Ukas små øyeblikk.

Sjokoladekake og kaffe til frokost! Det setter i grunn punktum og standarden for alle øyeblikkene denne uka. I dag må joggeskoene og trenings-skjorta på, for nå husker jeg knapt åssen de ser ut. Jeg har ikke trent hele uka, men jeg har spist. Mye! I grunn greit med sånne uker også! Innimellom. Så da starter vi like greit med det. Sjokoladekake, kald melk, og kaffe, til frokost akkurat nå, det er et fint øyeblikk!

( Det er frokosten sin det! )

Rosa genser. Høres skikkelig teit ut, jeg vet det. Men jeg har ikke hatt rosa genser siden femte klasse omtrent, og trodde aldri jeg skulle ha det igjen heller. Ikke fordi at rosa kke er fint og sånn, det er bare det at rosa på meg alltid blir litt sånn: “Åh se, der er hu kjerringa som prøver å se ut som Barbie, men ikke får det til!” lissom. Men så hang det en rosa genser til under femtilappen på et stativ utenfor en butikk, og på magisk vis bare lissom ble den med meg hjem (jeg betalte for den altså!), og nå gjør den meg glad. Fargen! Knallrosa, som om jeg er fem år og skal i barnebursdag… Handle inn farger, tørre å bruke de, synes i mengden. Vågalt til meg å være, men fint øyeblikk!

( Come on Barbie, let`s go party!)

Blåbærmuffins. Sånne man slenger sammen av noen skvetter mel og korn, laget på måfå i sommervarmen bare fordi man er lei vanlig brødmat, også blir de overraskende gode. Så gode at man må gjemme unna noen til seg selv fordi tre sultne tenåringer nærmest støvsuger stekebrettet så fort det er ute av ovnen. Ikke helt usunne heller, iallefall litt bedre enn dagens sjokoladekake. Sånne øyeblikk liker jeg! Nystekte blåbærmuffins, og to episoder av Neighbours (ja, jeg er hekta igjen!) på YouTube, i skyggen under teltet på terrassen. Herlig øyeblikk! Er tom for blåbær, men vurderer en runde muffins med villbringebær i ettermiddag!

 

Det gule gamle strandteppet. Kanskje tidenes merkeligste øyeblikk å henge seg opp i, men akkurat dette strandteppe gjør meg glad. Sammen med kjølebagen fra samme tidsepoke. Svigermor kastet sjelden noe, og svigerfar finner stadig vekk noen skatter når han rydder i kjelleren. Gammelt er sjeldent ensbetydende med ubrukelig. Kjølebagen holdt brusen vår kald hele dagen, og strandteppe varmet oss da vi kom opp av vannet. Gjenbruk er glede, og jeg blir mer og mer bevisst akkurat det for hvert år som går. Så ja, når man finner skatter som er like retro som en selv, og de gjør nytte for seg, da gir det slike små fine øyeblikk!

 

 

Den ettermiddagen det gikk opp for meg at jeg endelig er blitt så gammel at hvordan kroppen ser ut på stranden betyr mindre enn nesten alt annet. Bare noen meter bortenfor oss, nede i strandkanten drev to unge jenter og fotograferte hverandre. Først flira vi litt, både gubben og jeg. For det ser jo unektelig litt snodig ut, å posere på knærne i vannkanten, med rompa ut, magen inn, puppene opp, håret dandert over skuldrene og en trutmunn stor nok for en hel tube lipgloss. De byttet på å ta bilder, liggende i vannkanten, tilgjort. For ingen sitter jo sånn når de er på stranden, ikke egentlig. Og bildene ble sikkert fine de, for all del, og jentene var strålende fornøyde, så denne gamle røya her skal ihvertfall ikke kritisere, for alle kuer har selv vært kalver. Men…. gubben tok bilde av meg på stranda også. Litt mer spontant, og ikke akkurat oppstillt. Et slik bilde jeg aldri ville postet eller satt i album for 20 år siden, men nå…nå liker jeg det nesten litt. Magen som ruller seg over flere lag, låra som ligger ufrivillig tett sammen, og puppene som kun holdes oppe av en bikini med rimelig god stretch. Jeg liker det. For den magen er mett, den kroppen er frisk, og det hodet er fullt av glade tanker! Og det å komme dit, tenke sånn, innse at alt det man bærer rundt på er helt innafor, det var et fint øyeblikk!

( Bra nok! )

Og da kan jeg like gjerne nevne bildet minste poden tok av “gamlingene” da vi balanserte over glatte stener på vei ut i sjøen også. For det første som slo meg da han viste oss bildet var at vi så gamle ut. Som to pensjonister med grå stær og seriøs hofteprolaps på glattisen. Gamle, tjukke, hårete… men så likte jeg det bildet også. For det er oss. Vi to, på vei ut i sjøen for å svømme, kjøle oss ned på en varm sommerdag, sammen, fordi vi vil, og fordi vi kan! Og det var et fint øyeblikk det! Et sånn øyeblikk vi har hatt så mange av, og likevel ønsker oss mange fler av!

( Også bra nok! )

Vin på svabergene, med gode venner. Det var et fint øyeblikk. Avslutte en lang og varm sommerdag nede ved sjøen. Latter og gode samtaler, kjølig vin, og en kurv med overprisede, men kjempegode moreller. Snakke seg bort, glemme klokka, bare sitte slik og suse bort sommerkvelden helt til sola har gått ned! Herlig øyeblikk!

 

Den dagen naturen bare eksploderte i farger. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble så oppmerksom på akkurat dette, eller hvorfor jeg ble det akkurat da, men fargene! Herlighet! Plutselig stod jeg bare på en plass omringet av hele fargeskalaen. Prøvde å rope begeistret på resten av flokken som var med, men enkel forskning viser at tenåringsgutter ikke lar seg begeistre av en flekk med farger i like stor grad som mammaen sin. Teite ungdommer. Men jeg, jeg kunne ikke motså fristelsen, så jeg måtte ned på huk, opp med mobilen, og knipse et bilde. Fint øyeblikk!

( Når det ikke skal mer til enn dette for å la seg begeistre…da er livet ganske godt! )

 

Den formiddagen jeg var “uønsket” på crossbanen og fikk noen timer hjemme alene. Det var digg det! Da jeg kunne vaske gulvene, sette meg i et hjørne av sofaen, spise youghurtnøtter og polkagriser, og lese rykende ferske ukeblader. Helt alene! Det var en liten hverdagsglede. Et fint lite øyeblikk. De små tingene altså!

( Ro i heimen, så lenge det varte… )

Varme føtter og såre tær. Ok da, kanskje ikke et magisk øyeblikk, men likevel fint. For etter intet mindre enn fem reparasjoner av diverste nerver i føttene er det godt å kjenne på at jeg kan bruke de lenge nok av gangen til å få gnagsår og vannblemmer. For det kan jeg nå, og det har jeg nå. Slitne føtter, med sår på tærne. Tenk så herlig, å tre føttene inn i sandaler, bare for at de trenger å hvile seg litt, lufte seg litt. Nesten friske tottelotter. Det var et fint øyeblikk!

 

Og slik har uka gått. Det ene fine lille øyeblikket etter det andre. Jeg har kjent på en sånn ekte glede på vegne av ei god venninne. Ei som fortjener noe så innmari, på vei inn i en spennende tid. Det gjør meg glad!

Kaffekopper og gode samtaler, å kunne le høyt. Så høyt at andre har hørt det, uten at jeg var klar over det 😉

( Når katta synger en strofe fra Whitney Huston…”And IIIIII, will always loooove youuuuhuuuuhuu!” )

 

Frokost på trammen i hagen, ved siden av pusen som tar en cowboystrekk i gresset ved siden av meg. Være ute til solen går ned, og enda ikke fryse! Herlige øyeblikk! Sove lenge midt i uka, grille pølser på bålpanna i hagen til kvelds, og nyte den halvtimen på kvelden hvor hele verden ser blå ut. Sånne øyeblikk, slike små stunder som er verdt å bite seg merke i.

 

Og med det tar jeg fatt på søndagen, melker de siste timene av uka for enda flere små øyeblikk. Skal bare spise bittelitt mer sjokoladekake først.

Vi blogges!

14 kommentarer
    1. For en herlig uke du har gitt meg <3 Søndagen er uten tvil ukens andre yndlings dag, da koser jeg meg med alle hverdagsgledene du skriver så malerisk om 🙂 Tusen takk for at du har latt oss dele, legge ved et bilde, og fortelle om akkurat vår glede. Er ikke noen Facebook fan så jeg pleier alltid å legge igjen en hilsen her på bloggen din isteden, men denne uken har jeg elsket all hverdagsgleden du har gitt oss på Facebook.
      Jeg elsker virkelig bloggen din, den er så ekte, akkurat det denne verden trenger 🙂
      Idag er det kattepusen sin bursdag, det må så klart feires med et lite paw-ty:)
      Ønsker deg og dine en herlig søndag🌻🌻🌻

      1. Paw-ty! Hahahaha! Det er helt konge, den har jeg aldri hørt før. Digger det! Gratulerer med pus, klart det må feires 🙂 Og det er så hyggelig at du har bli
        tt med på hverdagsgledene 🙂

    2. EG ELSKAR ROSA👌 Har passert 50 med god margin,har aldri tenkt at eg ikkje kunne bruke det? Pastellfargar elskar eg,og kva andre synest bryr meg midt opp i der eg er høgst når eg plukkar poteter. Kom igjen,på med rosa. Det er ein fin farge til deg👌 Eg er så imponert over at du tenker over dei små øyeblikka,trur eg må øve på det.. Ha ein strålande søndag. PS du er lekker i bikini,det er sant. (Eg har ein mann,ikkje sjekketriks)

    3. Synes du var så fin i rosa Janne, du kler farger kjempegodt👍 du er jo så fin i den gule kjolen din også😘 Fantastisk bikinibilde av deg også, herremin så brun du er ! Ser ut som du har hatt nok en flott uke, og jeg er så glad du deler med oss på din måte Janne. Jeg virkelig storkoser meg hver søndag med bloggen din 👍Og forresten, det bildet av deg og måsagubben stavrende på vei ut i vannet, det bare lyser KJÆRLIGHET 💕 Flink fotograf, kred til ham👍Ha en strålende søndag Janne, og nyt dagen😘klem 🌺

      1. Det blir nok enda mer innkjøp av farger i tiden fremover. Kjenner jeg blir glad av det. Det, og av dine herlige små tilbakemeldinger her på bloggen. Du er gull du Heidi, virkelig!

    4. Flotte øyeblikk 🙂 Godt å komme dit at grevinneheng er helt greit, og nesten litt PENT… Det var mitt øyeblikk 😀 Du så kjempefin ut uansett på bildet han tok av deg. INGENTING å klage på en gang 🙂 Bare fin 🙂

    5. Ååååh… TAKK for fine stunda 🤗♥️ ….. Sitter enda inne i det lille drivhuset mitt og gjør masse ingenting…. bare er….. og leser dagens blogginnlegg 😊 Stunda her ble rikere av det!! TAKK 🥰

    6. Blåbær er det lite av her og jeg bor jo ikke så langt unna dere så det er vel likt. Eli kona mi fylte 64 og jeg kan nesten ikke huske hvor lenge hun har brukt rosa topper. Du kunne jo prøvd rosa bikini, det er fint. Sommerkroppen ser bra ut den så det så 😉

      1. Sommerkroppen virker, det er bra nok 🙂 Og Eli er vakker, tver igennom. Ser for meg at hun har gledet seg over rosa hele tiden <3 Det blir snøtt med blåbær her også, men nok bak huset til enda et bakverk eller to 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg