Gule gardiner, helt meg lissom.

Ok…dette er litt teit. Blogge om gardiner. Noen interiørblogger kommer jeg aldri til å bli. Til det er jeg altfor lite stilren hva interiør angår, og måsahuset er for gammelt og slitent til å fremstå som noen inspirasjonskilde for folk flest. Her det meste arvegods, malt og pusset ned, og malt igjen, hentet fra bruktmarkeder, eller handlet på sagt i kedebutikker som allerede er relativt rimelige. Så hvorfor fortelle om de nye gardinene mine da? Og det atpåtil på en offentlig arena?

Jo, for det slo meg her om dagen, da gardinene var oppe, hvor lite stiilsikker jeg er. Og det er det som er poenget. Uten at det egentlig er noe poeng. Ihvertfall ikke noe stort poeng å skrive om. Samma det!

 

Uansett, da vi kjøpte måsahuset for 20 år siden flyttet vi inn i en trestubbe. Ihvertfall så det slik ut. Furu, OVER ALT. Furu i tak, på vegger, gulv, og der det ikke var furu, der var det furimitasjon, i form av lamainat eller linolium. Nydelig!! Vi synes det altså, helt seriøst. Det var kanskje noe av det, bortsett fra at det var det eneste huset vi hadde råd til, som tiltrakk oss boligen. Vi bar inn flyttelasset og møblerte furuveggene med trehvite rammer, og lutede tremøbler. Det var kvisthull og kvae så langt øyet kunne se, og jeg elsket det! Tenkte at “Herregud så himla praktisk, treverk går til alt, denne stilen kommer jeg aldri til å bli lei! DEN ER SÅ MEG!”

 

Men så, plutselig, etter et par-tre år, to-tre unger og et giftemål senere malte hele Norge stua si hvit. Eller eggehvit, som det så fint het. Og jeg fikk blod på tann. Hvit stue! Dødslekkert! Her skulle det males, og malt ble det. Tre lag med eggehvit på stående panel, og alle rammer og lysestaker ble byttet fra furu til sort smjern. Jeg husker jeg satt i den nymalte stua og tenkte at nå, nå trengte jeg ALDRI mer å pusse opp! Denne stilen kommer jeg aldri til å bli lei. DEN ER SÅ MEG!

Men så, etter enda noen år gjorde interiørbloggene for alvor sin inntreden i den sosiale medie verdenen, og det hippeste av det hippe var Shabby Chik! Hvitt, slitt, og mere hvitt, over alt! Og jeg drømte meg bort, til en verden så lys at man man måtte bruke solbriller inne for ikke å bli snøblind. Så delikat, så romantisk, og SÅ praktisk. Hvitt og hvitt og mere hvitt, alt matchet jo! Så sofaen fikk hvite trekk og hvite pynteputer, lysestakene i smijern ble lakket hvite, i likhet med blomsterpotter, rammer, lampeføtter og alt annet jeg kom over. Det var sååå fint. Den stilen kom jeg aldri til å bli lei!  DEN VAR SÅ MEG!

Men shabby chick gikk dårlig overens med tre aktive og konstant møkkete gutter, samt en mekanikermann som aldri var ren på hverken hendene eller buksa, så da måtte det males. Og malt ble det. Det ble malt i grått, så grønt, så blått, så beige, så grønt igjen. Så mange lag maling ble det til slutt på veggene at måsagubben mente bestemt at veggene er tykkere, og antall boligareale er betraktelig mindre enn det var da vi flyttet inn her. Og hver gang jeg malte byttet jeg ut gardiner og puter og lysestaker i matchende fargeskala, så satt jeg meg tilfreds ned midt i rommet, beundret stilen, og tenkte at dette går jeg ALDRI lei. DET ER SÅ MEG!

 

Den eneste fargen jeg aldri har hatt i hus er gult. Gult er ikke meg,ikke i det hele tatt. For mye farge, for…jah, gult!

Helt til jeg dro innom Europris forleden for å kjøpe sjokolade…eh,nei, jeg mener vaskepulver, og helt tilfeldig fikk øye på hylla med gardiner. Noen grønne, noen vinrøde og noen gule. Og plutselig slo det meg, at gult er kult. Og før jeg rakk å tenke konstruktivt eller kritisk over valget mitt, hadde jeg rasket med meg fem fag, dratt kortet, og var på vei hjem. Så nå er stua, for første gang i historien, en skikkelig fargeklatt, og jeg elsker det. Hvem hadde vel trodd det, at denne frua skulle velge seg gult! Og nå sitter jeg her, beundrer den varme fargen og den energien de nye gardinene gir til rommet, og tenker at disse gardinene, de skal henge oppe for alltid. Denne stilen kommer jeg ALDRI til å bli lei. DEN ER SÅ MEG!

( Du vet du er stilsikker, når katta matcher interiøret. Kanskje jeg burde vært interiørblogger likevel! )

Så gjenstår det å se da, hvor langvarig “lykken” er. Gubben har gtt meg ei uke, og da mener han selv at han er raus.

Ubestemmelig sier du? Ja, det er helt sikkert! DET ER SÅ MEG!

 

Har du samme tendenser eller?

 

 

28 kommentarer
    1. Synes det ble stilig jeg da. Nesten så jeg får lyst på gardiner ( har ikke ei i heile huset ) Veldig fint der du har det gamle vinduet som har blitt speil. Har et slik jeg å, men skal ha et bile av Eli i hver rute har jeg tenkt da.

    2. Vi har samme gardiner HELE TIDA… Og det er nok så kjedelig at det er til å dø av. men jeg gidder ikke styre med ineriør. Men de der gardinene var kjempefine, gult gir jo SKIKKELIG glad energi 🙂 Og passet perfekt i det gråe. Du har tydeligvis vært flink med “matching” opp gjennom da, selv om ikke du har “topp-blogg-ineteriør-blogger”-genet… eller noe sånn… 😀

    3. Kjempefint! Syns absolutt du kan være interiørblogger, bare du fortsetter som vanlig i tillegg 🙂
      Har vært liknende faser, og malte faktisk yttergangen gul nettopp! Masala heter fargen, og jeg var skikkelig usikker. Men nå er vi superfornøyd. Også malte vi en vegg innenfor der mørkblå. Og gult passer jo til nesten alt!
      Kjempefin og koselig stue har dere 🙂

      1. Oooh, gul yttergang var vågalt. Tipper det ble kjempefint! Det sies at gul er harmonisk, oppkvikkende, og varmt. Satser på å holde på det gule her noen stunder til 🙂

    4. Dette er det fineste interiør blogg innlegg jeg har sett! Det er jo sånn et hjem skal være, det skal være nytt, gammelt, oppusset og hjemmekoselig 👍 Jeg skjønner ikke hvordan mange bare kvitter seg med alt de eier og har med jevne mellomrom, bare for å ha det mest trendy og in… Jeg er glad i tingene mine jeg, mye av det passer nok ikke sammen, men det er en historie bak disse tingene også😘 Ikke alt selvfølgelig, jeg har i alle år hatt gardiner og kom aldri til å ikke ha det må du skjønne! Men nå….. Sitter jeg med plisseskjerming uten gardiner i stue og gang, og er veldig fornøyd! Det er så meg🤣 Jeg synes du har et nydelig hjem Janne, og de gule gardinene passet stua like godt som den gule kjolen din passer deg💕 ha en strålende dag 😘 Klem 🌺

      1. Slik er jeg og. Glad i tingene mine, særlig de med en historie, eller de som er arvet. Så får det heller være om ikke alt passer sammen. Sjel er viktigere enn pris ihvertfall 🙂

    5. Jeg er alt for lat til å få ny stuefarge, så hos oss er det mer: “Neste sommer, da skal jeg male…” også vips var enda en sommer ferdig.

    6. Haha, herremin hatt, du og jeg er samme generasjon ser jeg, fikk nesten grøsninher når jeg ser tilbake på all den gule furua, og smijern som ble lakket om i hvit stil🤣Er du og vokst opp i brunorange tid ikledd brune kordfløy bukser , og orangsj stripete genser? Og de tror at det er dagens unge som trenger å gå i terapi 🤣
      Når der er sagt så var de gule gardinene SÅ Deg, haha ha en herlig ettermiddag, du kjører stil, med kattepus som matcher veggen, enn så lenge🤣

      1. Hahaha! Jepp, vokste opp i unisex-åra, brun cordfløyel, og oransje polyester. Skikkelig stilig;) Ikke for det, slengbukser er inn-igjen! For ørtende gang, så egentlig er vi evige trendsettere!

    7. Jaaa! Dette var som å lese om meg selv.. Vi bygde hus på slutten av 90-tallet; furugulv, furuvegger og furutak. Bortsett fra at vi var “gærne” i to rom, der hadde vi brystning med rød og grønn tapet over. En kollega spurte meg da jeg var midt i verste planlegginga “Dere kommer ikke til å bli lei furu da?”. “Hå, nei!!! Jeg er oppvokst med furu, så det blir jeg ALDRI lei!!”… Helt til “hvitbølgen” slo innover landet noen få år senere, og vi malte i cafelatte… Alle skulle ha eggehvit eller cafelatte på veggene. Da var vi i hvert fall ferdig med oppussing! Helt til vi igjen pusset opp for ett par år siden, og jeg tror vi har identisk farge på veggene i stua som det du har 🙂

      Skikkelig kule gardiner, de gir et veldig lunt inntrykk, og er jo midt i blinken nå som høsten står for dør (for de som bytter gardiner etter sesong, lissom. Jeg har ikke fått opp igjen gardiner nå to år etter oppussing, så jeg er ikke i den kategorien..)

      1. Det er så herlig å høre at vi er fler som bare “elsker stilen, og ALDRI vil bytte” 🙂 Det er godt vi kan forandre mening da, for forandring fryder 🙂 Og brystning ja…det ønska jeg meg i mange år det 🙂

    8. Digger stua di. Den har sjel og særpreg. kjempekoselig! Tidligere var det sagt at grått var en kjedelig farge men det er så feil som det kan bli. Jeg har mye grått i huset selv. Har malt to vegger i stua i en rolig grønnfarge. Det ble kjempestilig og vi er veldig fornøyd. Vil aldri ha hvite nyanser på veggene igjen. Hvis stua skal males igjen så blir det grått og jeg ville også ha kombinert med de gardinene. Det ble kjempefint. Så kos dere i den “nye” stuen deres 🙂 Hus og rom er til for å bo og leve i. Det skal ikke være en utstilling.

      1. Åh, der er jeg helt enig med deg. Rot, støv og personlige eiendeler skaper et hjem. Det skal absolutt være rom for å “bo”, som du så fint sier det, i et hus 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg