6. Desember – Vis meg DIN jul.

Å ikke være på jobb har sine fordeler. Masse tid til sosiale medier for eksempel. Fordel, og fordel Fru Blom…egentlig er for mye tid på sosiale medier tidvis helsefarlig.  Ihvertfall for meg. Ikke fordi jeg blir firkanta i øya, slik pappa hardnakket påstod på 90-tallet da jeg brukte altfor mange timer foran MTV, i håp om å få se en eller annen musikkvideo fra Jason Donovan, men fordi jeg altfor lett lar meg hisse opp. Viste du for eksempel av Facebook renner over av bedrevitende rikssynsere med bachelor og mastergrad i frivillig krenkelse, sporadisk furtetryne, og hevngjerrig drittslenging?

På sosiale medier søker jeg ofte opp interiørsider. På facebook og instagram kan jeg lett fortape meg i bilder av nymalte vegger, myke lenestoler, florlette gardiner og vakkert spisebestikk. Jeg elsker å bla meg igjennom bilder av pent dekkede bord, nydelige danderte stllben med lysestaker og grønne planter, og slenger du med et bilde av en livlig hundevalp eller sovende kattepus er jeg solgt!

 

( Legg ut bilde av katta di på instagram, og jeg er solgt!  Dette er en av mine puser da, ganske fin hun også. )

Det er et fint tidsfordriv, bla seg gjennom interiørbilder, og la seg inspirere. Ja, for jeg gjør det. Jeg blir inspirert. Jeg er glad i interiør, synes det er spennende. Flytter gjerne ofte om på mitt eget, bytter ut litt, lager noe, blander gammelt og nytt. Jeg har vel ingen bestemt stil, ikke en navngitt en ihvertfall, og jeg har vært innom det meste. Furu over alt, på vegger, gulv og tak, og bonderøde rutete gardiner i alle vinduer. Shabby chik, da alt, og da mener jeg ALT skulle være hvitt og slitt, blå vegger, grønne vegger, gule vegger, myke tekstiler, ikke en stoffbit å se i hele huset, malte møbler, nye møbler, gamle møbler, you name it, jeg har testa. Bare fordi det er gøy med forandring.

Vår økonomi har aldri gitt rom for de dyre forandringene, og det eneste vi har kjøpt nytt, noen gang, er et vitrineskap og en kommode. Alt annet er bruktfunn, og arv, eller hjemmesnekret.  Det funker for oss. Måsahuset er gammelt og lite, og gir heller ikke rom for mange forandringer, kjøkken og bad er gammelt og lite instagramvennlig, men det er vårt, og man gjør det beste ut av det man har.

 

( Trærne var sølv i fjor, i år er de sorte. Jul blir det uansett! )

Jeg finner inspirasjon over alt, og selv om gjengangeren er, og kanskje alltid har vært den norske, robuste bonderomantiske stilen kan jeg like gjerne fortape meg i det stilrene minimalistiske, eller finne på å kjøpe en overdådig lysestake.  Resultatet er en salig blanding av ting jeg over tiden har blitt riktig så glad i , og selv om en og annen ting finner veien inn i huset nå og da, er ikke behovet for å stadig kjøpe noe nytt særlig stort.

Men tilbake til facebook, og disse interiørsidene jeg snakket om. I går, som dagen før, og dagen før der igjen lot jeg meg både fasinere og irritere over interiørfantaster som fyrer løs på hverande som ladde kanoner under krigen, for er det noe som virkelig engasjerer, noe som heller bensin på bålet hva diskusjoner angår, så er det julepyntede hjem!

Folk deler stadig bilder av sine favoritter, høytidspyntede stuer, og nyoppussede rom de er stolte av. Og jeg koser meg, finner masse inspirasjon, helt til jeg skroller nedover kommentarfeltet. For Gud forby du skulle finne på å dele et bilde av ferdig pyntet juletre i begynnelsen av Desember. Da koker kommentarfeltet over av snusfornuftige gamle damer med giftige tunger som mener du er spik, spenna gæær`n, og med total mangel av respekt for tradisjoner.

 

( Har alltid ønsket å spare på slike snøkuler, moderne eller ei! Knuste en i går, så nå er jeg nede i tre. Jul blir det nok likevel. )

Og viser du to lysestaker i sølv og en julekule med bling er du rusk, og kunne like gjerne bare lagt hodet på hoggestabben med en gang, for i år er gull som gjelder. Hører du? GULL!!! Er du helt 2017 eller???

Og enda værre! Om noen på en minimalistside ber om å få se bilder av adventsstaken din, og du kommer i skade for å legge ut bilde av en adventsstake pyntet med mose og mer enn ei kongle…Gud hjelpe deg! Da er det bare å skylde på utilregnelig i gjerningsøyeblikket, legge seg flat, og ta den straffen du får!!! Din Judas!!!

For disse interiørdamene er ikke nådige! De er selvutnevnte stylister alle som en, men rett til å skadeskyte alle som legger ut bilder av tovede nisser på trerot, dandert på et lakkert salongbord av furu fra 1994.

 

For mange er interiør en lidenskap, mer enn en hobby, en livsstil. Jeg forstår det. Og sånn i hverdagen er det helt greit å være entusiastisk til de rene linjene og den duse, nordiske fargepaletten, eller ha en forkjærlighet for det overdådige, det franske romantiske interiøret, eller den røffe mørke industrielle stilen, men når ble det ok å rakke ned på andres julepynt? For mange er julepynt basert kun på tradisjoner, uavhengig av hva slags stil man følger resten av året, og sånn helt seriøst, om du ser et bilde av ei edelgran du ikke liker, eller en nisse du synes likner en stup full nordmann på danskebåten, eller en adventsstake som er skjev og proppfull av mose, kan du ikke bare skrolle videre da? Ikke stoppe opp og legge igjen en spydig kommentar?

Kan ikke julepynt være sorte stjerner og ei gullkule for deg, og nisse på trerot for en annen, uten av interiørpolitiet skal måtte jobbe overtid for det?

 

Her i huset er jula forskjellig fra år til år. For første gang har jeg røde gardiner. I år synes jeg det er fint, i fjor var det utenkelig. Juletrærne i sølv som jeg har elsket de tre siste årene har fått et tynt lag sort lakk.  Fire sprett nye julekuler i forskjellige farger har fått plass sammen med den gamle lysestaken til kongerøkelse. Tidenes kanskje styggeste julekule, kjøpt ny i år bare fordi den fikk meg til å smile, ligger dandert på fat sammen med gamle juletrær i porselen, og et duftlys som lukter kanel. Kula ser ut som en ihjelkjørt stuts, og neste år er den kanske ikke fremme engang, men akkurat nå liker jeg den.

( Roadkill. Ihjelkjørt struts. Kadaver. Årets mest harry julekule, så fjern at den blir kul. Litt.  Fler enn meg som ble litt fysen på kalkun nå? )

I sofaen sitter gammelnissen som mamma sydde da jeg var liten. Det blir ikke jul uten gammelnissen.  Sammen med et moderne juletre i eik fra Kremmerhuset står to hjemmelagede nisser på kubbestoler fra pappa Vangen. Politisk ukorrekt i interiørverden, helt riktig her i måsahuset.

Nei, folkens, rull inn spydigheten litt da! La folk få pynte til jul akkurat sånn de vil, så kan du pynte til jul akkurat slik du har lyst til, uten at noe som helst kommentarfelt flommer over av spydigheter. Vedder på at interiørnissen ikke kommer til sure kjærringer med skarpe tunger!

Oppfordrer alle til å legge inn et bilde av sin favorittjulepynt i kommentarfeltet under dette innlegget på facebook. Jeg lover å ikke disse jula di!

Vi blogges!

10 kommentarer
    1. Ganske enkelt helt enig.
      La folk ha akkurat den jula de ønsker.
      Jeg har forskjellige stiler i forskjellige rom jeg, haha…
      Elsker å lese om interiør både på nett og i blader…
      Storkoser meg med dine hyggelige bilder.
      Ha en nydelig dag Janne 🌲🌲🌲

    2. Så sant som du sier! Dette gjelder ikke bare interiør, men også andre ting her i livet! Vi er alle skapt forskjellig, med forskjellige meninger og interresser. Noen liker noe, mens andre liker noe helt annet… Kan vi ikke få lov til å være forskjellige? Det hadde blitt kjedelig hvis vi alle var like, spør du meg! Smaken er tross alt som baken, den er delt!!!

    3. Eg kunne ikkje vore meir einig!! Alle er vi ulike,forskjellig smak,stil kva det måtte være. Vi må lære å respektere andre sin stil,og slutte å være bedrevitere.

    4. Min søster har ikke gardiner. Svært hus, svære vinduer, 0 gardiner. Personlig synes jeg det er litt kaldt, men det er deres hus. Skal jeg blande meg?! Nei. Aldri i verden. Egentlig er det kult og. Personlig liker jeg mine florlette lilla (like mye innsyn her hehe).
      Nei- folk får ha det som de vil. Husker stefar regelrett fniste av juletreet vårt en gang: pyntet til trengsel:-D Det var noen år siden, ikke så mye bedre nå 😉 Men vi liker det sånn.
      Måsahuset ditt minner litt om der vi bodde (Setskog)- 2 kjøkkeninnredninger, små og rare rom. Elsket det – koseligere blir det ikke 🙂
      Sofaen vår er 48 år, bordet fra 1987. Vi har ikke så mye nytt
      Synes du er så flink å pynte (den daue fuglen er jeg i tvil om, kun den..🤪). God førjulstid 🎅🤶🎶

    5. he he her er det ikke mye fornyelse fra år til år på julepyntronten, men noe nytt har det da blitt i det siste. Helt nytt soverom, malt fra gulv til gulv blir det vel. Ja for jeg malte like godt samme fargen på vegger som taket. Selvlysende stjerner ligger på postkontoret i ei pakke, klare for å bli hentet. Synes hver og en skal ha de slik de trives med jeg, der er jo tross alt en selv som skal bo i huset og trives der. Mange av disse interiørhjemmene ser så sterile og upraktiske ut, spør du meg. Ha en flott helg i Måsahuset og jula kryper nærmere for hver dag som går.

    6. Du tok dette på kornet. Er det noe som er helt fraværende på disse sidene er det humor. Veldig ofte defor jeg ikke kommenterer. Bruker mye tid på å se og bli inspirert.
      Måtte le av din måte å beskrive den nye julekula de på, den er kul i allefall 👍🏻😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg