Kjære ungdom, velkommen tilbake.

Jeg likte aldri ungdom! Ikke da jeg var en selv engang. Ungdommer er høylytte, utspekulerte, og overparfymerte. Men så endret det seg, helt tilfeldig, og jeg kan ikke fortelle deg hvor, når, eller hvorfor, for det vet jeg ikke engang svaret på selv. Men det jeg kan fortelle deg, det er at nå sitter jeg her, og skal for 10. året på rad, ta imot en stor gruppe ungdommer til enda en skolestart, enda et nytt skoleår, og jeg gleder meg! Skikkelig! Og jeg har noe å si til deg, du som er ungdom, om du da har ett minutt eller to å avse en middelaldrende dame som har vært ute ei vinternatt før.

Jeg skal ikke messe eller preke, ei heller hytte med pekefingeren og fortelle deg hva du kan og ikke kan gjøre, for slike ting vet du best selv. Men kanskje, bare kanskje, tar du til deg et av rådene, og det er godt nok for meg.

Så kjære ungdom. Enten du skal opp et klassetrinn, kanskje bare ta opp igjen et fag eller to, eller om du starter på en helt ny skole eller en helt ny studieretning, velkommen tilbake!

 

 

Jeg har tenkt på deg i sommer. Ikke hele ferien selvsagt. Noen dager har jeg faktisk ikke ofret deg en tanke, for jeg har vært for opptatt med mitt eget liv. Du vet, laget middag til familien, feiet støv under teppet, badet litt i sjøen…drukket min egen vekt i traktekaffe og danset og sunget til musikk du ikke engang har hørt om, fordi den ble produsert og utgitt lenge før du var påtenkt! Men jeg har tenkt på deg, innimellom, og kanskje spesielt mye nå på tampen av sommerferien.

Jeg har gledet meg til å se deg igjen, gledet meg til å bli kjent med deg, i likhet med alle mine kollegaer, både på min skole, og andre skoler i hele landet. Jeg skal gjøre alt jeg kan for at det blir et godt skoleår, både for deg, og for meg. Det er jo det vi begge ønsker, ikke sant?

 

Så er det nå engang slik, at over alt i mediene finner man artikler og skriverier om hva som forventes av en god lærer, av elevtjenesten, av skolen i sin helhet. Det er flott, et slik tema skal alltid holdes varmt, og om du minner oss på det titt og ofte, da er sjansen større for at vi blir enda bedre.

 

Men for at du skal få maksimalt ut av skoleåret, bli så god som bare du kan når du er på ditt beste, ja da kreves det en innsats av deg også.

 

  1. Legg vekk mobilen! I timen, bare legg den vekk, enten i sekken eller på angitt sted, helt til læreren sier noe annet. Tro meg, det er ingen ting å krangle om, dette er starten på voksenlivet, og din fremtidige sjef ønsker seg ikke en ansatt som til enhver tid må ha nesa ned i skjermen. Dine sosiale medier kan du oppdatere i friminuttene.

 

  1. Ta deg tid til frokost. Alltid. Spis noe, vær så snill. Nå høres jeg ut som hun litt masete bestemora di, ikke sant? Men det er viktig altså. Kroppen din fortjener den energien frokosten din gir deg. Læreren din, medelevene, og vennene dine fortjener at du tar vare på deg selv!

 

  1. Be om hjelp. Ikke bare med vanskelige lekser, men generelt. Å være ungdom er krevende, spesielt for ungdommen selv. Når tankene inne i ditt hode er din verste fiende, eller om andre gjør deg vondt, be om hjelp. Har du dårlig erfaring med voksne som ikke tar deg på alvor? Så trist, men rekk ut en hånd likevel. Be om hjelp. Kanskje er dette det året du treffer den rette, den som kan sette tingene i perspektiv, eller ta affære. Det er verdt risikoen, er det ikke?

 

  1. Vær en medelev. Vær den medeleven folk vil ønske å hilse på, eller smile til om dere treffes helt tilfeldig på byen, eller i kassa på Rema om ti år. Vær den som smilte når dere møttes i korridoren, eller den som alltid sa «hei» når dere møttes på skolebussen, eller i kantina. Tenk deg 5, eller 10 år frem i tid. Tenk at du møter en tidligere medelev, at dere begge har familiene deres med dere, og han eller hun minnes deg som den rappkjefta, den litt ufine, den med de kalde blikkene. Tenk litt på det. Vær den du gjerne selv vil møte igjen om noen år. Det er nå du kan velge hvem du vil huskes som, og ta det fra en «gammel dame» som meg, folk husker!

 

 

  1. Vær en venn. En god venn. Den som lytter, den som trøster, og den som løfter opp de som ligger nede. Men…og det er et stort men. Din egen helse er viktigst! Alltid! Husk det. For vist er det bra å være den som lytter, den som trøster, men du skal aldri bære en annens bør på dine skuldre over lang tid. Det er du for ung til, og det er ikke din jobb. Du skal ta vare på deg selv også, alltid! Be om hjelp. Vær den vennen som tør å si at andre trenger hjelp. Huk tak i en av oss, vi som har levd bare bittelitt lenger, la oss ta en del av ansvaret. Sammen kan vi hjelpe enda bedre.

 

  1. Jobb hardt, men ta deg fri også. Tillat deg selv å senke skuldrene, selv når skolen virker å kreve alt du eier og har av egeninnsats. Ta deg fri, om enn bare for en halvtime her og der. Tren! Løp så fort du klarer, til svetten renner. Lås deg inne på rommet og spill høy musikk, syng!!! Høyt og surt, bare syng. Vær rockestjerne i speilet! Ta deg fri!
Slapp av, ta deg litt fri!

 

  1. Smisk og smiger, eple på kateteret, det er utdatert. Gjennomskuelig for enhver drevne lærer, så dropp like gjerne det. Men vær grei! Oppfør deg. Vis normal folkeskikk i klasserommet, også mot læreren din, enten du digger vedkommende, eller du helst skulle matet han eller henne til gribbene. For sånn er livet. Man kan ikke like alle. Men den læreren er også bare et menneske, og er på skolen for å gjøre en jobb. Respekter det! Du er ung, du har hele livet foran deg, og dette skoleåret holder du lett ut noen økter med den læreren du har fått utdelt. Hust at respekt går begge veier.

 

 

Og da er jeg ferdig snakka…for nå. For om du er en av dem jeg kommer til å bli godt kjent med dette året, vil du fort finne ut at skravla på denne kjerringa sjelden går tom for ord. Så da gjenstår det bare å si lykke til med skolestarten, og skoleåret. Det vil bli krevende, slitsomt, frustrerende, innholdsrikt, spennende og morsomt.  Tillat deg selv å nyte det, plutselig er du voksen!

 

Jeg gleder meg i hvert fall til å finne ut hvor skinny jeansene til gutta skal være i år, hvilken vei capsen skal sitte, og hvilken øyebrynsmote som gjelder det kommende skoleåret. Jeg gleder meg til å undervise, til å leke, til å le, gråte, stresse, rive meg i håret, til å glede meg når det går deg vel, og til å løfte deg opp når du tror du har nådd bunnen, til å riste oppgitt på hodet av årets russesanger, og jeg gleder meg til å være samme med deg. Du fine, fine ungdom.

Lykke til med skolestart!

 

 

5 kommentarer
    1. Heldige elever som får bli kjent med deg💚 Flott og gjennomført blogginnlegg – som alltid. Du er favorittbloggeren min, og jeg digger, digger, digger deg og gutta dine! Lykke til med nytt skoleår – gleder meg til å følge deg videre på bloggen😍

    2. Så bra Janne! 👍👍 Som jeg har sagt tidligere, Bjørkelangen videregående er et bedre sted for alle elever takket være deg! 😘 Selv har jeg ingen der lengre, men jeg vet at det er mange som er glad i deg. Æ❤

      1. Heldige er de som har deg som lærer og dermed i livet sitt Janne 😘 Innlegget ditt nå er fantastisk skrevet, håper mange elever leser det! Ikke bare dine, men overalt 👍 Det er ikke greit å være ung i dag, men det kan jaggu meg ikke være en dans på roser å være lærer heller🤗 Du og alle dine kollegaer i vårt langstrakte land gjør en kjempejobb 🤩 klem🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg