Operasjon syltynn.

Slankekurer starter for mitt vedkommende alltid på full mage. Når metthetsfølelsen er så påtagende at den grenser til fysisk ubehag som kvalme. sure oppstøt og oppblåsthet, da er jeg klar for en ny “operasjon syltynn”. Et prosjekt som i årevis har vist seg å ikke fungere tilfredsstillende.

Det finnes i grunn bare en form for trening jeg virkelig liker, og det er turer i skogen. Gjerne lange, med bratte motbakker, små knauser, og stier med mykt underlag av mose, kvist og kongler. Da koser jeg meg, og kan gjerne sette opp tempoet nok til at svetten siler , eller rusle rolig og bare høre på fuglesang og kjenne på lukten av frisk skog. På grunn av diverse reparasjoner på begge føtter det siste halve året har det dessverre blitt lite med turer, og jeg kjenner at jeg savner det. Likevel er ikke den ene foten frisk nok enda til lange utflukter, og ikke har jeg riktig fottøy enda heller. (Venter på lønning?)

(OL i storspising med og uten gaffel)
 

Det har blitt mye sitting de siste månedene, og det eneste jeg har trent er kjeven. Den har jobbet seg gjennom diverse produkter av fersk gjærbakst, kaker med og uten mandelbunn, en og annen sjokolade, ulike typer potetgull og langtidsstekt ribbe med sprø svor.

Dersom «stillesittende matvrak med og uten gaffel» hadde vært en idrettsgren hadde jeg garantert vært innehaver av flere olympiske gull, men slik er det dessverre ikke. Gullmedaljer har jeg svært lite av.
 

Det jeg derimot har, er gnagsår på innsiden av hvert lår etter flerfoldige turer mellom kontor og kantine, nok valker rund midjen til å varme tre sett kalde hender etter en tur ute i kulda,(ja, vi har testet) og et såkalt «grevinneheng» på underarmen som slutter å vinke lenge etter at hånden er ferdig med samme oppgave.

Så i går kom motivasjonen til trening kastet over meg, like overraskende som den blå streken på graviditetstest nummer tre i 2004?

Jeg åpnet den ene snapchaten etter den andre fra treningsglade venner, og bak en mobilskjerm delvis dekket av brun saus, firkløversjokolade og nachos, poppet det frem bilder av stramme lår i fargerike treningstights, proteinshaker, skritt-tellere som har rundet flerfoldige tusen skritt.

I morgen tenkte jeg, i morgen starter jeg! På tide å være mer enn et støttemedlem på treningssenteret. Det må da være mulig å legge inn en times effektiv trening en torsdag ettermiddag, svette litt skikkelig uten at det skader den nyreparerte foten.

Og rett etter jobb i dag, relativt umotivert og med labert humør, entret jeg treningssenteret, og innen det hadde gått to minutter husket jeg hvorfor det er så lenge siden sist!!!

Jeg HATER det!!!

Jeg trengte å ta nøyaktig ett tråkk på mølla før jeg oppdaget «operasjon  syltynn» henger i en tynn tråd. Et heller uheldig kjøp av trenings BH virket mot sin hensikt , og de slappe velbrukte vrengte baklommene av noen pupper laget lyder som ikke hører hjemme på noe treningssenter. (Du vet, når puppene slår mot øverste valke, og lager samme lyden som når du slår en våt klut mot oppvaskbenken? klask-klask-klask?)

(Sports BH krise)

Ved løsvektene stod bygdas svar på Arnold Swartzenegger og løftet vekter som andre (meg) løfter Smørbukk karameller, og ved hvert eneste treningsapparat hang det tenåringsjenter stappfulle av rosa bobletygges og ungdommelig pågangsmot, mens en og annen pubertal pjokk på samme alder (min egen sønn inkludert) prøvde å imponere «damene» med en og annen armheving og fete Karate moves? Her var det bare å skygge banen, for å unngå total katastrofe og selvforakt.

Smygende langs veggen som Skybert (den usynlige kompisen til Albert Åberg) listet jeg meg så usett og lydløs som en hval på et treningssenter kan bli, langs veggen inn mot det lille rommet med matter på gulvet, boksesekk i taket, og et stort utvalg ergonomiske gigaballer og hoppetau! De ergonomiske ballene passer ikke for en sliten 40 åring totalt blottet for balanse, det fikk jeg bevist sist jeg var i dette rommet, da ballen punkterte, og jeg havnet på matta med forstuet halebein mens jeg kavet rundt på gulvet som en russer etter fredagspilsen, men hoppetau, det kunne jeg prøve.

Med friminuttene fulle av hoppetau-skills fra barneskolen friskt i minne tok jeg sats på matta , svingte tauet, hoppet, landet og angret!!! I iveren etter å endelig ha funnet den perfekte kardio treningen glemte jeg alt om lavthengene livmor, raslende eggstokker, manglende knipeøvelser og smålekk blære!

Hopp-skvett-hopp-skvett!

 

 ( Hoppetau-trim, med nødløsning med bøtte for lekk lavthengene blære uten knipekontroll)

Langsomt, og så stille jeg kunne , forlot jeg gymmen, nøyaktig 21 minutter etter at jeg ankom, med såret stolthet og et særdeles velbrukt truseinnlegg. Men den som gir seg er en dritt, og vel hjemme gjorde jeg et siste helhjertet forsøk på å forbrenne kokosbolle og kaffe latte kalorier. Horisontalt på gulvet tredde jeg tær og albuer ned i parketten, en øvelse kjent for treningsglade som «planken». Og mens jeg ligger der midt på stuegulvet, med en pusekatt klatrende på ryggen, og endelig føler at jeg for første gang i dag mestrer en øvelse, trer fjortisen hodet inn døra, titter på meg og spør:

Er det ikke litt juks når du bruker puppene og???»

 


 

( Jukseplanken, men ekstra hengepupp-støtte!)

That`s it!!!

Nok trening for i dag, kanskje for i år faktisk, ihvertfall helt til venstre fot blir friskmeldt, eller jeg får kjøpt de fete løpeskoene, og igjen kan komme meg ut på langtur i skogen, helt dønn alene! Da skal jeg tre en napoleonskake på ei fiskestang bundet til panna, og flyge etter den til krampa tar meg.


(Napoleonskake-maraton)

Og om det ikke virker skal jeg sette på den hårbøylen med reinsdyrhorn som jeg fikk i julehave, stikke ut i skauen under neste elgjakt, og løpe for livet fra langsynte elgjegere. Det må da være bra trening. Det er ca 6 måneder til elgjakta starter. Det betyr, på treningsspråket, 472 kokosboller, 300 kaffe latte og 57 stk firkløver sjokolader til neste trening!

Frem til da vurderer jeg husmor-yoga! Teste ut ulike spise, drikke og strikke stillinger. Der er jeg i alle fall garantert mestringsfølelse!

 


 

(Husmor-yoga. Tøy, bøy, drikk og strikk!)

Nå blir det pizza!
 

Operasjon syltynn er herved utsatt!

 

 

23 kommentarer
    1. Igjen,helt fantastisk skrevet. Ikke bare det men du legger ved noen fantastiske tegninger som virkelig beskriver det du tenker. Ler så drøvelen rister taktfast mellom mandlene. Lykke til med bloggingen videre. Dette kan du !

    2. Jeg har aldri helt skjønt poenget med å lese blogger.
      Det var før jeg hørte om din. 😂
      Nå snoker jeg innom profilen din på Facebook hver dag med et håp om at det har kommet nytt innlegg.
      Tusen takk for en god latter. Jeg leser, flirer, gapskratter og boller gjenkjennende.

    3. Ha ha.. er vel som jeg skulle vært der selv. Hadde selv en meget utfordrende spinningtime her for litt siden.. Ha ha
      Lærer jo aldri..
      Ha en vakker kveld

    4. Haha, jeg dævver, du er bare RÅ!!!!! Herregud som jeg koser meg med bloggen din. Totalt usensurert, ikke et spor av rosablogging, og med en fortellerevne som er out of this world. Du er offisielt helten min 🙂 Fantastiske tegninger, håper du har bokprosjekt på gang, en bok full av tegninger og fortellinger, ja takk 🙂

    5. Lene: Hehe 🙂 Tviler på om disse selvportrettene egner seg i noen bok, men tusen takk for tilliten 🙂 Ønsker deg en knakandes god helg!

    6. Sunniva Moseng: Tusen takk, jeg jobber med treningsmotivasjonen. I kveld blir det kaker, ost og kjeks . Det burde sette fart på forbrenningen!

    7. Herregud som jeg ler av å lese bloggen din! jeg er sikker på at det kvalifiserer til en real treningsøkt. Er man utrent så kan man faktisk bli støl av å le så mye… Så takk for at du holder meg i form 😉 Da kan jeg trygt spise et stykke av den gode gulrotkaken som en arbeidskollega hadde med på jobb, og som jeg takket nei til tidligere i dag etter en heller dårlig erfaring med en bukse som passet fint i forrige måned……. 😀
      Du skriver på en vannvittig bra måte som gjør at man kan se det hele for seg billedlig og det er til å få bakoversveis av. Fjortisen, din Martin. Har jo en Martin jeg også vet du, er jo til å dø av. Hva han klarer å få lirt av seg. Nok en gang ypperlig lesing, og det sies at en god latter forlenger livet så nå kommer jeg til å bli veldig gammel.. 🙂 Det er isåfall din skyld at gamlehjemmene kommer til å være overfylt av mennesker som lever til de blir 120 :)))
      Riktig god helg fra meg. Gleder meg til nytt innlegg allerede.

    8. Bjørg: Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige, tusen takk for hyggelig kommentar. Blir så glad! Ønsker deg en toppers helg, håper gulrotkaka smakte! Her står ei feit marsipankake toppet med franske makroner og jordbær klar til en kveld med damene 🙂

    9. Du tegner jo like godt som du skriver. Jeg blir like glad når jeg leser bloggen din.
      Din forteller evne er utrolig.
      Takk for at du blogger.
      Ha en flott helg med dine 🙂

    10. Hehehehe Nok et fantastisk levende innlegg, her trimmes lattermusklene 🤣🤣🤣 Prikken over i en er de flotte tegningene dine. Lage tegneserie?

    11. Janne: Haha 🙂 Takk, men tviler på at tegnekunnskapene holder til en tegneserie 🙂 Det får bli med ironiske selvportrett 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg