Ukas små øyeblikk.

Konklusjon: Dersom ukene fortsetter å gå like fort fremover som de har gjort det siste året, kan jeg pensjonere meg sånn ca i forigårs!

Uka består av søndag! That`s it. Greit, så er det et par dager mellom søndagene også, men de forsvinner jo like fort som viljestyrken min foran ostepop-hylla på Rema! I forkant av denne uka trodde jeg at tre dager med hjemmeskole ville gjøre uka ekstra lang, og litt treg, men nå er det altså søndag igjen, og jeg er litt usikker på om jeg egentlig var både fysisk og mentalt tilstede fem av syv dager denne uka.

Men det er jo det søndager er til da, for meg i hvert fall. Sitte her på morgenkvisten og reflektere over de små øyeblikkene uka har bydd på. Og de er ganske mange, faktisk, til tross for at har mer eller mindre sust forbi.

Nå er et fint øyeblikk, som alltid, disse søndagsmorgenene når jeg sitter og tar en liten mental vareopptelling på ukas øyeblikk. Pysj og pus, knekkebrød, en liten kokosbolle, te med honning. Både vaskemaskin og tørketrommel durer på badet, de har ikke hviledag. På bordet sår en bitteliten bukett hestehov i en gammel kaffekopp. Tradisjon, ta våren inn.  Resten av flokken i måsahuset sover, og enkel forskning viser at slik vil det sikkert være et par timer til. Deilig! Vite at de er hjemme, men at de ikke lager noe særlig lyd. Det må være lov å innrømme.

Mandagens lille shopping bonanza. Jeg hadde tjent et par tusenlapper ekstra og hadde store planer om å sette de av til sofa-fondet mitt (som aldri blir større). Men så er det sånn med disse pengene da, så fort man får inn bare en smule ekstra er det noe eller noen som trenger et eller annet. Det ble nye olabukser og sko på minsten i stedet. Velfortjent, og litt på overtid egentlig. Resten gikk rett til sparekontoen, for snart ryker garantert stekeovnen eller kjøleskapet, da begge deler synger på siste vers. MEN…jeg fikk blomster på mandag, og i måsahuset hører det sjeldenhetene til, så vaser er heller ikke det vi eier mest av. Tenkte at noe kunne jo jeg unne meg selv også, og i butikken til Mona er det SÅ masse fint nå. Så da kjøpte jeg meg ny vase. En jeg hadde lyst på, bare fordi den var skikkelig fin!!! Jeg har liksom kommet dit i livet av de store kjøpefestene uteblir, for man har jo egentlig alt man trenger, og så er man liksom så glad i de tingene man har at man helst ikke vil bytte ut nor særlig. Men, når man finner noe som bare… «ååååh, den var fin!!!», da er det jammen et fint øyeblikk å rusle hjemover med litt kjøpt lykke i bæreposen. Overfladisk eller ei, jeg digger det!

Jeg er egentlig ingen fan av hjemmeskole og hjemmekontor. Jeg har skrevet om det utallige ganger, dette med de nære relasjonene til elevene, den nødvendige nære kontakten man kun oppnår fysisk, og ikke via Teams, men samfunnsdugnaden er viktig! Derfor ble det etter anbefalinger et par dager med hjemmekontor denne uka. Og når man har hjemmeskole må man ha flere roller også. Den dagen jeg jobbet litt i kantina her hjemme var en bra dag. Kantinedama (altså meg) disket opp med kaffe og kanelboller til både frokost og lunsj, og alle lærerne (også bare meg), var skikkelig glade for bidraget. Fint øyeblikk. Renholderen (også meg) gjorde en heller dårlig jobb med gulvvasken, og jeg synes kanskje at gymlæreren (også meg) var litt lite motivert for ei styrkeøkt, men alt i alt en bra dag på hjemmekontor med mange fine øyeblikk. Gode boller ble det og. Kantinedama er et råskinn!

Den dagen sola varmet så godt at jeg like gjerne sovnet litt ute i stolen i lunsjen. Når nettene er heller søvnløse er disse små duppene på dagtid svært kjærkomment, og det var så innmari deilig å sovne til musikk på øret, og kjenne at sola varmet skikkelig. Våknet litt brått av at katta hoppet opp i fanget, og kjente raskt at kinnene hadde rukket å bli passe røde i sola, men ikke verre enn at litt Aloe Vera fiksa biffen (eller hummeren da, blir vel mer riktig!). Følelsen av vår, muligheten til å duppe litt i lunsjen, og våkne opp litt mer uthvilt til neste økt, fint øyeblikk!

Kaffe med sukker og fløte. En av disse «fordelene» med hjemmekontor er ubegrenset tilgang på fløte i kaffen, og den første koppen om morran, som består av mer ku enn kaffebønner er et fint øyeblikk.  Jeg tror jeg begynner å bli gammel, men det å sitte ved bordet, presentabel fra navlen og opp, klar for teams, pysj og ullsokker fra navlen og ned, se ut på sola som har brytekamp ed skyene, og holde rundt en kopp varm kaffe, bare samle seg litt før dagen, det er herlig.

Og når vi først gnåler om kaffe. Jeg har jo som kjent litt koppe-dilla, og klarer sjelden å stå imot fine eller morsomme kopper. Om jeg trenger flere? NEI! Absolutt ikke. Tar jeg hensyn til det? Nix!!! Og vennene mine kjenner meg litt for godt, for Mona var svært så gavmild da hun hadde fått nye kopper inn i butikken, bare fordi hun synes teksten på den ene passe meg godt. Skulle ønske hun hadde litt mindre rett i påstanden sin akkurat der, men det stemmer litt for godt. Ny gla-kopp, og jeg elsker den!!! Egentlig trenger jeg et litt fancy koppestativ med plass til favorittene… Det må skrives opp på ønskelista!

Tynn-votte-vær. Jeg har så innmari fine votter som jeg har fått i gave fra en av dere snille blogg lesere, og fordi de er i litt tynnere strikk har jeg ikke brukt de masse i vinter, men nå er det endelig tynn-votte-vær, og det gleder meg! Farger gjør meg glad, og farger på votter er herlig ufarlig! Så denne uka har jeg ruslet til jobb , med hendene i været, og bare smilt av de rosa vottene. Glade øyeblikk.

Endelig rekkverk på den nederste plattingen, der bassenget alltid står om sommeren. Det har jeg ventet på! Det er så fint med sånne poder som går på skole for å bli tømrer, og som gladelig handler materialer, regner ut hva man trenger, også snekrer. En vegg er ferdig. Den neste kommer når feriepengene tikker inn på konto. Sånn må det bli, litt av gangen, men nå er en vegg ferdig, og det kjennes herlig! Flinke arbeidsomme minste poden, fine øyeblikk!

Også en liten timeout oppe ved tjernet, en dag etter jobb, bare måsagubben og jeg. Vi var slitne i hodet begge to, og da passet det så godt med litt luft i topplokket, og en bitteliten sjokolade på brygga. Herlig å sitte der i kveldssola, og bare nyte stunden. Kunne nesten høre isen som smeltet ute på vannet. Nydelig øyeblikk.

Og slik har uka, enda en hverdagsuke, sust forbi. Timeplanen for neste uke er full. De neste ukene egentlig. Jeg har fått mulighet til å delta i en podcast om ungdom som faller utenfor, og ungdom og rus. Gru-gleder meg. Et annet spennende prosjekt er også i planleggingsfasen, en liten lokal tv-produksjon. Tiden vil vise. Men i dag, i dag er det søndag, sol og fri, og det skal nytes og utnyttes. På tide å starte dagen, fange ukas siste fine øyeblikk. Ønsker deg en nydelig søndag, og en fin ny uke.

Vi blogges.

8 kommentarer
    1. Ja, hu kantinedama må være noe for seg selv! Ferske kanelknuter når skoledagen starter, for ei dame 🥰 Ellers ser det ut som du har hatt enda en uke med masse fine øyeblikk. Digger den nye vasen din, kjempelekker💕 Sitter med akkurat den samme følelsen som deg Janne, hvor blir uka av?!? Dagene er jo så like i disse tider, men hei hvor det går!
      Det kommer til å bli så fint på badeplattingen deres, flinke Mattis 🤩🤩 Deilig med en helt usjenert plass, nyte poolen i fred 🌞🌴⛱️. Ønsker deg en ny strålende uke Janne👍 Takk for at du er du💕 klem 🌺

    2. Jeg må humre litt: “minsten”?!? Er han sjøl inneforstått med at han “heter” det? Her har snart 22-åringen nettopp avansert, kald det opprykk, til “avleggeren”. Og jeg er fullstendig enig med deg: det er helt genialt med slike “minster” og “avleggere” som trår til og gjør skikkelig praktisk nytte for seg 🙂 Lag deg en fortsatt finfin søndag!

      1. Hehe, ja, han er godt kjent med kallenavnet sitt, og synes det er passe ironisk med tanke på at han nå er lengst av hele podeflokken 🙂 For alltid minsten likevel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg