp kaffe, og skravlet litt skikkelig med de av dere som stadig finner veien innom denne lille bloggen. Mange av dere har jeg jo nesten fått et slags forhold til, blitt litt kjent med via skriverier og kommentarer og meldinger, både her på bloggsiden, og på instagram og snapchat.

Sosiale medier er en snodig greie, for selv om jeg i utgangspunktet er litt introvert, og stort sett omgir meg selv med mennesker jeg kjenner godt, et knippe utvalgte folk, så har jeg blitt glad i mange av dere jeg aldri har møtt en gang også. En fin greie, egentlig. Litt skummel, men fin!

 

Ukas små øyeblikk har kommet og gått, slik ukas små øyeblikk alltid gjør. Ingen store spektakulære opplevelser, men en god hverdagsuke likevel. Den siste hele uka på ei stønn, nå kommer jo helligdager litt sånn i hytt og gevær noen uker fremover, og gir oss herlige firedagers arbeidsuker!

Skal vi startet med torsdagen da. Torsdag morgen. Da jeg var litt lut i ryggen, litt trøtt og sliten, og låser meg inn på kontoret, og blir møtt av et lite hjerte på kontorpulten. Jeg vet enda ikke hvem som har satt det der, men både ordene på skiltet og handlingen traff meg mitt i hjertet. Jeg trengte akkurat det den dagen. Nydelig hverdagsøyeblikk. Jeg er så heldig med menneskene rundt meg.

Og når vi først er inne på menneskene rundt meg og arbeidsplassen min. På fredag hadde elevene bestemt at det skulle være «cross-dress Friday». Gutter i jenteklær, og jenter i gutteklær, en feiring av mangfold! Nydelig tiltak! Og damene på Helse og oppvekst skuffer ikke. I bart og herreklør startet vi dagen med høy musikk, bart i fjeset, dansende gjennom korridorene og inn i klasserommene. Maaaange dødsflaue, dog smilende og lattermilde elever! Og masse herlig energi og latter fra personalet selvsagt. Fantastisk start på dagen for «manne-Janne». Heia mangfold, heia ulikheter, og heia folk som våger å by på seg selv. Digger øyeblikket!!!!

Flotte kollega Tine, og undertegnede. Far og sønn…

Dagen før var jeg ute på barte-jakt med minstepoden, for mora måtte jo ha bart til fredagens antrekk. Etter skole, jobb og middag trasket vi rundt på Bjørkelangen på jakt etter kunstig ansiktshår med tape, og fant det vi trengte på bokhandelen. Poden selv, nå 16 og et halvt år ble stående i leketøysavdelingen og mimre tilbake til tidlige barneår da han fikk øye på Lego bilen han ønsket seg som liten, men aldri fikk. Nå slo vi til! Hvem sier at man ikke kan bygge Lego selv om man er stor. Vel hjemme fikk storebrødrene og en podekjæreste også blod på tann, og leken tok til for alvor da bilen var ferdig bygget. Da ble det hopp og salto og crash konkurranse på parketten, også satt vi der i sofaen, gubben og jeg, og kikket på fire snart voksne «unger» og en pusekatt i lattermild lek på gulvet foran oss. Herlig øyeblikk!!!

Hallo vinnerlykke!!! Jeg vinner ALDRI noe, men den siste uka har mange av dere blogglesere av en eller annen grunn nominert meg i en sånn «Vinn en kurv med grillmat fra Kiwi» konkurranse, og på torsdag VANT JEG!!!! Snakk om jubel! Vi dura bort på Kiwi i kveldinga, handlet litt brød og pålegg, og fikk med oss en svær kurv full av gastronomiske opplevelser. På lørdag grillet vi for første gang i år! Nydelig måltid… burde egentlig ha levert inn Lotto denne uka, siden jeg har sånn vinnerlykke å greier! Så, tusen takk til alle som nominerte meg! Og tusen takk til fineste Heidi, for vinnernominasjonen! Maten smakte aldeles fortreffelig!

Forkledde kompliment av den beste sorten! Skolen har en stor elevtjeneste. Kanskje noe av det jeg er aller mest stolt av ved denne arbeidsplassen min. Og innimellom får de som trenger det et avbrekk. En kopp kaffe og en samtale, litt mat, en høneblund på myk sofa, eller muligheten til å male litt, være litt kreativ. Og denne uka fikk jeg et glimt av et «work in progress», og hjertet mitt smeltet. En elev med min type humor, og undertegnede, penslet ned på lerret! Det ferdige produktet ha jeg enda ikke sett, men bare det å bli malt, et kompliment jeg gladelig og stolt tar til meg! Gledelig øyeblikk!

En kveld i sjappa til Mona. To nye fine skjorter ble med meg hjem, sommergarderoben er sikret! Og selv om det er koselig å rusle hjem med noe nytt i posen, er det enda koseligere å sitte ned blant alle e herlige skattene i butikken, drikke iskaffe og skravle og le sammen med butikkeieren! Herlig øyeblikk!

Den dagen jeg hentet våren inn, fordi den ikke gjorde noe stort nummer ut av seg ute. I haggelstorm og kulde plukket jeg en stor bukett hvitveis, og satte på bordet inne. Det er så herlig å endelig kunne plukke inn litt blomster. Små gleder, men absolutt fine øyeblikk.

Tegne litt igjen. Den kvelden jeg illustrerte litt til en ny artikkel til Caravan og bobilbladet. Det er så herlig å sette seg ned etter en arbeidsdag, med kaffekopp, penn og papir, og bare la kreativiteten ta litt over. Sitte der å la strekene ta form, og fargene få fritt spillerom. Total avslapning, nærmest meditasjon for meg. Slike øyeblikk er alltid gode.

Og nå sitter jeg her igjen. Søndagsmorgen, harer løs på tastaturet om ukas små øyeblikk, mens resten av huset sover, legoen er ryddet bort, med te i den store koppen, med en pus krøllet sammen tett inntil føttene mine, godt surret inn det det gamle teppet i syttitallsfarger fra gubbens barndomshjem, og med hodet og hjertet fullt av små stunder fra uka som gikk.  Jeg nyter dette øyeblikket også som alltid, til tross for at værmeldingen kom med dystre spådommer om dagen i dag. Det går fint å nyte gråværet også. Mer enn fint faktisk. For det er mer te i kanna, en ules ny bok ligger og venter på meg på hjørnebordet, og det er mel og gjær i skapet. Det blir nok noe snadder til formiddagskaffen i dag.

Håper uken din har vært full av fine små øyeblikk, og at søndagen din blir god. Ta vare på deg selv, det fortjener du. Vi blogges.

29 kommentarer
    1. Fantastisk kjekt å følga deg, og søndagens høgdepunkt er å lesa om veka som gjekk 🥰 Ønske deg og dine ein flott søndag og vår ❤️
      Takk for at du er den du er, du hadde nok blitt ei kul venninna 😉

    2. Så fine øyeblikk du deler så raust😊 elsker bloggen. Må bare legge til her at på loftet i mitt hus står det flere STORE esker med lego, etter 2 poder..og minsten på 23 år ser lengselsfullt på dm hver gang han er hjemme🤣

      1. Haha! Ja, der kan du se. Vi har nettopp lånt bort våre legosamlinger til yngre generasjoner av slekta, men jammen var det stas for ungdommen å bygge litt igjen 🙂

    3. Og forresten, en kaffe og hyggelig samvær hadde gjort seg, trur det hadde vært flott å bli kjent med deg😊😊

    4. Ett av ukas høydepunkt er å lese dine Ukas små øyeblikk. Her står det ei kake i ovnen, det er kaffe i koppen og knekkebrød på brettet. Fin start på ein regnfull dag. Kos deg med dine

    5. Herlige refleksjoner over vanlige hverdager. Du har også evnen til å få oss andre til å ta ett steg tilbake og tenke litt over hva vi egentlig har. Fortsatt god helg til deg og alle dine.

    6. Slutter meg til de andre her; å lese om dine høydepunkter i uka som gikk, det er en flott start på søndagen. Hver gang jeg leser bloggen din tenker jeg at du er et godt menneske, og at de som har deg rundt seg, er heldige.
      Ha en flott søndag videre❤️

    7. Det er så hyggelig og starte søndagen med å lese bloggen din Janne 🥰 Jeg skulle gjerne vært flue på veggen på skolen den dagen dere hadde cross over ! Der tror jeg latteren satt løst den dagen🤩 Godt å høre at gevinsten ga et hyggelig måltid, mission completed🤣 Høres ut som du har lagt planer for en perfekt søndag i gråværet, tror jeg rett og slett kopierer dine planer i dag…. Ha en strålende søndag Janne, ta vare på hverandre ❤️ klem🌺

      1. Tror jammen jeg skal sende deg en liten videosnutt fra den dagen jeg, for den var herlig, og ja, latteren satt like løset som bartene 😉 Ha en nydelig søndag Heidi, og takk for at du er du 🙂

    8. Det er så hyggelig og starte søndagen med å lese bloggen din Janne 🥰 Jeg skulle gjerne vært flue på veggen på skolen den dagen dere hadde cross over ! Der tror jeg latteren satt løst den dagen🤩 Godt å høre at gevinsten ga et hyggelig måltid, mission completed🤣 Høres ut som du har lagt planer for en perfekt søndag i gråværet, tror jeg rett og slett kopierer dine planer i dag…. Ha en strålende søndag Janne, ta vare på hverandre ❤️ klem🌺

    9. Jeg er så glad i disse søndagsinnleggene dine. Du bare skriver om helt normale ting, ikke spesielle, fancy eller flotte. Men helt sånne fine ting, vanlige opplevelser. Du viser at et helt vanlig liv (hus, familie, katt, jobb, hverdager, turer i nærområdet, ostepop, te og baking og alt annet av du skriver om😊) er fint og får meg til å føle meg helt normal og at et sånt liv er et fint liv. Takk❤

      Og du, den arbeidsplassen din må være veldig god, med sånne hyggelig overraskelselser.

      Klem😊

      1. Du ander ikke hvor mye ordene dine varmer. Så fra en helt vanlig dame til en annen, tusen, tusen takk. Og ja, det er virkelig en super arbeidsplass. Riktig fin søndag til deg <3

    10. Godt å høre om dine fine øyeblikk. Jeg har hatt fine øyeblikk selv med bare hjemmekontor. Fine kaffe stunder kl 4 om mårran…fordi jeg våkner da. Fine undervisningsøyeblikk. Fin hyttetur i helgen med bestevenn. Bruke kroppen på tur og lage god mat til kvelden 🙂 Sola i ansiktet. Elg rundt huset. Og en diger hare som hoppet gjennom hagen der i morges. Fuglekvitter og kos på trammen 🙂

    11. Kjære Janne.
      For en herlig hverdagsuke du har hatt🥰
      Søndagens høydepunkt for meg er å stå opp, få kaffe i koppen og sette meg godt til rette i godstolen og lese om hvordan uka di har vært☺️ Denne uka har du jo delt blogginnlegg med dine herlige tegninger, samt lagt ut video av Bollapusen som løper om kapp med legobilen også, så denne uka har vært en høydare🤩 Takk!!! Har hatt ei hverdagsuke her også. I starten av uka var kroppen sliten, så det ble mye godstol etter jobb. Har fått gjort unna alle foreldresamtaler på jobb, og det var godt. På fredag var det godt å komme hjem og se at største poden allerede hadde kommet hjem, etter å ha vært på hybel/skole de siste 2 ukene. I går var det litt hagearbeid innimellom haglbygene, og nydelig hjemmelaget pizza med barbequekylling til middag😋 I dag har vi vært på gartneriet og kjøpt årets første blomster. (+++ ble med et hasseltre hjem også, som jeg ikke vet hvor jeg skal ha enda… bare visste at jeg måtte ha det🙈) Nå venter middagen. Største poden har kjørt tilbake til hybel og kjæreste, og gubben og jeg skal på fjelltur etter middag. Det gledes🥰 Neste arbeidsuke blir av det korte slaget, og det gledes allerede til helg☺️ Hadde gjerne tatt en kaffe med deg❤️ Ønsker deg og flokken din en nydelig søndag☺️

      1. Det må være så rart å ha poder som reiser hjem til seg selv etter besøk… Blir man noen gang vant til det? Ønsker deg en nydelig uke, og når den tid kommer, en super langhelg.

        1. Det er litt rart at poden reiser… men du blir på en måte vant til det… så lenge du vet at poden har det fint🥰 Nå reiser han lengre bort til høsten, mens minstefrøkna overtar hybelen hans😱 Det betyr at det bare blir mor og far hjemme… DET blir rart det🙈

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg