Juletissen og hvitløkspresse.

Så er vi kommet til 5. Desember, og jeg jobber intenst med å oppnå den litt barnslige, varme julefølelsen. Det er fremdeles utfordrende å skulle få til alt av forberedelser på en fot, men det kommer seg. Husets eldste pode på snart 16 år lengter også etter den herlige julefølelsen han hadde som liten gutt, og i går ba han om å få bake pepperkaker.

Herlig, tenkte jeg! Ingenting gjør vel mer at følelsen av jul kommer snikende, enn lukten av nystekte pepperkaker.

De to andre podene på henholdsvis 12 og 14 blir også igjen som smågutter når vi finner frem kjevle og pepperkakeformer. Mammahjertet bare boblet av forventninger og juleglede, og fordi kjøkkenet i måsahuset er trangt, og fordi det å balansere lenge på et ben er utfordrende for en som har like god balanse som en dritings russisk president, overlot jeg kjøkkenet til gutta.

Jeg satte meg godt til rette i stua med en kopp gløgg, og bare ventet på julefølelsen.

 

Det starter riktig så bra, og den livlige latteren og luktene fra kjøkkenet får meg i godt humør. Jeg tar meg i å tenke ti år tilbake da vi satt med tre små gutter rundt bordet, og kjevlet pepperkaker og sang julesanger. Nå ljomer riktignok “Jovial” av Freddy Kalas fra høytalern og to av dulledutta til mamma har skjegg, men like fult… det lukter jul!

Vi har en pose full av pepperkakeformer som bringer frem minner, både julete og mindre julete. Likevel er det rom for å være kreativ under slike “juleverksteder”, og det blir alltid en hjemmemekket figur eller to.

 

I år var det eldstemann som først tenkte “uttafor boksen” og slo til med en Yamaha crosser skåret ut med sløv smørkniv.

Greit nok tenkte jeg, selv om hjerter og stjerner og griser jo gir meg enda mer følelsen av jul. Men det går bra, jeg er jo åpen for å messe med tradisjoner jeg…

( Dette er er selvsagt bare noe jeg forteller meg selv for å unngå stressutslett og panikkangst! Klart man ikke skal messe med tradisjoner!! Det er som å banne i kjerka, eller som å servere rosinboller uten rosiner!)

Men jeg beholdt roen…lot ungene styre baksten, og tenkte at det ble vel en gris eller to på brettet også!

Så begynner knisingen på kjøkkenet for alvor, og plutselig kjenner ikke fantasien noen grenser!

 

Knisingen er en ting, men når guttegjengen, fulle av tenåringshormoner og Axe bodyspray blir musestille, og kun lav hvisking kan høres fra “bakeriet”, da er det grunn til bekymring!

Og sann mine ord! På stekebrettet ligger alle slags obskøne figurer i ulike varianter, og sprekkferdige fjortiser av ulik årgang hiver etter pusten mens de mellom latterhikster kan fortelle at det ikke blir jul uten juletisser!!!

Jeg prøver å være den kule mora som alltid beholder roen og sier

_”Jaha…de var jo …eh…ikke helt anatomiske korrekte…men sikkert gode på smak!”

Det får selvsagt den største ungen (han på 42 år som sitter i stua) til å knise enda mer hysterisk en hormonbombene på kjøkkenet, og jeg skjønner at skal man finne humoren i dette må man ha mer testosteron enn jeg ble utdelt.

-“Har dere ikke laget noen normale kaker da?” spør jeg. -“Noen det faktisk går an å servere oldemor på julaften?”

Joda, svarer den litt mer samvittighetsfulle 12 åringen min.

-“Jeg har laget pepperkakegriser, og hjerter, og menn og damer også!”

Puh, tenker jeg…jula er reddet.

Der tok jeg feil!

 

-“Gjett hvem av dem som er deg a mamma?!” sier poden mens han nærmest bobler over av latter. Jeg trenger ikke lete lenge blant damene før jeg vet svaret!

 

Det er på tide å begynne å låse døra til badet…den ungen har sett for mye. Han er “spot on”! Blant pepperkake Dolly Parton, og pepperkake Samanta Fox og pepperkake Pamela Anderson ligger pepperkake mamma fra Måsan … Freddy Kalas synger fortatt Jovial på høytaleren min, og i stua sitter testosteronsjefen over alle sjefer og ler seg skakk mens han gomler nøtter som er knekket med favorittnøtteknekker`n.

Den “nøtteknekker`n han kjøpte den første julen vi feiret sammen, den som bringer frem juleminner hos han, den som han er så stolt av fordi han var på Til bords butikken på Strømmen og handlet de helt selv… Og bare fordi han ler mens min jul er i ferd med å gå i grus har jeg lyst til å fortelle han hemmeligheten jeg har holdt på i snart 20 år, og ødelegge hans juleglede også!!!

Den fordømte nøtteknekker`n din…..

Det er egentlig ei hvitløkspresse ditt naut!!!!

 

Hver jul tar vi den frem, som om det skulle være det fineste vi eier, og gubben knekker hassel og valnøtter til den store gullmedaljen mens han mimrer om en trang leilighet på Valsfeltet, juletre med Mercedes Benz lastebilstjerne i toppen, og ei kone som var både 19 år yngre og 19 kg mindre, i god tro om at dette verktøyet er nøtteknekkeren fra himmelen…

Og akkurat da, der jeg står furten og ser på juletisser og krydrede damer med hengepupper, og skal til å fortelle gubben at nøtteknekker`n slett ikke er en nøtteknekker, da oser det pepperkaker fra ovnen, gutta ler og samler seg på gulvet for å kjøre om kapp med radiostyrte biler, og gubben  knekker nøtter

så skallet spretter og lager skår i malinga på panelen, DA kommer julefølelsen krypende!

 

 

Om ikke annet er den i hvert fall multifunksjonell. Hvem vet, plutselig blir det moderne å feire indisk jul med hvitløksmarinerte hasselnøtter, og da kan dere andre stå der med vanlige nøtteknekkere og skjegget i postkassa, mens familien Nordvang ligger flere lysår foran resten av menneskeheten, og tar utfordringen på strak arm!

 

Så….da gutta hadde dratt til skolen i dag tidlig satte jeg i gang baksten av en porsjon  kaker som vil være på bordet  julaften, noen som ikke vil få oldemor på 85 år til å stikke ut sine egne øyne med velbrukte strikkepinner. Jeg synes for øvrig at fjortisens melding på pakken med mel var hysterisk morsom!

 

Julestjerner med snøfnugg er klare og trygt plassert i kakeboksen.

Jeg skal herved sette meg godt til rette med benet høyt i sofakroken, hvor jeg skal nyte juletissen og en kopp kaffe.

 

Jeg noterer meg at det er 5.Desember, og at julefølelsen, mot alle odds, endelig kommer snikende! Ønsker deg som er innom en riktig god kveld!

 

 

2 kommentarer
    1. Fabelaktig! 😀
      Utrolig morsomt å lese bloggen din!
      Hvis en god latter forlenger livet, har du akkurat forlenget mitt med flere år. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg