9. Desemer – Ukas små øyeblikk.

Ny uke, adventsuke til og med, og nye øyeblikk. Skulle nesten ikke tro uka kunne by på så masse fine øyeblikk for en som stort sett bare hinker rundt i stua, men denne uka har det ene fine øyeblikket bare tatt over etter det andre.

Så mange har det vært, at det nesten er vanskelig å skulle plukke ut og dele noen, og ikke skrive seg helt bort her på bloggen en søndagsmorgen. Mandagen ble jeg hentet på døra av Ida, fraktet til henne, servert salat, kaffe og napoleonskake, og til slutt kjørt hjem igjen. Så himla deilig å komme seg ut av huset. Litt nye impulser, noe godt å spise, skravle og le litt på ekte kjerringvis. Fin formiddag rett og slett, og mandagen ble hverken lang eller grå.

( Sukk…savner denne kaka her i dag! )

Hver eneste dag starter med et fint øyeblikk nå i adventstiden. Rusler ut av soverommet, setter på kaffetrakteren, tenner alle stjernene og stakene i vinduene, lager matpakker, dekker il frokost, og henter dagens pakke fra adventskalenderen. Som jeg koser meg med de pakkene. Drøyer med å åpne, lar de ligge på bordet en sund, klemmer litt på dem før jeg åpner. Øyeblikk hver dag, på rad og rekke.

 

Det er noe med denne adventstiden som byr på så mange fine øyeblikk uten å kunne sette fingeren på npe spesielt. Julefilmene hver kveld for å nevne noe. De skikkelig dårlig, klissete amerikanske julefilmene som går litt sånn utpå kvelden på ulike kanaler. Kaffe i koppen, mørket som kommer tidlig og gir rom for stearinlys over hele stua. Baking og prøvesmakking med god samvittighet bare fordi det tross alt snart er jul. Det er herlig! Gutta, som til tross for at de begynner å bli stre gleder seg stort over kalendergaven i strmpa hver dag, pepperkaker og ande førjulsgleder.

( Skikkelig dårlig julefilm, et must i førjulstiden. Nissen, flygede reinsdyr og hele sullamitten! )

Jeg har ikke gjort noe som helst for å fortjene det, men denne uka har det ramlet inn med overraskelser, kort og gaver fra snille mennesker jeg aldri har møtt. Sånn helt seriøst, denne lille bloggen har garantert verdens fineste lesere. For en gruppe ruse, hjertevame mennesker! Jeg har ikke ord! Blomster og sjokolade på døra her en kveld, julekort og sukkertøy i postkassen, og en liten, aldeles nydelig hjemmelaget juleglede som skal få hedersplassen på juletreet senere i måneden når det kommer opp.  Tusen, tusen takk, det varmer. Virkelig!!!!

 

( Tenk å være så heldig! Jeg blir helt rørt, og veldig, veldig takknemmelig! )

Fint å kunne starte på middagen tidligere enn vanlig. Sånn som den formiddagen poden sendte melding hjem, med ønske om pizzarull til middag. Så fint å ha tid til sånn innimellom. Sette deigen i god tid, infri ønskene til sultne unge arbeidskarer som har stått ute i kulda og bygget hele dagen, for så å samles rundt middagsbordet kl fem. Sitte der sammen alle fem, skravle, spise, og ha all verdens tid. Nyte maten, og le av katta som tigger. Veit ikke om ei katte som er mer glad i pizza enn Lillegrå!

( Unnskyld meg, men du har vel ikke tenkt å miste en smule heller to sånn ca hitover? )

Litt uheldig med foten denne uka. Betennelse i såret, en reaksjon på tråden i stngene, så de måtte fjernes, og en aldri så liten hestekur måtte til for å bli kvitt skiten. Et skritt tilbake sånn rent helsemessig, og det er kjedelig, men denne frua er ikke vant til noe sterkere enn paracet, og en slik hestekur gjorde meg susete nok til å klappe ei pelslue i mange minutter, før jeg skjønte at det var ei lue, og ikke katta. Jeg godsnakka tilogmed med den fordømte lua! Og da fikk vi latterkrampe, skikkelig! Og latterkrampe er gøy. Le så kroppen rister og mageknipen verker. Fint øyeblikk. Susete, men fint!

 

Den dagen kulda kom tilbake, det var fint. Da hinket jeg ut i hagen bare for å nyte noen minutter med frost og kulde, klippet noen grener av furu og gran, og laget enda en liten krans, bare for å få lukten av enda mer jul i huset.

En kopp te med naboen en formiddag. Fint å få folk på besøk når man er litt låst til hjemmet. Huset for seg selv en time på kvelden mens gubben og gutta er i garasjen, også fint. Fyr i peisen, levende lys, gløgg i glasset. Fint, fint, fint! Håndball EM på TV, alltid et høydepunkt i Desember. Nå har ikke akkurat norges kamper vært mye å rope hurra for så lagt i mesterskapet, men det er liksom artig likevel.   Næh, tror jeg stopper der. Har ingen planer for dagen, men vurderer sterkt en sofadag, med enda mere gløgg, og enda flere julefilmer på Netflix, bare fordi jeg kan. Trenger jo ikke å være produktiv hver dag heller.

 

 

Håper du har hatt en nydelig adventsuke, at du har gledet noen, og at noen har gledet deg. Lag deg en fin søndag!

Vi blogges.

4 kommentarer
    1. Er så godt å lese dine små øyeblikk for da blir jeg påmontert å tenke over mine øyeblikk. De bare liksom er der og sånn er det bare. Når jeg nå leste dine så popper noen av mine øyeblikk opp i hodet. Takk. Og le er godt og når du klappet lua….herlig. Lille grå har ett artig ansiktsuttrykk. Nydelig. Vi har også en katt som tigger. Helst brunost. Ha en fin ny uke og kos deg med julefilmer. Ett must i disse tider.

    2. Du har det nå bra koselig <3 selv om at den forten ikke helt vil. Er som du sier. Man må gjøre det beste ut av det <3 Kjekt å ha venner som hjelper deg til å komme deg litt ut. Godt det. Å den lua var helt sikkert glad for å bli klappet. Kanskje den varmer ekstra godt fremover 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg