Den gode læreren.

“Dæven, det ble mye penger ass!” smiler poden, og står med ukas tredje pantelapp i hånda. Han har jobbet, spart lommepenger, pantet flasker. Sparer penger til en helt spesiell gave. For to dager siden ble den handlet inn, for egne oppsparte penger, og med litt hjelp fra pappa. Gaven er nøye planlagt, og valgt med omhu.

Jeg var egentlig litt sånn tilbakeholden, og har mer enn en gang sagt noe slikt som- “Det hadde jo sikkert holdt med et hyggelig kort, en liten sommerhilsen bare.” Men poden ristet på hodet. For denne læreren har gjort inntrykk, og poden vil vise at han setter pris på det. På sin måte.

Pakken skal leveres på skolen i dag, for de siste to ukene er så travle, og skoledagene er ikke akkurat slik de har vært gjennom hele året. Timer flyttes, aktiviteter skal gjennomføres, avslutninger og kos. Da han pakket inn gaven i går kveld gikk skravla. Han gleder seg til å gi fra seg pakken, har dårlig samvittighet for at han ikke har pakke til alle lærerne sine.

 

 

“For alle lærerne jeg har i år fortjener det mamma!” Tenk å være 13 år, ha fullført sitt aller første år på ungdomsskolen, og bare ha møtt flotte lærere. Han har vært heldig bestandig. Var betatt av læreren i førsteklasse, hun som luktet blomster og hadde fint gult prinsessehår. Læreren på mellomtrinnet, den kreative mannen som alltid fikk frem det beste i alle, som gjorde det så enkelt å være seg selv, hele tiden.

Han ramser opp lærerne han har hatt i år, som har gitt han en trygg start på ungdomsskolen. Kontaktlærerne som er så snille, som er flinke til å undervise, som gir rom for pauser, spanderer is på varme vårdager, og som viser tillit ved å gi akkurat nok ansvar. Naturfaglæreren som forstår at noen presterer bedre muntlig enn skriftlig, som alltid er rolig i prøvesammenheng, og som alltid legger til rette for at man skal yte det beste man kan, uansett hvor man legger lista. Gymlæreren som er kul! Avslappa, chill og kul.

 

Og den helt spesielle læreren som skal få pakke i morgen. Læreren som får hver elev til å føle seg spesiell. Han som viser interesse for alt du vil dele, en som løfter deg opp, som sitter på så mye faglig og sosial kompetanse, og som vet å sette pris på det kreative, like mye som de akademiske.  ” Han fokuserer på alt jeg kan skjønner du mamma, ikke alt jeg ikke kan!”

Jo mer poden skravler, jo mer forstår jeg. Selvsagt fortjener læreren en pakke, noe som vil være litt spesielt. Ikke svindyrt og flott, men en liten greie, en sånn felles ting, noe de begge liker, noe de har snakket om. Et kort holder jo ikke, jeg ser jo det.

 

 

For enda kan jeg huske de lærerne som gjorde inntrykk på meg, og hvor avgjørende det var å ha trygge voksne rundt meg, ikke bare på barneskolen, men også på ungdomsskolen, og helt opp i videregående. Rollemodeller, faglig sterke, men også medmennesker.  Frøken, fineste “frøken”, som kom i begravelsen til mamma, og som fremdeles sender julekort hvert eneste år. Den fine damen jeg ble, og som jeg fremdeles er, så veldig glad i. Så hvem er jeg til å sitte her å kimse av podens ønske om å glede et menneske som betyr noe, til tross for at jeg som mamma knapt kjenner personen. Selvsagt unner jeg vedkommende mer enn et håndskrevet kort, for i alle ukedagene, da jeg og poden ikke har vært sammen, da jeg på en måte ikke har kontrollen, så har et annet, flere andre, flotte, voksne mennesker gjort hverdagene til mitt barn gode og trygge.

 

 

At det finnes barn og ungdom der ute som gjennom hele skolegangen aldri finner et voksent menneske de har gode relasjoner til, det gjør vondt å tenke på. Det er så avgjørende for en god skolehverdag. Derfor hjelper jeg poden, holder fingeren på knuta på sløyfebåndet, og lytter gladelig mens han forteller videre om alle de fine lærerne på skolen. De snille, de morsomme, de distre` , de kule og han som skal få en pakke i morgen, og mens jeg er skikkelig glad på podens vegne, som er spent på om pakken faller i smak, og som gleder seg til å glede noen, sender jeg en liten tanke, og en stor takk til alle lærere rundt omkring, som også i år har betydd noe helt spesielt for noen.

Takk.

14 kommentarer
    1. Veldig hyggelig lesning.
      Fint at en god lærer blir satt pris på, og veldig fin ung mann som tenker tanken.

    2. Så herlig 🙂 Og fint at det er noe mellom DE som er innholdet i gaven, og en spesiell takk. Og at han har tenkt på og ordnet SELV. VIktige saker 🙂 Jeg fikk slike gaver før, men det var ofte foreldrene som ga. Og for noen av de jeg hadde lenge og VISSTE jeg hadde betydd noe ekstra for, så var det ekstra koselig å få. Og det var ikke det som var inni, men mer det foreldrene SA da, og ellers i året, om hva jeg betydde, det var det som var viktig. Dette var elever som ikke kunne si så mye selv . Tenker læreren blir glad i morgen jeg. Og du er heldig som har så flotte barn. Og de er heldige som har en mor som ser dem, i tillegg til de fine lærerne 🙂

    3. frodith: Gaven ble overlevert i dag, og læreren ble fornøyd, men gleden over å gi noe var nok enda større tror jeg. Gode lærere er gull verdt, det er helt klart.

    4. Så flott og så godt å gjøre en sånn ting! Heldige er de som har slike lærere, ikke alle er like heldige! Du har en flottanes gutt! Klem 🙂

    5. Hadde det vært opp til meg skulle du ha tjent millioner på denne bloggen! Jeg digger den! Jeg digger deg! Og ikke minst digger jeg familien din! Skulle jeg noen gang vinne i lotto så skal jeg be om kontonummeret ditt😀

    6. Nina: Haha 🙂 Takk for det. Noen millioner på bok hadde gjort susen. Om du vinner i lotto ønsker jeg meg en pose polkagriser og gode joggesko. Krysser fingra for at du tar jackpot i helgen 😉

    7. Gode lærere, og assistenter, utgjør virkelig en forskjell, og jeg tipper at en fornøyd elev utgjør forskjellen for læreren og:) Jippi for alle lærere, og assistenter, godt gjennomført skoleår 🙂

    8. Gromme gromme Mattis med et så stort hjerte! Heldige er vi som får bli kjent med den flotte gutten din, Janne:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg