Dagens lille Ronny #2

Når jeg finner gode sko til disse “deilige” føttene mine, da brukes de til det nesten ikke er mer igjen enn bare skolissene. For jeg har skrevet om det mange ganger før, hvor vanskelig det kan være å finne gode sko til en plattfot kjerring, hvis føtter er operert i fire omganger, og flere skal det bli, når størrelsen er en “nett” liten 42,5, og de er neste like brede som lange. Hallo Donald Duck lissom.. Om bare reklamebransjen hadde fått opp øya hadde jeg vært en sikker inntektskilde som en sånn type “før-pike”! Du vet, “før-bildene” i reklamer for fotsopp, inngrodde tånegler og fotformsåler. Jeg hadde seriøst vært steinrik!

Uansett…for lang tid tilbake fikk jeg tak i et par joggesko i en spenstig oransje- rosa-ish farge. Sånne sko som synes på mils avstand, som ville blendet selv en blind mann med labrador. For første gang i mitt liv hadde jeg joggesko som ikke var sorte eller grå, og som bare oste plattfot arbeidskar og testosteron. Og de har blitt brukt, flittig brukt, alle sesonger, i lang tid. For som sagt, finner jeg noe jeg liker, og ikke minst noe som passer, ja da brukes det ikke bare, det brukes opp.

 

Nå synger grom-skoa på siste verset. Nå er de så fulle av hull at du risikerer å bli smitta av fotsopp bare du står ved siden av. Fint med luftige sko altså, men det finnes jo ei grense, og den er egentlig nådd når du jogger gjennom bygda med storetærne på utsiden av skoa. Litt sånn sandal-aktig, åpen tå løsning…greit nok nå på den varmeste tiden, men upraktisk utover høsten, og ikke så rent lite ubehagelig heller.

 

 

Så forrige kvelden kom jeg heit og svett, (og like rosa som skoa) etter en liten joggis inn i garasjen, og fortalte gubben at det var på tide å  parkere skoa…

“Du skulle ikke bare vært en snupp, og spandert et par nye joggesko på frua da?” spurte jeg, og dro bh stroppen litt nedover skuldra mens jeg laget trutemunn og blafret med øyevippene.

Men gubben er immun mot all sjarme som ikke spytter grus eller lager motordur, så han bare kastet ikke engang et blikk i min retning før han svarte.

“Har ikke råd. Drevet på løpssykker`n er ødellagt. Koster flesk å kjøpe nytt!”

“Jammen…” svarte jeg, litt mer furtent denne gangen. “Jeg trenger skikkelig nye sko!!!” Får du ikke bare reparert drevet da? Så er de penga spart?”

Og gubben bare: “Kan`ke du bare reparere de skoa da, så sparer vi de penga i stedet!!!??”

“Får ikke reparert et par sko da veit du, ditt naut!”, svarte jeg oppgitt, og anså diskusjonen som tapt idet jeg forlater garasjen, og hører måsagubben humre inne i verkstedet.

Og før dagens første kaffe, på morgenkvisten dagen etter, snubler jeg i et par (i følge gubben ), så godt som nye joggesko…

 

 

For han som har fikset alt fra stasjonsvogner til kloakkrør med strips, tyggegummi og gaffatape hadde tatt seg den frihet og “reparere” skoa til a mor, slik at det ikke gikk ut over cross-budsjettet….denne gangen heller…

 

Vanntette skal de plutselig ha blitt og…oppgradering der altså…nesten GoreTex.

Så får vi se da, Ronny…hvor mange ruller gaffa som må til for å fikse et ekteskap som er i ferd med å revne like mye som joggeskoa 😛

 

Rik ektemann med bedre humor enn den forrige byttes i et par “vanntette”, godt brukte, joggesko i str 42… og en halv…

Vi jogges blogges.

 

 

 

20 kommentarer
    1. Katrine: Takk, har fått tips om denne butikken 🙂 Nå har jeg vært på nett og funnet meg et par på Sportshopen i Sverige. Håper de er i butikken når jeg farter dit i helgen 🙂

    2. He, he, nei her må du ut på shopping, kan jo hende du finner på sommersalget…
      Ikke enkelt å ha slike svære føtter når man er dame kan jeg tenke meg….

    3. maiken: Utvalget blir litt bedre med årene, men det er fortsatt ganske labert, og blir fort utsolgt. Joggesko er heldigvis lettere enn pensko 🙂

    4. Hahahaha, du må være verdens mest tålmodige dame 🙂 Takk for en hærlig start på dagen med det morsomme blogginlegget, og lykke til på sko jakt 🙂 Ha en nydelig dag 🙂

    5. Åherremin!! Måsagubben er noe for seg selv 😀 må bare glise, snakk om å reparerer alla Reodor Felgen – eller Tapen kanskje..håper de har skoene du har sett deg ut i Sverige!! Sånn som du trimmer må du ha skikkelig skotøy!! Det er viktig – uansett 😉 “leter-desperat-etter-gode-argumenter- for-nye-sko”

    6. he he det ante meg at det kom litt gaffatape på de dagen etter. Egentlig hadde jeg trodd han hadde tatt fram rullen når du sto der… Praktisk han Ronny 😀

    7. Det skal han ha Måsagubben, han valgte en farge som passa joggeskoene! Men hvor lenge varer den teipen?
      Tror vi får opprette en Spleis for Janne, ho trenger gode joggesko og ikke sånne hullete og lappa sammen med teip. Det går ikke. Hva om det plasker ned da går limet i teipen opp.
      Nye sko trenger du, det er mer viktig enn deler.

    8. Hadde du hatt LITT mindre størrelse, 41, 5 skulle du fått et par av meg 🙂 Moro-mann han der altså, men jammen fortjener du et par sko da!!

    9. frodith: Tror det blir sko på meg,selv uten bidrag fra reperatøren med taperullen.. når det er sagt skulle jeg ønske jeg hadde str 41…

    10. Jeg må opp i , 5 innimellom også.. Men finnes hvertfall i butikken.. Det er en butikk som heter Store Sko rett borti gata her. Masse fine damesko i størrelse 42-43 🙂 Bare så du vet 🙂

    11. Glad du får kjøpt deg sko i helgen Janne. Du er sannelig en tolmodig sjel. Jeg bruker :kr jeg da, og mottoet mitt har alltid vært» spar inn på leker til ungene så blir det mer til hu mor». Satt på spissen da😀. Jeg har også en supeføkonomisk mann, og pengekrangel synes å være evigvarende hos han. Men, Ok, jeg har et svært walk in og bruker egne penger. Må ta med historien om gnuremannen og poden som da var 4 år. De var på telttur med venner( velstående, alt på stell). Da de kommer hjem, ser jeg at poden sliter med å komme ut av bilen. Jeg går bort, der sitter poden: med slike sametruger i str 46!😱. Jo han hadde blitt våt dagen før og gnieren hadde lånt han skoene som skulle vært på museum, og var str Hest! Da, da, var det nok! Rart poden for en gangs skyld sovnet på dagtid, etter en mil på de der?! Noen dager senere, på butikken møter jeg fruen til de velstående som var m på turen. Hun kikket rart på meg… så spurte hun om jeg var ute for å kjøpe Goretex til poden🙈😂😱. Joda, ja selvsagt da jeg. En plass går gnuregrensen for meg. Gnieren tjener millioner, men de ser vi ikke noe til. Jeg kan dessverre enda ikke le av turen de hadde. Lykke til med nye sko, kjøp svarte eller helst brune denne gangen, for den brune brede tapen har jeg hørt av gnieren er billigst. Bare sånn i tilfelle de må tapes etter en stund de også.🎬

    12. Hei! Har du vurdert en tur innom Løplabbet (https://www.loplabbet.no) for å få vurdert hvilke sko du skal bruke. Har en i familien som for en tid tilbake kjøpte sko som var best i en vg test. Fik vondt i knærne. Var innom Løplabbet og fik beskjed om at han brukte feil type sko. Byttet til den typen de anbefalte og knærne ble bra igjen. Vil bare si at eg ikke har noen forbindelse til eller med Løplabbet.

    13. Helge: Har gått forbi butikken flere ganger,og vært fristet til å gå inn,men ser for meg at prisen på test og sko blir litt for mye for meg… Akkurat nå må jeg nøye meg med en billigere løsning,men om lotto premien tikker inn i kveld,da skal jeg innom der. Det frister,for jeg er allerede mye plaget med føttene.

    14. Line: Hahaha, høres ut som litt av en tur. Kom nettopp hjem fra svensketur med måsagubben,og jeg handlet sko til både meg selv og han. Han dro kortet på matbutikken og restauranten,så da får vi si vi er skuls…og taperullen,den brukte jeg til å tape skoa hans fast i gulvet.. hevnen var søt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg