11. Desember – Det du har, når du har det.

Det var den julen jeg var 13 at spenningen hadde forsvunnet. Spenningen rundt høytiden, da særlig julaften. Pakkene under treet var nettopp bare det. Pakker. Hvor mange som hadde navnet mitt på seg var liksom ikke like viktig lenger, å snike seg opp i boden i dagene før jul for å klemme på pakkene var ikke like spennende. Jul var fint, koselig tid med familien og alt det der, men jeg kan enda huske skuffelsen jeg følte ver at den barnlige, intense spenningen var borte. Det var nesten som en slags sorg, hvor rart det enn høres ut.

 

“Det er helt vanlig.” husker jeg mamma sa. Du blir større, snart lærer du å sette pris på andre ting med julen. Hun hadde sevsagt helt rett. I årene som kom ble andre ting ved høytiden viktigere. Ribba, for eksempel.  2. juledags feiringen hos mormor og morfar. Kalkun, lek med søskenbarna, gå rundt juletreet med tanter og onkler, le av morfar som etter to glass akkevit snakket kav dansk.

En periode sent i tenårene var juleferien viktigst. Den ekstra fridagen i begynnelsen av januar, planleggingsdagen, var nesten et større høydepunkt enn selveste julaften for en skoletrøtt 17 åring. Jeg savnet den planleggingsdagen det året jeg begynte å jobbe. Da begynte jo nyåret samtidig for meg som alle andre.

Det året vi vi var alene hjemme på julaften, bare mamma, pappa og jeg savnet jeg å feire med flere. Synes det var urettferdig at mormor og morfar skulle feire med kusinen og fetteren min. Kjedellig at det bare var oss tre. Stille, rolig og fint, for all del, men litt kjedelig.

Så var det den julaften vi hentet mamma hjem fra rikshospitalet på formiddagen. Tre ganger på vei hjem stoppet vi bilen, og mamma kastet opp i grøfta. Hjemme ble hun liggende på sofaen, falt inn og ut av søvn. Orket ikke skifte ut av joggedressen som fremdeles luktet av sterile sykehuskorridorer. Ble kvalm av ribbelukta. Det var det første året pappa stod for julematen. Jeg husker det var overraskende godt, for en man som frem til da stort sett hadde servert ferdig grillet kylling de dagene han skulle stå for maten. Mamma lå i stua mens pappa og jeg spiste på kjøkkenet. Jeg ville bare at julaften skulle være over, ville at dagene skulle gå, slik at cellegiften forsvant ut av kroppen hennes. Ville spole frem til neste jul, feire med en frisk mamma, ville at alt skulle være som året før, da vi tre feiret julaften alene.

 

Den neste julen la vi ned krans og tente lys på graven hennes. Vi feiret julen med hele mammas familie det året. Tanter, onkler, søskenbarn, mormor og morfar, nede hos tante Mariann. Hun samlet oss alle, storfamilen, og det var fint.  Vi trengte det alle sammen det året, være sammen den kvelden. Hyggelig selskap, god mat, tårer. Kusinen min fikk saccosekk, den største gaven under treet. Jeg lengtet bare et år tilbake, til da mamma lå på sofaen.

Da jeg fikk barn kom den intense julegleden tilbake. Ikke den samme spenningen som da jeg selv var barn, og lysene på treet var magiske, og pakkene så spennende at de stjal nattesøvnen. Nei, enda bedre. Gleden over å oppleve det på nytt, som mamma, gjennom barnas øyne. Gleden over å glede andre, starte nye tradisjoner. Se tre sett barneøyne glitre i lysene fra treet, små fingre som snoket i kakeboksen i dagene før jul. Føle spenningen i det å se nissens spor utenfor kjøkkenvinduet, nesten tro på nissen selv, vel vitende om at sporene tilhører han du deler seng med.

 

Så ble ungene tenåringer. En etter en kjente de på den samme følelsen jeg selv satt med som 13 åring. Min tur til å fortelle at det er en del av det å bli eldre, at de nå vil sette pris på andre ting. De gjør det. Gleder seg over den planleggingsdagen i begynnelsen av Januar, gleder seg over lukten av nystekt ribbe, og poppelyden som kommer når man jekker av korken på en kald julebrus. Førjulstiden, varm kako og pepperkaker etter skolen, planlegge julegaveinnkjøp, glede seg til familiesammenkomster.

Og jeg, jeg bare nyter. Nyter minnene, de gamle, og de vi skaper akkurat nå. Lengter ikke tilbake en eneste gang, for det er det ikke noe poeng i. Ting blir som de blir, er som de er. Det er livet. Jeg minnes med glede spenningen av å klemme på pakkene i poden, eller lykken over en stjålet kransekakering i dagene før jul. Jeg minnes de koselige, rolige julaftene med kun meg, mamma og pappa. Så fint vi kunne ha det, bare vi tre. Jeg gleder meg over den siste romjulen med mamma, når cellegigften sakte men sikkert forlot kroppen, og vi kunne rusle små runder rundt byggefeltet. Nå hun kjente snøen knirke under føttene, og nesa ble rød av kulden, for aller siste gang.

Jeg er så glad for at tante Mariann samlet storfamilien julen etter. Første og siste gang vi feiret sammen, alle sammen, minner for livet. Jeg minnes med glede julen med tre små gutter som knapt fikk sove kvelden før kvelden, når de små kroppene nesten ristet av spenning. Lattetren, gleden over pakkene, og fri tilgang på alle julens godterier. Og denne julen, mens jeg minnes alle gledene som har vært, nyter jeg det som nå er.

 

Tre store gutter som gleder seg like mye som meg til ribbe med sprøstekt svor.  Den kommende førjulsmiddagenmiddagen med stefamilien. En ny tradisjon, fordi livet tok en ny vending da mamma ble borte. Ikke vemodig, bare fint. Flere å være glad i. Gleder meg over de to små tantebarna som i mange år fremover skal ha stjerner i øynene i julen, ungene til hun som for mange år siden jublet over saccosekken under treet. De rolige stressfrie førjulsdagene. Lukten av bakst, røkelse og gløgg. Tradisjoner som holdes ved like, minner som gleder, og komplett tilstedeværelse i nuet.  For om det er en ting livet har lært meg, så er det å glede seg over det du har, når du har det, og akkurat nå nyter jeg akkurat denne førjulsdagen, fordi jeg kan!

22 kommentarer
    1. Kjære Janne.

      Jeg vil rett og slett takke deg for det at du deler dine tanker og ord. Du skriver så godt og gjenkjennelig. Både om de hverdagslige ting, men også de større. Bloggen din har vært en kilde til glede og ettertanke for meg i år.

      Ønsker deg og dine ei riktig fin adventstid og ei god jul.

    2. Jeg vet ikke hvorfor, men å lese om dine gleder og sorger om jula berører meg noe enormt. Egentlig så berører det meste du skriver meg mye. Jeg har ingen sånne minner fra jula som du beskriver selv om det er noe langt bak i hukommelsen som trigges litt. Tror savnet av en god kjernefamilie er det jeg kjenner mest på. Hos meg er alle fortsatt i live, men det blir mest sannsynligvis min mors siste. Min far har forsvunnet mye inn i et tåkehav. Og jeg tenker at når de er borte helt så forsvinner mine søsken også. Hvorfor er det sånn at noen familier bare ikke får til den nærheten du beskriver? For meg er det et savn.
      Vet ikke hvordan julen blir her i år, men jeg vil gjøre mitt for at de som vil feire med meg får en god jul og en avslappende ferie.
      Ønsker dere en riktig god jul.
      Takk

      1. Jeg håper julen blir god for deg i år, og i alle årene fremover. At du finner glede i de små tingene, og får senket skuldrene i fridagene. De nye tradisjonene vi selv velger å lage kan jo gi like mange fine minner fremover som det som allerede er tapt. Klemmer til deg, med ønske om en god jul. Det fortjener du!

    3. Jeg har nettopp oppdaget deg – du har fått en ny følger!Jeg har sittet og lest…og lest.Tørket tårer og ledd 😊 Du skriver så levende – så fint.Jeg digger deg ❤
      Ha en flott og god jul
      Nina

    4. Så herlig du beskriver livet, og jeg kjenner meg så godt igjen i mye av det.
      Hvordan ting og følelser endres med årene. Og at man finner nye julegleder og minner.
      Godt det er sånn! Ønsker deg og dine en god førjulstid! 🙂

    5. Å Janne, i dag kom tårene når jeg leste innlegget ditt…
      Jeg som voksen dame på 50 pluss hadde tenkt å gjenskape julemagien fra barndommens juler i år. For julemagien forsvant en
      gang i 12 års alderen. Man ble mer voksen og andre juleminner ble viktigere. Gjenkjennende tårer med et vemodig smil.
      Vi var alltid bare kjernefamilien på julaften. Mamma, Pappa og tre søstre. Bestemor og Bestefar som kom ned til
      pakke-utdelinga. Det var fint. Sammensveiset kjernefamilie.
      Når du skriver om jula dere hentet moren din på sykehuset, renner tårene mens jeg husker julaften jeg måtte dele meg i to.
      Dele meg mellom Datteren på snart 3 år som så sårt savnet mammaen sin, og Datteren på 3 dager som var alvorlig syk på
      nyfødt Intensiv. Det ble julaften feiring sammen med storfamilien hos mine foreldre, og julenatt med kjernefamilien på 3 tett
      sammen i dobbeltsenga før sykehuset i storbyen venta neste morgen.
      I år blir det første jula uten Mamma. I år skal jeg for første gang legge ned krans og tenne lys på grava til Mamma. Det
      kommer til å komme noen tårer, for Mamma har alltid vært en viktig del av min jul. Samtidig er det såre minner fra de siste to
      julene, når Mamma var der, men på mange måter ikke var der helt likevel. Men hele storfamilien skal samles hos Pappa som
      vanlig til Brunsj første juledag. En plass kommer til å være tom – vi vil føle på savnet, men det kommer til å være fint. Fint å
      være sammen.
      Juledagene. De store barna kommer hjem. Huset fylles med liv og latter, musikk og gode samtaler. Det er vel det som er julemagien i den alderen vi er nå. Gleder meg

      Du skriver så bra og flott, fortsett med det kloke Janne.

      1. Ofte tenker jeg at vi skylder de som er borte å finne glede i det som var, og i det som er. Mange klemmer sendes din veg, med ønske om fine og gode juledager 🙂

    6. Godbloggen, bloggen som gir meg en god og glad følelse inni meg. Bloggen jeg kan le så jeg nesten tisser på meg av.
      Du er god, Janne.

    7. Tårene triller av både sorg og glede over det du skriver.
      Jeg skulle så gjerne hatt julegleden og minnene du har! Juleforberedelsene var alltid koselig, og det er det fremdeles. Men.. så kom julaften og alt det koselige var over. Jeg er i dag godt voksen og klarer fremdeles ikke å glede med over julaften og den påfølgende romjulen. Dette sliter litt da jeg heller ikke klarer å glede meg over julen sammen med husets 10-åring.
      Men å lese ordene dine i dag, ga meg litt pågangsmot.. i år skal jeg kose meg også etter 23.desember!

      1. Jeg håper du klarer å finne roen og de små gledene i romjulen i år. For meg er det noe så enkelt som en lang og god frokost, varm te midt på dagen, lese bøker og se dårlige julefilmer på tv. Klemmer til deg 🙂

    8. Jeg vet ikke, men det er noe med bakgrunnen i bloggen som gjør at alt midt på blir svart, så blir det lysere ut mot kantene. Skulle så gjerne ha lest alt, men får bare lest ute på sidene.

      1. Blogg.no legger i disse dager om alt, og det skaper trøbbel på nesten alle blogger. Skikkelig kjedelig. Om du leser bloggen på mobil skal det være lettere, og de jobber med å rette opp i en drøss små og store problermer 🙂

    9. Jeg leser bloggen din gode, gode du. Jeg har ikke latt høre fra meg på lenge, men jeg leser, stykkvis og delt. Takk for fine innlegg. Du skriver så bra. Veldig trist å lese om moren din, og det både varmer og skremmer meg. Varmer fordi du har det godt, til tross for savnet. Skremmer fordi jeg håper at barna ikke glemmer en mor som går bort. Det er fint å lese at dere har det så fint, i hverdagen, i julen, ja mange gode hverdagsøyeblikk. Ønsker dere alle fem en fredfull jul.

      1. Som jeg har tenkt på deg <3 Så godt å høre fra deg. Jeg håper du har det så godt som du kan, og at du har fine juledager. Klemmer og varme tanker til deg og dine <3

    10. Julen er spesiell ja. Dette brakte minner tilbake for meg og til første julen uten mamma og pappa som begge døde med under 2 mnd. mellomrom. Det var en rar jul..og i fjor veldig spesielt å gå på graven til dem og si god jul og gratulerer med dagen til mamma som hadde bursdag og på juleaften. I fjor ville hun fylt rundt år så det var spesielt.
      Nå iår blir det uten svigermoren til søsteren min, så nok en spesiell jul, men jo den blir bra den og 🙂
      Selv med tante barn som har kommet seg over 20 tallet men forsatt er under 30 så er de som små barn som gleder seg over pakkene og forsatt må klemme på dem :D. God jul på forskudd til deg og dine 🙂

    11. Janne Nordvang, har lest bloggen din en tid. Og synes den er utrolig, jeg har ledd så tårene har trillet mange ganger. Og kjenner meg ofte igjen i dine innlegg. Innlegget 11. desember – Det du har, når du har det. Traff meg rett i hjerterota. Er voksen og har tre barn. Men akkurat denne julen er min mamma alvorlig kreftsyk, og dette er nok siste julen vi får sammen med henne. Hennes sykdom fører til masse engstelse, sorg og ekstra arbeid for oss som er rundt henne. Mange juleforberedelser og juletradisjoner har jeg måtte lagt på is, fordi jeg ikke rekker å få gjort alt i år. Når jeg nå har lest dette innlegget bestemte jeg meg for at jeg skal glede meg over det jeg har, mens jeg har det. Og gjøre det beste ut av juletiden sammen med dem jeg har kjær. God jul til deg og dine.

      1. Det du går igjennom akkurat nå er så vondt, men aldri før har vel heller tiden vært viktigere, og det å kunne glede seg over de små tingene. Sender deg mage varme tanker, og ønsker deg og dine fine juledager. Ta vare på hverandre, og de små øyeblikkene. Om ikke så lenge vil selv de være kjære minner <3

    12. Rørt til tårer 😢
      Jeg synes du er god til å beskrive hva som har vært og hvordan det skal være nå. Du takler det voksent. Jeg er langt mer barnslig…
      Ønsker deg en nydelig jul 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg