17.Mai knuter.

Enda en nydelig dag. Akkurat passe med sol, akkurat passe varmt, akkurat passe lat. Vi har brukt dagen ute, stort sett. Gutta har klippet gresset, snekret blomsterkasse og mekket moped. Jeg og gubben har handlet inn litt blomster og jord, og gjort terrassen og gården sånn delvis klar for 17. Mai. I hvert fall så klar som plassen rundt måsahuset får blitt. Godt nok. Og med 17.Mai rett rundt hjørnet, og mens gutta klippet og luket og snekret og plantet, fikk jeg lyst til å bake boller. Belønne de litt for “strevet”, kose oss litt ute. En velfortjent pause etter en liten familiedugnad. Bollene ble også inspirert av den kommende feiringen, og jeg slengte sammen noen skikkelige 17.Mai knuter. 

Jeg tror aldri jeg har hatt maken til pågang på Snapchat noen gang. Folk som vil ha oppskriften, fremgangsmåte og noen som vil smake. Skikkelig artig, kjempegøy faktisk. En kusine, fine Susanne som nylig tok med mann og barn og flyttet til Texas ønsket seg oppskriften på bloggen, og det skal du selvfølgelig få Susanne. Funker jo like fint til 4.Juli “over there”, samme fargetema i hvert fall.

 

Oppskriften og fremgangsmåte kommer som alltid i disse små bakeinnleggene, i form av et kraftig bilderaid.

Oppskriften er som følger:

6 dl melk

  • 150 gr smør
  • 2 ss honning
  • 1 pk fersk gjær
  • 2 dl sukker
  • 2 ts kardemomme
  • 1 kg hvetemel (pluss litt til utbaking)
  • heves under plast til dobbel størrelse, ca en time.
  • etterheves i ca 40-60 min under et håndkle.

Stekes midt i ovnen på ca 220 grader, i 10-15 min. Avkjøles på rist.  

 

Fordel blandingen av smeltet smør, melk og gjær i tre like mengder, i ulike boller. Ha rød matfarge i en bolle, blå i en annen, og tilsett det tørre. Elt tre ulike, like store deiger, og sett de til heving.

 

Kjevle ut like store, rektangulære leiver av alle deigene.

 

Strø perlesukker på to av de, ikke den som skal ligge på toppen.

 

Legg de over hverandre, og kjevle lett ut et par ganger, slik at de ulike lagene fester seg lett til hverandre.

 

Skjær strimler.

 

Tvinn hver strimmel godt.

 

Form knuter av strimlene, plaser på stekebrett med bakepapir, og etterhev i 40-60 min under plast eller håndduk.

 

Stekes som angitt, og avkjøles på rist.

 

Knutene er gode i seg selv, og kan fint fryses. Her i huset er gutteflokken som nå er store tenåringer, fremdeles 4 år i hodet når det kommer til snadder, og får liksom ikke nok av melis og strø. Derfor….

 

Vi kjører på med en grei mengde melisglasur…

 

…og topper med tuttifruttistrø i riktige farger. Man har liksom ikke kosa seg skikkelig før sukkerkikket river i kroppen, og det knaser deilig mellom tenna av sukker og strø.

 

Ønsker alle som titter innom en riktig fin lørdagskveld, og en fortsatt god helg. Skal du bake noe til 17.Mai?

 

 

11 kommentarer
    1. Du er bare kjempeflink og enstående 😀🌞👍🌷 Så flotte 17 mai knuter..Takk for at du deler 👍

    2. Så fine de ble 🙂 Gøy å få pågang på sånt sikkert 🙂 Og tenker noen var glade hjemme hos deg 🙂 Ha en fin kveld Janne. Jeg har hatt blogg-venn-treff i dag, og vi planlegger litt større et i juni. Blir du med? 🙂

    3. frodith: Så spennende. Jeg vil si ja, men vet av erfaring at Juni er ganske så fullbooket. Si fra når du vet når, så skal jeg se an dagene. Så innmari koselig å bli inkludert, tusen takk <3

    4. Jeg har lagt ut en sånn felles info for en stund siden, men da visste vi ikke helt når osv. Vi er ganske sikre på NÅR. 2. juni, men hvor kommer om et par dager. Det blir enkelt og greit, ikke mye styr. Bare for å treffes de som har lyst her i blogg-blokka. Karidansen.blogg.no og jeg er liksom initiativtakerne denne gangen. Det blir å spise og skravle et sted. Og så gjør folk som de vil etterpå. Jeg vet om noen som kommer, og noen har booket hotel for en natt. Folk som bor litt lenger fra. Jeg legger ut et innlegg i løpet av et par dager, og linker inn til Karidansen også. Hun har mest kontroll 😀

    5. Hei Janne 🙂 Herlig blogginnlegg som alltid:-) Fikk så lyst til å bake disse snurrene,men hvor får jeg kjøpt fargene?
      Klæm fra Heidi 🙂

    6. Heidi: Hei på deg. Jeg kjøpte mine hos traktøren, men har bakt tidligere med de fra vanlig matbutikk også 🙂 Panduro har også fine matfarger som varer lenge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg