Søt og syrliig eplekake.

Det begynner å bli en stund siden jeg klaget (på bloggen, utenom bloggen klager jeg nesten kontinuerlig) på lite energi og dårlig søvn, og ei sånn nesten irriterende vågal og nytenkende venninne kom på døra med to poser Trollmatcha, og sa det var løsningen på mine “problemer”.  Jeg er et skikkelig vanedyr, gammeldags og kjedelig, skeptisk til alt som er nytt og har aldri trua på klappe løsninger. (Bortsett fra de fire dagene i 2016 jeg trodde jeg skulle bli syltynn av fire poser Nutrilett med sjokoladesmak!)

Men som den alternative “hippie-venninna” sa, “Hva har du å tape?”. Så brukte jeg grønn te noen uker, synes jeg kjente antydning til bedre nattesøvn og litt mindre “vondt i vil ikke”, også ommøblerte jeg kjøkkenskapene, og glemte hele greia. Nå er jeg “på kjøret” igjen, og blander Trollmatcha i så godt som alt av mat og kaker. Mitt lille “Hippie-prosjekt” fortsetter og jeg har trua.

Fordi denne bloggen bare er en sånn fin liten hobby, og et spennende tidsfordriv er det selvsagt ikke alt fra hverdagen som havner her, derfor blir jeg like overrasket hver gang jeg legger ut bilder av bakverk og mat på de andre sosiale mediene, og det tikker inn spørsmål om oppskrifter fra folk rundtomkring, både på Instagram, og Snapchat.

Kjempekoselig, og jeg skal prøve å bli flinkere. Kjersti, en sånn sprudlende nordnorsk dame med vokabular som en full bryggesjauer spurte forleden etter oppskrifta på en eplekake jeg la ut bilde av, og fordi Kjersti tar kjempefine bilder av fjellene i Lofoten, og fordi jeg ikke tør å trosse ei kjerring som kan flere stygge ord enn meg, og ikke er redd for å bruke dem, deler jeg oppskrifta i dag.

 

Kaken smaker aldeles nydelig. Søtt av epler, kanel og sukker, syrlig av granateple og havsalt. (Og bare fordi jeg er på grønn te kjøret igjen tilsatte jeg litt Trollmatcha, også ble kaka plutselig dødssunn også. En energibombe for middelaldrende kjerringer med søstsug. ) Den holder seg også godt i kjøleskapet i flere dager, og kan fint fryses.

 

Oppskriften er som følger:

250 gr smør

250 gr sukker

(røres hvitt)

Rør inn:

1 ts bakepulver

2 egg

250 gr hvetemel

4 ss kaldt vann

 

Fremgangsmåten ser du under ispedd et aldri så lite bilderaid.

 

En ts Matcha-te i røren gir en herlig grønn farge, og skal i følge helsekost-freaker over hele verden tilføre kroppen en hel masse energi, og en stor dose antioksidanter. Jeg er åpen for det meste, til tross for at jeg er et selverklært vanedyr, og liker fargen den tilfører maten. Litt spenstig liksom. Den setter ikke mye smak på kaken, og du kan selvsagt fint lage kaken uten grønn te også.

 

Røres raskt sammen med mikser, mest fordi det gir gyldig grunn til å slikke røre av vispene etterpå. enkelte ting blir man aldri for gammel til.

 

Fordel røren i en langpanne. Min er 25x 35 cm. Akkurat passe, og gir en stor, høy og luftig kake.

 

Ta ut frøene av et granateple, og dryss over kaken. Disse vil under steking trekke seg litt ned i røren og tilføre fuktighet og nydelig smak. Godt med noe litt syrlig som bryter i alt det søte.

 

 

Fordel skiver fra to epler i ønsket mønster over kaken, og dryss på ønsket mengde kale, sukker, og et knippe flaksalt. Jeg drysser også over litt ekstra med hvitt perlesukker, bare fordi det ser pent ut.

 

Kaken stekes på nederste rille i ovnen. 180 grader, i 35-35 minutter. Bruk en tynn pinne for å kjenne etter om kaken er ferdig stekt.

 

 

Så er det bare å nyte. Smaker garantert bedre enn Nutrilett, og kaken er jo som salat å regne, med all den frukten. Kan ikke tenke meg at den inneholder en eneste kalori!!!

Ønsker alle som titter innom en nydelig Torsdag, med eller uten kake.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg