kreativt avbrekk

 

Når ting hoper seg opp, når dagene er på sitt mest hektiske, og kroppen blir skikkelig sliten, da sliter jeg alltid med nattesøvnen.

Når nattesøvnen er heller laber blir også de små bekymringene så mye større enn de er. Hverdagslige små utfordringer jeg ellers takler helt fint blir plutselig til litt større bekymringer, og igjen, det går utover nattesøvnen.

 

Det går over, selvsagt gjør det det. Det kalles å være mamma antar jeg. Foreldremøter skal følges opp når man helst ønsker å ligge som et slakt på sofaen. En pode fikk litt dårlig resultat på mattetentamen, og når det for en ung pode er vanskelig å be om hjelp, forståelse og veiledning på skolen, så havner også de bekymringene på mamma sine skuldre. Store-poden er nettopp ferdig med to skriftlige eksamener, og selv om både de og bekymringene som følger med dem nå er over (frem til resultatet kommer ) så blir det de snart erstattet av bekymringene for den muntlige eksamen. “Er jeg god nok?”  “Hva med videregående? Kommer jeg inn?” 

 

( Du vet kidden er skoletrøtt når leksene besvares sånn. Jeg gir han toppkarakter for kreativt svar i hvert fall… )

Mange kvelder har de siste ukene gått med til lange samtaler om skole, prøver og resultater. Vi framsnakker skolen, pugger sammen med de, prøver å løfte opp og frem, forteller at de er gode nok, selv om karakterene er midt på treet. Det ordner seg. Selvsagt gjør det det. Enten så går det bra, eller så går det over.

Og frem til det skjer, så får man heller tåle noen våken-netter.

 


( En av fem nye bjørkekranser. Såre fingertupper, men artig tidsfordriv. )
 

For det kommer faktisk noe positivt ut av det, i hvert fall for min del. Når kroppen er sliten, blir av en eller annen grunn hodet dobbelt så kreativt, og det passer så innmari bra når det i tillegg er fridag, slik som i dag. Dessuten er det ingen ting som får meg til å senke skuldrene mer enn litt kreativ pusling av ulikt slag.

 


( Sjokolade til overs under baking… Åh så leit! )
 

Jeg sloknet kl 21.30 i går kveld, men lå våken fra kl 03.00 i natt., og men gubben dro tømmerstokker og slapp tilnærmet lydløse små natt-smygere under dynen ved siden av meg, jobbet min hjerne på høygir med nye ideer. Rart det der, hvordan man midt på natten kan ha mer overskudd og energi enn Blomster-Finn har når det er tilbud på Plantasjen…

 


( Slankekake!!!! Kjeksbunn, jordbær, bringebær og sjokolademousse. Letteste kaka i verden, trenger ikke bake engang. Skrekkelig slankende! Pokker så genialt! )
 

Så før klokken var ti i formiddag hadde jeg drukket to iskaffe, spist en neve bokstavkjeks og to bringebær, tømt kattedoen, satt på to klesvasker, bakt en kake, slikket kakebollen og slikkepotten, laget to skilt, flettet to bjørkekranser, laget tre godteskåler av gamle LP-plater, spist en neve popcorn, satt popcorn i halsen, og vekket minstemann med popkornhoste og bråket som medførte forsøket på å utøve Heimlich-manøveren på meg selv over en spisestuestol.

 


( LP-plate-bolle-verksted før klokken 08.00. Får jo aldri nok frukt eller godteskåler. )

 


( Beatles og popcorn. For musikkelskere som får stressutslett og angst av dette bildet, platene som brukes er ripete og ødelagt. Gjenbruk på sitt beste. Jeg lover! )

 

Og midt oppi all kreativiteten og kaoset som følger med den, finner jeg endelig litt ro, utrolig nok. Gubben mener jeg er skrudd sammen litt rart, at jeg på skaperstadiet fikk med meg en aldri så liten brukerfeil. Men han klager ikke, for i kjøleskapet står ei sjokolademousse kake med jordbær og sprø bunn av bokstavkjeks, til frokost fikk han servert popcorn fra en Beatles LP, og akkurat nå er han ute og jobber i garasjen, endelig på bedringens vei etter et par dager med ufrivillig løs mage og oppkast.

 


( Skilt av plank, laget på bestilling fra trivelig hytteeier med god veggplass. Et samarbeid mellom eldste poden alà  “WannaBeSnekker, og måsafruen. )
 

I dag lar vi skole være skole, prøver og eksamensresultat skyver vi litt bakover i hodet, og omfavner og ønsker det kreative kaoset velkommen. I dag får gutta løfte vekter i stua, spille gitar med overdrevent høy lyd på forsterkeren, og hente pizza fra favorittsjappa med moped og jekkestropper.

 


( Sin fars sønn. Trenger ikke noe DNA bevis her. The proof is in the jekkestrops! )
 

Jeg logger av bloggen, beholder pysjen på, og kryper inn i hobbyhulen frem til middagstider. Jeg har en bunke sommerlige mønsterark og blonder som venter på meg. Nå skal det mekkes kort i flere timer!

 

 

Helt til slutt må jeg bare takke alle som er innom bloggen. Jeg klarer liksom ikke helt å skjønne at så mange titter innom, leser og legger igjen spor, deler og liker. Det er overveldende, all responsen, rett og slett. Og ikke rent lite overraskende heller. Tusen takk.

Ønsker alle som er innom en fin-fin fridag, sånn midt i uka.  Håper du har noen eller noe å nyte dagen med.

 

12 kommentarer
    1. Ikke alltid så enkelt å få hverken seg selv eller andre til å tenke “jeg er bra nok”
      Men, sannheten er at det er man
      Nyt himmelspretten:)

    2. Kathrine: Ja, man er bra nok 🙂 Og får man høre det ofte nok, så tror man på det selv til slutt. Fin himmelsprett ønskes tilbake 🙂

    3. Bra skrevet,har lest alt du har skrevet,du er så flink til dette,fryder meg meget over bloggen din. <3

    4. Alle barn i dag sliter nok med det samme som dine gutter..fy fader så glad jeg er for ikke å være ung i dag. Press for alt jo…og med den digitale verden rett i flæisen når du våkner så er det ikke rart de blir stressa de og.
      Ha ha ha må si jeg ser meg for deg – hengene over stolen mens du prøver å få bukt med pusten, popcorn som har satt seg fast og et hodet som sprenges av kreativitet og som samtidig venter utålmodig på at kroppen og hosten skal finne ro og balanse igjen så du kan spise litt av den yber lekre kaka du har bakt.
      Er snart så jeg inviterer meg selv innom for å smake på dine kreasjoner innenfor kakeverden!! Det er nesten så jeg må ha smekken klar når jeg ser at bloggen innehar noe kaker 😉 har plutselig fått hull i underleppa 😉

    5. Helle: Ja, jeg tror ungdommen har et enormt press på seg. Noe kommer utenfra, og noe er selvforskyldt…verden krever jo at de er “pålogget” hele tiden. Skal uansett bli deilig med en lang skoleferie, heldigvis ikke mange ukene igjen. Velkommen innom på kake 🙂 Lover å ikke sette noe i halsen mens du er her 😉

    6. Hei igjen.
      Skulle ønske jeg var like kreativ de gangene jeg vandrer rastløs på natta… Det eneste jeg får til er å spise noe som absolutt ikke hjelper på bikinikroppen..:)
      Men takk for kul ide til gave til gutteklubben :)))) Popcornbolle av gamle lp plater. Innertier for musikkelskere! Hvordan går du frem for å få bøyd til platene?? Dette må jeg prøve:)
      Har selv tenåringer med skole og karakterpress, og der den ene jobber hardt for å lande en 3 eller 4 i ulike fag, så er den andre så vidt innom sidene og drar i land 5 og 6. Men det er denne som bekymrer seg mest og stresser mest over resultater. Så nå teller jeg ned til ferie for det trenger alle sammen. Dagens unge har et press over seg som jeg ikke merket da jeg var på den alderen. Vi hadde så mange flere muligheter enn hva de har nå. Jobbmarkedet er ikke til å sammenlignes lenger. Jeg er glad ikke jeg er ung anno 2017 egentlig… Kos deg videre med familie og kaker…… Har du et kakestykke til overs så er det bare å sende :))) Klem fra meg.

    7. Bjørg: Jeg er også glad jeg ikke er ungdom i dag! Presset kommer liksom litt fra alle kanter, likevel er det vanskelig å sette fingeren på akkurat hvor skoen trykker mest. En ting er jeg uansett sikker på, og det er at det blir folk av dem uansett, OG at sommerferie skal bli skikkelig digg!!!
      Og musikkbollene, det er superlett. Sett ovnen på 200 grader. Legg platen over en glassbolle som tåler varme, og som står opp-ned på ei rist i ovnen. Etter et halvt til ett minutt blir platen myk og “smelter” litt nedover bollen. Da kan du ta den ut av ovnen, ta den av bollen, og forme den slik du vil. Veldig lett, ingen blir helt like, men kjempekule!
      Sender deg mentalt et kakestykke 🙂 God helg 🙂

    8. Kort og greit; du er bare herlig! Vi trenger slike uhøytidelige kommentarer og betraktninger innimellom alt annet vi strever og maser med 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg