Ukas små øyeblikk.

God morgen, ditt råskinn! Klapp deg selv på skuldrene, du kom gjennom enda en uke. Selv er jeg  overkant høy på følelsen av høstferie. Det beste med denne søndagen er nemlig at det er frimandag i morgen, og fri på mandager er en greie jeg lett kunne blitt vant til!

Sitter her i pysjen, fyr i peisen, og later som om sjokoladen jeg spiser til frokost er en salat eller noe. For vi er der lissom. Kaffe og sjokolade til dagens første måltid. Kommer ikke til å bli syltynn, men lykkelig likevel!!!

Det er frokosten sin det!!

Så var det uka som gikk da. Fin uke. sånn egentlig. Litt lite søvn denne uka også, men likevel stor forbedring fra forrige uke. Et par søvnløse netter er til å leve med, fire netter derimot, slik som forrige uke, not so much!

Vet du hva det beste med å våkne uthvilt er for noe? Følelsen av å bare kunne ta alt på strak arm. Sånn som regnet. Den dagen det regnet i bøtter og spann tidlig på morgenkvisten, når undertegnede skulle bevege seg bortover mot jobben. Burde virkelig kjøpe meg langstøvler, for det mangler jeg. Uansett, følelsen av å rusle sånn i passe tempo, under en diger paraply, høre regnet tromme rundt deg, og hoppe mellom vanndammene for å finne de de små forhøyningene i asfalten, der hvor det er mest tørt, det er egentlig ganske fint. Enda bedre??? Da jeg var halvveis til jobben, og regnet plutselig sluttet. Da jeg kunne slå sammen paraplyen, se rett frem, og trekke inn lukten av klissvåt høstmorgen, og helt til slutt likevel komme relativt tørrskodd frem til skolen. Et langt, herlig, forfriskende øyeblikk!

Det er noe med høsten altså. Tråkke ut på trammen om morran, nesten skli i sleipe høstblader som har falt fra trærne, og forvillet seg med vinden ned på trammen. Blader fra alle trærne rundt huset. Bjørk, Rogn, Villvin, Lønn….fargespekteret er enormt, og fantastisk vakkert.

 

Bare tråkke litt rundt huset og ta inn alle fargene, knekke noen kvister med gylne blader og sette i en vase inne, eller bare plukke seg en håndfull blader og nyte følelsen av dem i hendene. Fine øyeblikk.

 

Jeg elsker å ta høsten inn. Sånn som den dagen jeg holdt på å sovne etter middag, og måtte ta grep for ikke å sove bort hele ettermiddagen. Kledde på meg, tok med poser, saks og blomstertråd, og ruslet en tur ut på myra. Sanket sammen litt kvist, kongler, og mose, og laget meg et par kranser. En ny til utgangsdøra, fordi den gamle som har hengt et år har blitt litt pjusk, og en mosekrans til peishylla. Sånne små detaljer av årstiden inne. Ser fint ut, og lukter godt.  Litt kreativ en helt vanlig ettermiddag, fint øyeblikk.

Også den dagen jeg ikke rakk å ta grep før jeg sovnet, og røyk på en ettermiddagsdupp på drøye tre kvarter, sammenkrøllet i godstolen. Våknet av min egen veldig lite feminine snork, litt mer uthvilt, men stiv i nakken. Uansett, når søvnen lar vente på seg om natten kjentes det fint å forsvinne litt vekk fra verden og inn i drømmeland, sånn litt utpå ettermiddagen, etter jobb. At man våkner med en pus durende i fangen er rein bonus. Ganske fint øyeblikk.

Solfylte ettermiddager. Den dagen middagen var fortært, taco på en tirsdag…rebeller som vi er, og jeg og to av podene var kaffetørste. Minsten foreslo at vi skulle fyre opp et bål på bålplassen vår bak i skogen, og som sagt så gjort. Mellomste hadde med gitaren. Så ble det kaffe, sol, frisk luft og allsang (riktignok surt, fordi ingen av oss egentlig kan synge!)! Sånne øyeblikk er så gode, og det var en gyllen anledning til å bruke den fine strikkegenseren fra Mary Anne, fordi været var akkurat passe kaldt. Herlig øyeblikk.

I tre dager denne uka har podene jobbet med å bygge en gapa-huk ved bålplassen vår. De fikk for seg at det hadde vært fint med en romslig plass i le for vinden, litt under tak, for slike stunder utover høsten og vinteren. Senere i dag skal jeg rusle en tur bort og se. Gleder meg til å ta den i bruk!

 

Den dagen jeg ble fire år i hodet igjen. ( Det skjer oftere enn jeg liker å innrømme!) Lurer nesten på om jeg snart kan selvdiagnostisere meg med en eller annen bokstav-lidelse, for jeg lar meg oftere og oftere lett distrahere, og kan bruke unødvendig mye tid på å undre meg over små ting. Sånn som snegler med gule sneglehus. Kan tenke meg at flere av folka i bilene på veien undret seg da en middelaldrende kjerring i flere minutter ble stående med røven i været på gangveien og filme gul snegle. Vurderte å kringkaste nytt program…Snegle, minutt for minutt. Det var bare noe med den kule fargen….passer jo til stuegardinene mine og greier. Snålt, men fint øyeblikk. Det er greit å la seg fascinere av små ting har jeg funnet ut.

En tur til gamlebygda for å feire pappaen min i går. Fint øyeblikk. Kake, bonusmamma og pappa. Det kjennes nesten litt rart, de gangene vi durer til Sørumsand. Alt er så forandret fra da vi selv bodde der, fra leiligheten til pappa kan jeg se rett ned på strede som var min aller første arbeidsplass, men barnehagen er revet. Nå som bestemor også er borte er det bare pappa som er vår tilknytning til stedet. Vemodig, og rart, samtidig helt ok. Det er ihvertfall ingen tvil om at stedet vi are skulle bo for en periode, bare for å komme inn på boligmarkedet, har blitt hjemme. Men kaffe og kaker, og bursdagspappa, i gamlebygda, det var et av disse fine øyeblikkene.

Og slik har uken gått. Hverdagsuken. Jeg har tegnet på oppdrag for caravanmagasinet, og sendt avgårde illustrasjoner og tekst til neste nummer. Jeg har tegnet litt på noen av bestillingene jeg har liggende, og er dessverre altfor treg med disse oppdragene…

 

dav

Jeg har spist kake i lunsjen på jobb, kost meg i mindre klasser på grunn av busstreiken, undervist litt over nett, og ledd så tårene har trillet over dumme vitser fortalt til kolleger med akkurat like døll humor som meg.

“Hvordan fanger man en kanin? Gjemmer seg i høyt gress og lager gulrotlyder!”

Seriøst, jeg dævver!!!

 

Håper uken din har vært god. At den var full av regn og sol og høstfarger, og masse sjokolade!!!

Ønsker deg en nydelig søndag. Vi blogges!

1 kommentar
    1. Nok en koselig uke på deg Janne, og så glad jeg er for at du har fått sovet litt mer 🥰 Kjenner jeg rimelig misunnelig på den bålplassen deres altså. For en plass, nå også med gapahuk 🤩 Mitt høydepunkt denne uka må være i går kveld, hos min venninne. Hun fylte 50 i går, og vi var fem stk hjemme hos henne og feiret. Fem damer som sitter og skravler…. Og vipps så har det gått åtte timer🤣 Ikke et tema som ikke blir tatt opp over god mat og drikke, bare kos💕 Ellers går som vanlig uka som en røyk som vanlig…. Kos deg i ferien din Janne, så “snakkes” neste søndag, gleder meg allerede 🥰klem 🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg