Ukas små øyeblikk.

Vet du, jeg glemte helt at det var søndag! Satt der med frokosten, fortsatt trøtt etter natten, og plutselig kom jeg på det! Gurimalla, det er jo søndag lissom. Blogg og sånn! Sånn er det, når gubben også har ferie, og navnet på dagen ikke betyr noe.

Uansett, god morgen, og god søndag. Jeg sitter her da, som vanlig, med føttene oppe i sofaen, og skrotten pakket inn i et teppe. Jeg drikker det aller siste av jule-teen min, og synes lukten av den minner om gløgg. Også spiser jeg knekkebrød og polkagiser fra ukas Harry-handel. Frokost for fintfolk her altså. Ironisk nok har jeg begynt å pakke i julegaver, og startet på adventskalenderen til podene denne uka. Jul i Juli. Kanskje ikke så rart at ukedagene går i ett…

Så var det uka som gikk da, og alle de små øyeblikkene som kom og gikk med den. Enda en uke hjemme, enda en uke med mer regnbyger enn hva man ønsker for en sommerferie, men øyeblikkene var mange og fine likevel. En kveld, i øs-pøs regne kjørte vi inn til Lørenskog. Gubben skulle hente noen Volvo deler som han egentlig skulle sandblåse for poden, men ikke rakk før ferien. Det var bare en kjøretur. En drøy halvtime til, og en snau time hjem igjen. Regnet trommet på taket, og mot vinduene, men vi koste oss likevel. Kaffe på thermo-kopp, musikk på anlegget, og tørrskodd inne i bilen mens det regnet nesten vannrett ute. Kjørte en liten ekstrarunde i gamle trakter, kikket på steder vi vanket før det ble hus og unger, og bare nøt å være ute av måshuset litt. Fine øyeblikk, merkelig nok.

En laaaang gåtur med minstepoden en kveld. Det ble seint før vi kom hjem, og føttene våre var ømme, men det gjør ikke noe, for det var så koselig. Vi gikk gjennom Bjørkelangen, på stier vi sjelden går, fant et par stolper til stolpejakta, satt på en krakk og dinglet med beina, kjøpte is på butikken, og trasket rundt mens vi myste mot sola. En sånn herlig kveld med kald drikke i tursekken, og masse, masse skravling. Kvalitetstid med minsten, så innmari fine øyeblikk.

Dyra i den svære inngjerdingen oppe ved Festningsåsen. De er så fine, og det er liksom så sommer når det går dyr på beite der oppe. Enda en tur med poden, bare for å rusle forbi der. De breker når vi kommer, og strømmer i flokk nedover mot gjerdet, bare for å tigge etter blomster og gress fra grøfta der vi går.

Det hender poden innfrir ønskene, og byr på markblomster og grønt gress fra utsiden av gjerdet. Blir skikkelig populær. Så rusler vi videre, og dyra følger etter oss et lite stykke, før de rusler oppover sletta igjen. Fine små sommerøyeblikk.

Flmdag på Skulerud. Javier, produsent og ressigør ville filme en liten sekvens i den gamle Lokstallen, så vi dura litt innover i bygda, gubben og jeg. Og i den gamle lokstallen var det liv. Nesten full cafe av lokale og tilreisende, masser av kunst og håndverk for sag, og et par kjente fjes. Møtte på bonden Petter som jeg skal være gardskjerring hos en dag litt senere i høst, og det ryktes om at han har stua full av kattunger nå. Gleder meg! Vi fikk filmet det vi skulle både ute og inne, fine øyeblikk.

Det ble tid til både kaffe, vaffel og kokosbolle inne i lokstallen, og mett mage er alltid et godt øyeblikk. Og for en vaffel!!! Et helt måltid jo, med friske bær, krem, marsmallows og makron. Drømmevaffet!!!

En time på brygga. Man må jo opp og ut når sola først titter frem. Så vi reiste til brygga, bare for å sitte der, se på båtene, høre vannet slå mot brygga, og duppe tærne i vannet. Vi rakk det. En hel time mer sol og måkeskrik før mørke skyer rullet over himmelen, og regnet skyllet over vann og vei. Den timen, et langt, fint øyeblikk!

Med under to uker igjen av ferien har jeg begynt å forberede meg på neste skoleår. Pennalet er fylt opp av nye penner og nyspissa blyanter. PC veska er rydda, og nesten ferdig pakket og klar, og da jeg var nede på butikken  for å handle inn nytt viskelær, gikk jeg like gjerne veien gjennom skolegården bare for å få et blikk av papp-Paul i vinduet! Så lo jeg for meg selv da, av papp-Paul, det at han står sånn og skuer utover skolegården hele sommeren, og at en så enkel gave kan gi meg så mye moro. Herlig øyeblikk.

Og slik gikk uka. Hjemme, litt sol, mye regn, og mange små øyeblikk rikere, til tross for at vi egentlig ikke har gjort stort. Kveldsturer i sola, balansere mellom sølepyttene fra regnet som falt tidligere på dagen. Fine øyeblikk.

Burgere på grillen, og krone-is i fryseren. Svømmetur på Mangen, lese bok i sofakroken, legge seg sent, sove lenge, og se en ny episode av Outlander. Små ting, fine ting, gode øyeblikk.

Nå skal bagen pakkes med akkurat nok klær for et par dager på landeveien. Gubben og jeg skal jakte på solglimt, og om vi er ekstra heldige, kanskje litt salt sjø. Værmeldingene gjør oss ikke akkurat til utprega optimister, men vi tåler jo å sovne til regndråper som trommer lett mot taket i bobilen også. Et døgn eller to vekk fra måsahuset blir sikkert fint, uansett vær. (men kryss fingrene for at vi i det minste får oppholdsvær da!!!)

Håper uka som gikk gav det gode øyeblikk, og at uka som kommer blir god. Vær snill med deg selv, det fortjener du. Vi blogges.