Ukas små øyeblikk.

Halleluja!!! Det er påskeferie. Og en som hadde vinterferie for bare drøye fem uker siden burde kanskje ikke juble så høyt over en ny ferie, men fy flate så godt det føles med ei uke fri nå. Jeg er liksom konstant på hælene nå kjennes det ut som. Prosjekter, jobb, studier, og masse annet innimellom, også skal man jo rekke å være både konemor og “mutter`n” også. Ferien skal brukes fornuftig. Noe skal ta`s igjen, også skal det lades! På sofaen, og ute i skauen. Vi reiser ikke på hytta i påsken, mest fordi vi ikke har hytte… Det gjorde jo avgjørelsen og hjemmepåske mye enklere.

Nå er et fint øyeblikk. Knitring i peisen, og skrotten godt pakket inn i det gule teppet. Også har jeg nye ullsokker på føttene. En supersnill kollega hadde lagt et par sprett nye hjemmestrikka sokker på pulten min en dag denne uka, helt ut av det blå. Finnes det bedre gaver? Kjærleik i hver maske, og varme tær. Bonus at de har en aldeles nydelig sjøgrønn farge, og at de er tynne nok til å brukes rett i turskoa, om jeg skulle finne på å få et ikkebefinnende og ønske å bevege meg utenfor døra… Neida, tur er bra det, men enn så lenge varmer de føttene inne, foran peisen, under teppet. Godt øyeblikk.

 

Snakker om rause kolleger. Line, min kollega, og speilegga tvilling vet hva jeg liker, og hadde kjøpt tre helt nydelige påskeegg til meg. Sånne i duse farger som jeg helst ville hatt oppe hele året. Så søte. Sånne fine overraskelser, blir så glad. Fint øyeblikk.

Den kreative dagen. Eller dagene er vel mer rett, for prosjektet brukte et døgn på å tørke. Jeg ble så inspirert av påske-eggene jeg fikk av en kollega, og fant ut at det var på høy tid at det kom litt påskepynt inn i måsahuset. Så jeg lagde selv, bare for å ha til bordet. Ved hjelp av dopapir, vann, lim og ballong mekket jeg meg et par godteskåler formet som knekte egg, og nå pryder de sofa og spisebordet. Synes de ble akkurat passe dekorative, og prosessen var så latterlig enkel at det var reint moro. Jeg liker prosjekter som krever lite tid, men som gir fine resultater. Litt sånn kreativ avkobling når man egentlig burde lese pensum er alltid kjærkomment. Gode øyeblikk.

Klokka var fire og så godt som alle trasket fra kontoret. Alle, bortsett far kollega Martin som skulle ha foreldremøte den kvelden. Da vi gikk ut døra, og bortover stien forbi kontorvinduene banket det på ruta, og da jeg kikket opp stod han der med papp-mannen min i armen, og vinket. Bittelite øyeblikk, akkurat gøy nok til å bringe frem både smil og latter, og så var øyeblikket over igjen Tenk at noe så lite kan gjøre at man smiler så lenge. Herlig øyeblikk.

Den sammen kollegaen overrasket meg siste arbeidsdag før helgen også, med tidenes spiselige gave. Vi snakker mengder med mat!!! Digg mat! Så mye kjøtt t kjøleskapet fikk sjokk, også så mye mat som minner om barndommen og morfar. Røde pølser, dansk salami, bacon og flesk, spearribs og pulled pork. Herlighet, vi har gasset oss som konger denne helgen. Toppen av kransekaka, en flaske Cava! Den ryker en kveld i påskeferien. For en gave, og for et etegilde, og jeg føler ikke at jeg har gjort meg fortjent til noe av det. Jeg er omringet av fantastisk rause mennesker! Lykke, på en helt vanlig hverdag!

Den BLÅ himmelen. Det var en morgen da jeg ruslet mot jobb, og himmelen hadde en sånn helt fantastisk dyp korn-blå farge. Hele Bjørkelangen badet liksom i blått, og det var så innmari pent! Så jeg ble gående bortover veien da, med nesa i været, på et tynt lag nysnø, og tenke at akkurat den blåfargen kunne jeg hatt på alt! På gardiner, på veggen, på en ullgenser….Blå himmel, fint øyeblikk. Små ting.

Onsdagen. Det var den dagen vi hadde alle klasseromsdørene åpne. Det ble satt ut tegne og malesaker, vi dekket langbord i korridoren med påskelunsj til alle elevene, og på de ulike rommene ble det arrangert ulike aktiviteter både for læring og for gøy. Jeg elsker sånne dager. Uvisst av hvilken grunn endte jeg og Miriam opp med hver vår parykk, og fant ut at det var et av tidenes lureste påfunn, for om ikke elevene kjenner oss igjen trenger vi heller ikke å hjelpe dem med noe. Så satt vi bare der da, som to fremmede, gjorte ikke en skit, og likevel fikk vi lønn for det! Genial plan, gøy øyeblikk!

Men så gir man visstnok kreative ungdommer ideer da, når man finner frem kostyme-esken sin. (Ja, jeg er en av de rare voksne som faktisk har en sånn eske!). Og før jeg fikk sukk for meg hadde jeg en rolle i en elevprodusert påskekrim- film. Det er så moro når elevene tenker kreativt, og tør å være lekne, ekstra gøy når ei gammal røy som meg blir invitert med i leken! Artige øyeblikk!

Arbeidskravet levert. DET var en digg følelse det! Jeg elsker å skrive, men det må være kreative tekster. Å skrive som student er noe helt annet, og helt ukjent for meg.Så å skulle skrive en fag tekst, begrenset med ord, kildehenvisninger, og fandens oldemor, og enda klare å trykke ut noe fornuftig, det var en utfordring. Men, nå er det skrevet og levert, i god tid før fristen, og jeg går inn i påskeuka med en ting mindre hengende over meg. Så gjenstår det å se om jeg får bestått da, og slipper å gjøre greia på nytt.

Og dett var dett. Eller, det er jo mer, sånne småting. Bursdagsfeiring av Line i avdelingsmøte-tiden, med påfølgende restekaker i lunsjen dagen etterpå. Ekorngjengen på fem ute på fuglebrettet, dompapene som sitter i vinduskarmen og peker nebbet mot sola som varmer. Nye sko i posten, arvet en knallrosa kosegenser, EXIT i sofakroken sammen med gubben. Jeg har malt og fornyet et par blomsterkrukker og vaser, gått tur i skogen, kjørt tur og kjent sola varme gjennom ruta. Nysnø og tegn av vår på en og samme dag. Alle fine øyeblikk.

Nå skal søndagen nytes, matpakkebrød skal bakes til de som ikke har startet påskeferie enda, og jeg skal lese ut boka jeg startet på denne uka. Det gledes. Håper uka som gikk gav deg gode øyeblikk, og at uka som kommer byr på mange nye. Vær raus med deg selv, det fortjener du. Vi blogges.

 

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg