Velkommen Oktober.

Jeg ble liggende å høre på alle lydene utenfor i natt. Lyden av lett regn som i perioder trommet i takrenna over vinduet. Uling, fra det jeg innbilte meg var ulv, men som sikkert var noe helt annet. Den lette piskelyden som høres når trekronene slår litt mot hverandre i vinden, kongler som med jevne mellomrom falt mot bakken, og den susingen fra viftene nede ved kornsiloen som av og til kan høres helt hit dersom vinden tar lyden med seg, og resten av verden er stille. Alle slike typiske lyder av høst. Lyden av Oktober.

Og jeg elsker Oktober. Som liten var det ene og alene bursdagen og forventningene rundt den store dagen som gjorde Oktober så spennende. Ikke sånn typisk barnebursdag, det hadde jeg aldri, selv om mamma maste og så gjerne ville stelle i stand. For sjenert til å være senter for en bursdagsfest full av klassekamerater, tro det eller jeg. Men familiebursdag, med alle tanter og onkler og kusiner (og et par bråkete fettere), med mormor og morfar, bestemor og bestefar. Mammas bløtkake, bestemors iskake, mormors sjokoladekake (hmmm, jeg aner et mønster her…Hallo jojo-slanker og kakemoms Nordvang, lissom!).

Jeg husker ikke en eneste bursdagsgave, men jeg husker familieselskapene.

I dag er ikke bursdagen viktig lenger, når sant skal sies har jeg vel ikke feiret den stort siden jeg gjorde det sjakktrekket det er å føde på sin egen fødselsdag. Litt sånn typ “Grattis med dagen, her får du et keisersnitt, og en solid dose morfin!!!”

 

Hvor i all verden ble tiden av??

Nå er det minsten sitt navn som alltid står på kaka den dagen, men han deler gladelig! Lik mammaen sin den poden. Heller ikke begeistret for typiske barnebursdager, men gleden er desto større over å kunne samle familien her hjemme. Vi snakket om det i går kveld, hvor rart det blir nå, hvor få vi er igjen. På de siste åtte årene har vi mistet tilsvarende mange familiemedlemmer, igjen står bestefar, mormor, og morfar på gjestelisten. Trist, likevel tar det ikke vekk gleden med Oktober. Tenk at minsten snart fyller 16. Hvor pokker ble den tiden av??? Og hvor gammel gjør det meg lissom?

 

Når 16 åringen skriver ønskeliste…blir ikke for gammel til det visstnok. Gitarstrenger og penger…ikke fryktelig kravstor da.

Oktober er så mye mer enn bursdag. Oktober er løvtrær som ser ut til å stå i brann. Lønnetrær med blader så ildrøde at det er vanskelig å gå forbi uten å stoppe opp og nyte synet. Bjørketrær som feller blader slik at det regner gull.

Oktober er vasspytter og langstøvler, paraply og varme skjerf, men ikke så kaldt at man ikke kan åpne glidelåsen på vindjakka og nye sola som enda varmer godt. Oktober er å bruke den nye strikkagenseren, og bytte ut skoene med labber eller ullsokker i det man kommer inn i gangen hjemme, for plutselig slår det om i bakken, og gulvene i dette gamle måsahuset blir kalde. Jeg liker det! Sier alltid at jeg ønsker meg nytt hus med varme i gulvene, men jeg liker ullsokkene mine mer! Sånn egentlig.

 

Oktober er gråværsdager og kvelder mørke nok til at det dansende støvet ikke synes på hyller og gulv, så moppen og støvkluten hviler oftere i tiden fremover. Ingen her i huset har støv på hjernen, heldigvis.

Oktober er ferske supper som putrer på komfyren, og lukten av nystekt brød med et overdrevent tykt lag Bremykt og brunost.

Oktober er søkkvåt katt som hamrer med baklabben på vinduet for å unslippe regnet, og skoleungdom som plutselig innser at et nytt skoleår virkelig er i gang fordi det før jul hoper seg opp med prøver og innleveringer. Oktober er mye jobb, og enda mer glede.

Levende lys på mørke kvelder, og en dørstokkmil som virker nærmest uoverkommelig. Jeg omfavner alt, og tenker som alltid på denne tiden av året, at høsten er og blir min favoritt tid.

Håper Oktober byr på mange fine øyeblikk, både for deg, og for meg.

Vi blogges!

1 kommentar
    1. Jeg elsker også oktober, og ikke bare fordi jeg også har bursdag…. Levende lys, pledd, lese bok, bake, tv-kos, og den tradisjonelle jentefesten på bursdagen min🥰 samle venninne flokken min som jeg har hatt i livet mitt siden barndommen. Jeg gleder meg😘 Nå får vi nyte oss igjennom oktober Janne, og da går det fryktelig fort mot jul! Jeg bare elsker jula, og desember 💕 Ha en strålende dag Janne 🤩 klem 🌺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg