6. Desember- bollekrans

Julebakst for de aller fleste handler i stor grad om småkaker. Alle syv slagene, smultringer, kransekaker, alt den tradisjonelle baksten som hører julen til. I måsahuset bakes det også småkaker, ikke bare juksedeigen jeg fortalte om forleden, men også de mer tradisjonelle slagene, og om få dager starter med årets produksjon. Jeg gleder meg, men selv om småkaker smaker herlig er det likevel fint lite som slår en skikkelig gjærbakst.

 

( Ikke alle kranser skal hende på døra. Noen må henge på hofta og…eller magen…eller rumpa…eller dobbelthaka… )

 

Da jeg startet denne bloggen for et år siden var målet å dokumentere en helt vanlig hverdag om livet her i måsahuset, på godt og vond. Det va aldri i mine tanker at bloggen skulle nå , og langt mindre fenge så mange flere, og nå sitter jeg her og tar meg selv i å bli glad i en drøss mennesker jeg aldri har møtt. Alle de som legger igjen koselige kommentarer på her på bloggen og på Facebook. Alle de som deler gode råd, og nå i går, de som sendte meg en link på instagram, eller på facebook med bilder av julebaksten, fordi de hadde prøvd seg på Nissebollene fra denne adventsbloggen.

Og mens det tikket inn flotte bakverk fra hele landet ble jeg bare sittende der i sofaen å glo på pc`n, mens jeg ble mer og mer  rørt over engasjementet. Det finnes altså så mange fine folk der ute, og fordi noen av de leser nettopp denne bloggen føler jeg meg ekstra heldig.

 

Hentet fra instagramkontoen til flinke @abelone. Glutenfrie nisseboller.

 

Majken har fått med mann og barn og bakt sin versjon av nissebollene, og reinsdyr. Herlig.

Begge bilder er publisert med tillatelse fra de dyktige bakerne.

 

Og fordi herlige lesere lar seg inspirere, og sender fine bilder av baksten, blir jo jeg enda mer inspirert til å bake også. Det er så herlig å leke seg med en stor og smidig gjærdeig!

Med en overdrevent stor te-skje kardemomme i deigen, og herlig kanelfyll sprer bakstelukten seg over hele huset, og plutselig er det julestemning i hver krok. Det lukter gran og furu, det lukter appelsin, det lukter kald vinterluft, og det lukter gjærbakst! Det lukter jul, og det er herlig!

I dag har vi bakt boller i flere varianter, og satt de sammen i en krans. Det er så gøy å gjøre litt ekstra ut av baksten nå i jula. Ferske boller smaker godt uansett hvordan de ser ut, men er det jul, så er det jul, og det er artig å dekke bordet til kvelds med en rykende fersk krans, full av forskjellige boller.

 

( Ferdighevet, og myk som fløyel. Lukter herlig allerede. )

 

 

 

( Klare for etterheving. 1,5 cm mellomrom mellom bollene er helt perfekt. Da hever de akkurat nok i hverandre til å festes sammen under steking, men blir likevel lette å rive fra hverandre når de er klare til å spises. )

 

 

Her er det noe for enhver smak. Helt vanlige hveteboller med et dryss av perlesukker, lussekatter med safran og rosiner, mandelknuter, og kanelsnurrer.

Etter middag i dag samles vi i sofaen. Guttene har valgt en julefilm vi skal se, vi skal drikke varm te og julebrus, og vi skal kose oss med en lun bollekras.

 

( Valgets kval…hvilken bolle ryker først? )

 

Har du lyst til å bake en julekrans du også, er denne søte gjærdeigen perfekt:

Nok til to store kranser.

900-1000 gram hvetemel
150 gram sukker
1/2 liter melk
50 gram gjær
150 gram smeltet smør
2 ts kardemomme
1/4 ts salt
1 egg (kan sløyfes)
 
Bland gjær med lunken melk og smeltet smør. Rør inn egg. Tilsett det tørre og elt godt. (minimum 10 minutter) La deigen heve under plast i ca 1 time.
Del deigen i like store emner, og form ulike boller. Sett de sammen på et stekebrett , formet i en krans. Hust mellomrom mellom bollene da de hever og eser sammen.
Etterhev under plast i 40 minutter.
Pensles med melk eller egg, dryss perlesukker der du måtte ønske det.
Stekes midt i ovnen på 225 grader i 10-15 minutter.
Nytes med god samvittighet.
 
Fyll til kanelsnurrer: Kanel, sukker og lys karamellsaus (kan sløyfes).
Fyll til mandelknuter: Malte mandler, mykt smør og melis.
 
 
( Perlesukker. Litt fordi det ser ut som et dryss av nysnø, og litt fordi det knaser så herlig mellom tennene. Myke, lune boller med et dryss av sprøtt sukker. )
 
 
( Lussekatter, hveteboller, mandelknuter og kanelsnurrer i skjønn forening. Noe for enhver smak. )
 
 
Håper du har en aldeles nydelig førjulsdag. Nå blir det snart julekakebakst, men først blir det andre boller 😉
Har du smakt noe på julen i dag?
 
 
 
Dagens julehilsen går rett og slett til alle fine og engasjerte lesere som tar seg tid til å legge igjen kommentarer, bilder og som deler en liten bit av hverdagen sin med meg. Tusen takk, og riktig god jul.
 
Vi bolles blogges.
 
10 kommentarer
    1. Takk for at bloggen din gir meg ekstra julefølelse, og ellers så herlig humor 🤗🎅🏻🌟
      God jul til «Måsahuset» 🎄

    2. Her må vi nok prøve oss på litt gjærbakst ser super godt ut 🤶🎅🎄er så hyggelig å lese det du skriver ,ha en fin førjuls kveld med familien 😀

    3. Og DER var helgens bakst planlagt!!😍 Takk for inspirasjon du flotte dame!!
      Ønsker deg og dine en strålende jul og ett godt nytt år (gjerne der skrivkløen råder😉)!!!🌟
      Juleklem😊🎄

    4. Ser helt fantastisk ut!
      Må bare spørre, hvordan får du til så fine kanelsnurrer? Altså, hvordan deler du de?
      Mine blir alltid så sammentrykte og rare når jeg skjærer opp deigen.
      Flott blogg du har, alltid like spent hver dag om du har skrevet nytt innlegg.

    5. Tusen takk for en herlig blogg. Fikk høre om den av en venninne i sommerferien, og har fulgt deg fast siden. Jeg ler meg fordervet de gangene du har innlegg hvor du har illustrert med egne tegninger – fordi du skriver og tegner så flott, og jeg kan levende se for meg det du tar for deg. Hjemme i huset vårt blir det stort sett gjærbakst til jul, da det er det vi spiser. Denne bollekransen ser fantastisk nydelig ut og må prøves. Ønsker dere alle i måsahuset en flott adventstid og en nydelig julehøytid når den kommer. (Ps: Hvor store forhold er det på Bjørkelangen? Min kaillsi/gubbe har både tante, onkel og kusine der nede):-)

    6. Anette: Hei på deg, og tusen takk for koselig julehilsen og kommentar 🙂 Forholdene her er nok ikke sås tore, selv om bygda er i stadig vekst. De som er født og oppvokst her vet nok hvem de fleste er, eller i hvert fall hvem og hvor de tilhører. Vi innfløttere kjenner igjen de fleste ansikter på butikken 🙂 Vi har både vinmonopol og en rulletrapp som går oppover da, så litt sivilisert har det bitt her 🙂
      Ønsker deg en nydelig førjulstid 🙂

    7. Marianne: Jeg ruller sammen hele deigen til ei lang pølse of skjærer om lag 2 cm tykke skiver med skarp kjøkkenkniv. Litt flate og sammentrykte blir de jo selvsagt da, men det hever seg fint ut når de etterheves på stekebrettet 🙂 Håper du har en toppers torsdag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg