Feriemodus

Forrige uke var proppet av små og store aktiviteter, og avslutninger i fleng. Med så masse taler, varme klemmer og gode ord er det forunderlig at jeg ikke ligger uttørket og forgrått i en grøftekant fremdeles, men jeg har altså kommet meg helskinnet igjennom. Jeg har sett både den eldste og yngste poden avslutte store kapitler, og gjøre seg klare for nye. Jeg har klemt og sagt hadet til elever og kollegaer jeg ikke ser igjen, og noen  jeg møter allerede neste høst. Fredag kveld startet altså offisielt årets sommerferie, men det er liksom ikke før i dag man kjenner det skikkelig på kroppen. Helg er helg lissom, mandagsfri er noe ganske annet. I går kveld hadde jeg store planer for dagen, for hele ferien egentlig…jeg skulle lissom være å innmari flink, og starte hver morgen med en liten joggetur kl. 7.00.

 


( Bare litt tung i baken… treningsglede my ass! ( Bokstavelig talt…) Fotocred: Ida )
 

Kl.7 sov jeg godt….våknet litt kl 8, kjente at det fremdeles er litt ubehag i foten etter et ublidt møte med en huggorm i forrige uke, og sov enda litt lenger, med god (sa jeg til meg selv i hvert fall) samvittighet.

Kl 10 kom jeg meg endelig ut av senga, og da var det altfor sent å starte på noen joggetur. På dette tidspunktet er jo resten av bygda også våken, og det kommer ikke på tale å løpe foran folk. Sikkert litt snodig å ha komplekser på joggestil, men det har altså jeg. For med nærmere halvannen meter lange ben , og hofteskåler som butter i skulderbladene, forover lent og lut holdning som en 100 åring med benskjørhet, samt joggesko i str 42 ser jeg ut som han  lange stakan i Askeladden, han som til stadighet og særdeles lettbent flyr til verdens ende etter vann, slik at Askeladden skal få prinsessa og halve kongeriket…

Jeg unnet meg derfor en lang og god frokost i stedet, mens avkommet fremdeles snorket på hvert sitt rom i andre etasje. Gårsdagens bakst smakte like godt på frokostbordet. Noe av det beste med ferie er jo nettopp lange frokoster, ferskt brød med syndefullt mye sjokoladepålegg,  og ha tid til å nyte. Enten alene,

eller sammen.

 


( Sommer er lange sløve frokoster. )
 

 

 Litt trim ble det likevel, da Ida sendte melding ( pokker ta over snittet treningsglade venner som med hensikt gir deg et snev av dårlig samvittighet om man ikke stiller til startstreken på husmortrimmen ) og dro med måsafruen ut i skogen på en aldri så liten treningsøkt, i nydelig sommervær.Det må jo være noe av det beste med å bo her på Bjørkelangen, alle de nydelige turstiene som er brukandes hele året.

 

( Når damer over 40 trener trengs det et realt filter for å skjule svette, rynker og poser under øynene. Fotocred: Ida! Treningspartner og motivator. )

 

Et helt hav å velge mellom. I dag trasket vi grusveien inn til Stigtjern, mest fordi møtet med huggormen forrige uke fremdeles sitter friskt i minne, og gjengrodde stier ikke akkurat fristet til gjentagelse riktig enda. (Å bli bitt er i seg selv ikke den store skrekken, men å faktisk se orm vil potensielt fremkalle hjerteinfarkt og ufrivillig vannlatning! )

 


( Når du når “toppen” og får umiddelbart trang til å synge introsangen fra Løvenes Konge… “Naaaaaa-sewenjja, mmasi.si quadaaaa!” Fotocred: Ida)
 

 

Etter to timer i frisk luft kom jeg hjem til mopedmekking på gårdsplassen, sommermusikk på høyttaler i hagen, og et par gutter hengende i lufta over trampolina, klare for å øve på sommern`s nye triks.

Den minste kidden og jeg rakk akkurat en sykkeltur på posten for å hente nye sommersandaler før regnet tok over for solen, og nå sitter alle mann alle under et ledd i sofaen, med Tom og Jerry kjeks, bringebærsmoothies, og film på Netflix.

 


( Nye sandaler og regnvær…sommerferie i et nøtteskall. )
 

Til tross for regn, og det at gubben ikke har ferie på flere uker enda, senkes roen over måsahuset, og vi er endelig i feriemodus. Det er ingen ting som haster lenger, nå skal vi bare nyte late dager, og forhåpentligvis litt sol.

Nå skal jeg sette deigen til kveldens pizza, og lure meg inn på hobbyrommet. Årets første julekort skal mekkes, målet er å ha 40 julekort klare før ferien er over. Tiden vil vise om jeg når målet. Jul blir det vel åkke som.

Enn så lenge, ha en riktig god mandag, enten du har ferie eller ikke.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg