Kort oppsummert.

Så var det plutselig søndag igjen, og tradisjonen tro startet jeg også denne søndagen med å avslutte denne ukens innkjøpte kioskroman. Jeg hadde kun et kapittel igjen da jeg sovnet med boka i sofaen i går kveld, så lesegleden ble i grunn kortvarig i dag tidlig, men her i måsahuset har vi fått søndagen til å gå likevel.

Både gubben og jeg lovet i går, i et svakt øyeblikk, den minste måsapjokken å bli med en tur på Avancia i dag tidlig. Du kan tro vi angret begge to da gutten forventningsfullt kl ti i dag stod klar med treningsbag og pågangsmot. Jeg liker jo egentlig å trene, jeg bare HATER å komme i gang. Det første kvarteret suger bestandig!

Gubben har ikke vært på treningssenteret siden Januar, og påstod han trengte dagens økt til en omvisningsrunde i lokalet….men han er enda dårligere trent enn meg, og ble faktisk svett av bare å rusle rundt også…

 

Mini og jeg pleier å “belønne” oss selv etter en time med kondisjon og styrke, med en liten runde i det han kaller “slosse-rommet”! Det er faktisk lite som er mer befriende enn å tre et par hansker på hendene og slå alt man klarer på en boksesekk i ca 20 minutter. Svett blir man også!!! Og det er gøy! At 12 åringen er i stand til å slå mora ned i støvlene er ikke like kult, det er da man kjenner at det å bli 40 ikke er for pyser.

Torsdag denne uken ble tilbrakt hos en god kollega, sammen med hele gjengen fra HO-kontoret. I et herlig gårdshus på bygda ble vi servert orientalsk suppe og hjemmebakt brød, før vi, tradisjonen tro skulle benke oss sammen på kjøkkenet til en skikkelig førjulsbakst. Flatbrød og tjukklefser skulle kjevles og stekes på takker, og aldri før har jeg sett så mye østrogen i sving på samme kjøkken. Kvinnfolk i alle aldre brettet opp ermene og kjevlet og stekte til svetten stod ut av panna, og gårdshuset duftet av tradisjonell norsk kost!

 

Det er så herlig med sånne dager, og det gir så masse mentalt påfyll med slike sosiale happeninger. Jeg trenger mer av det, det har av ulike årsaker blitt for lite slikt de siste årene, og jeg kjenner at tiden er inne for si ja litt oftere,

For hva er vel bedre enn en øsrogenbombe av et kjøkken, hvor byggmel og katter flyr veggimellom, mens det stekes, drikkes, hofter og byste av ulik bredde svaier under blondeforklær mens det vitses med temaer av ulik karakter og latteren sitter like løst som som eggløsningen min på tidlig 2000 tallet.

Herlig hverdagspåfyll!

Jeg tok med meg bakegleden hjem, og mens jeg tilføyde baketakke på ønskelista til julenissen, ble det både sunn og usunn bakst i måsahuset denne helgen. Vi nyter en stor porsjon kanelsnurrer, mens en grov gjærdeig står til heving på kjøkkenbenken.

Vi er klare for nystekte brød til kveldsmat, og det blir ferske rundstykker i fem matpakker i morgen tidlig.

 

Ønsker alle en riktig god søndagskveld.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg