Livets skruballer og små øyeblikk.

Noen ganger kaster livet en skikkelig skruball, når du minst venter det. Det er så rart det der, for du kan se at den kommer, er forberedt, og ser hvor den kommer fra. Så stiller man seg opp, klar til å ta imot, klar for å  fange den skruballen med begge nevene. Men det er nå slik med skruballer, at uansett hvor forberedt man er, så sneier de hånden din i det du skal fange den, skifter retning, og flyr til siden. Så ender man opp med å leite litt i grøfta i stedet, famle litt i mørket før man endelig finner ballen.

Det har vært en litt sånn uke. En skruball vi så komme men ikke hel klarte å fange. Og selv om den er funnet så blir man jo litt tappet for energi, når man må sortere tanker, og gi plass til litt mer en man hadde tenkt i utgangspunktet. Og det er nettopp i slike situasjoner jeg stopper opp litt, eller vi stopper opp litt, og tenker over hvor mye vi har å være glad for. For når en av oss er litt ekstra sliten, da er gleden i å være to enda større, og det er vi takknemlige for.

Ikke bare det at vi kan snakke i timevis uten å gå tom for samtaleemner, eller at vi kan le til tårene triller av helt ubetydelige og ganske dumme ting, men at det kjennes like fint å bare sitte i samme rom, uten å si så mye som et ord, og enda vite at ting er bra. Sitte i samme sofa, lene hodet bakover, lukke øynene, og bare være stille sammen. Da kjenner man hvor godt livet er, skruballer eller ei.

 

(Å være to, det er fint det. )

Denne uka har vi vært ekstra flinke til å lete etter de små øyeblikkene, fordi vi har hatt behov for å se de, og jeg sitter her med en kopp te og et halvspist knekkebrød (og noen skikkelig kule sukkertøy jeg har fått av ei venninne ) og prøver å tenke tilbake på noen av de små øyeblikkene, så jeg kan dele de med dere.

 

( Søndagsfrokost. Varm te, og kule sukkertøy fra butikken til Mona. Hverdagslykke. )

En ettermiddag denne uka stilte jeg morfarklokken vi har stående i stua. Denne klokken betyr så mye for meg, for hele flokken i måsahuset egentlig. Det er morfar som har laget den, og da mormor døde for noen år siden var jeg så heldig å arve den. Ubetydelig sak for alle andre, bare et vanlig møbel, men veldig meningsfull for meg. Vi har den bare til pynt, og har aldri dratt den opp, for dette er en sånn klokke som dinger høyt og uhemmet hver time, og fordi måsahuset er så lite at gubben og jeg sover bare en tynn plankevegg unna klokka, vil vi ikke risikere å våkne av et kjempe ding hver time hele natten. Men en ettermiddag denne uka trakk jeg den opp. Helt alene i huset satt jeg i sofaen og tittet på klokka, ventet spent på at viserene skulle slå over på en hel time. Så kom “dinget”, og plutselig var jeg liksom tilbake i morfarhuset. Det var som om jeg kunne kjenne lukten av kaffe, kamferdrops, leggevann til kjøpekrøller, og rullings. Som om jeg kunne høre gamle danske viser på radioen på kjøkkenet, og latteren til morfar. Så rart hvordan kun en lyd kan sende deg flere år tilbake i tid, og fremkalle minner som perler på ei snor. Rart, men kjempefint. Et av ukas fine øyeblikk, helt klart.

 

( Ikke bare et fantastisk stykke håndverk, men gode minner. Mange gode minner. )

Gleden av å tusle til jobben i tøysko. Nå har det vært dårlig med vinterstøvler på denne frua de siste årene, og tynne sko har fått kjørt seg i et og annet snøbelagt fortau, men derfor var et ekstra godt å tusle til jobb i slutten av uka, på bar asfalt. Et sikkert vårtegn, selv om brøytekantene fremdeles er høye. Jeg er skikkelig klar for våren nå kjenner jeg, selv om jeg har klart å virkelig nyte vinteren dette året. Sol, varme og hestehov skal bli skikkelig fint!

Alle de gavmilde menneskene menneskene som finnes der ute. Ikke bare de jeg kjenner, men helt ukjente mennesker også! I postkassen tidlig i denne uka lå det en pakke adressert  til meg. Et langt og koselig brev, og herlige velværprodukter. Jeg lo rått da jeg jeg leste etiketten på den ene tuben, for her er den en som har fått med seg den bittelille brunkrem-ulykken jeg hadde for et par uker siden, og nå raust har spandert på meg en tube som lover gyllen glød uten ettersmak av Donald Trump! Tusen takk Gro Anita! Ikke bare lukter den godt, men jeg har testa den et par dager, og er ikke lenger like vinterhvit som den gamle hekleduken til oldemor. Dette lover bra!!! Regner med å være brun og blid før jeg vet ordet av det!

 

( Nå skal det tænnes…brun og digg på rekordtid. Her lukter det ny selfie lang vei! )

 

Den morgenen vi hadde så god tid, både minsten og jeg, at vi kunne ta følge til skolen. Side om side på skoleveien, sluntre avgårde med all verdens tid. Gå igjennom glosene og et par matteregler før prøvene han skulle ha den dagen, skli litt på isbelagte vanndammer, bestemme hva vi skulle lage til middag. Bare snakke hele veien til skolen. Det var skikkelig fint. Hverdagslykke, rett og slett.

 

( Når minsten er blitt større enn deg, og du har fått kvise midt på nesetippen, men livet er ok likevel. )

Pusekatten som hopper opp i vinduet i yttergangen hver gang vi låser døra for å dra på jobb og skole, og som alltid sitter der og venter på oss når vi kommer hjem. Som om hun har en slags innebygget klokke, eller en sjette sans som gjør at hun vet når vi kommer hjem. Det er fint det. Jeg kjenner jo at jeg smiler, helt ubevist, hver gang jeg ser henne titte frem fra bak gardinene. Om det ikke er sånn at hun rett og slett sitter pal hele dagen og venter da…da er det jo egentlig bare trist… Tviler på det altså, for i løpet av en dag rives ting på magisk vis ned fra hyller og benker, og garn-nøster lever sitt eget liv rundt omkring på gulvet…vil jo tro katta bidrar litt der også. Uansett, fint med slike ting små og lodne ting som får frem smilet.

 

( “De garn-nøstene og den knuste kaffekoppen? Næh, det har jeg ikke hørt om. Har bare sitti her i syv timer og venta på dere jeg” … )

Lørdagen skulle egentlig tilbringes i Oslo, for måsagubben og jeg. En liten legetime og MR, etterfulgt av en ettermiddag i byen. Helt uten planer, annet enn litt rusling i gatene og en matbit på en litt bortgjemt pizzasjappe. Skruballen som ble nevnt tidligere gjorde at vi utsatte turen, og lørdagen ble tilbragt hjemme i stedet. Det var fint det og. Hele familien samlet under samme tak, hjemmelaget pizza, ungdommer på besøk, gitarspill og sang på rommene, og kald Pepsi Max og Rambo på tv`n for oss “gamle”. Oslo går ingen steder, det tar vi igjen senere. Det var godt å bare lade batteriene hjemme.

Mer kan nevnes.  Å oppdage en ny godisfavoritt. Å finne ut at  “påskeharen” har vært i Sverige, funnet sjokolade med polkagris, og levert det i postkassen. En tur på den nyåpnede Plantasjen med naboen. Male et skilt, grille pinnebrød på bålpanna i hagen, følelsen av å komme inn døra fredag ettermiddag og vite at det er påskeferie! Øyeblikkene er mange, og jeg kunne skrevet så mye mer, men sola skinner, gubben tusler rundt på gårdsplassen og prøver å gi førstehjelp til ei gammal girkasse, og jeg vil ut i finværet og gjøre om en sengebunn til ei diger bilderamme.

 

( Når påskeharen har vært på Harry.handel og funnet en sjelden kulinarisk god-bit! Oh lord, sier jeg bare! Blir ikke syltynn denne påsken heller! )

Jeg håper dagen din er fin, at du har funnet mange små gleder i uka som gikk, og at du ikke måtte ta imot altfor mange skruballer. En riktig fin påskeuke ønskes deg og dine.

 

16 kommentarer
    1. Jeg har også kjent på noen fine stunder i uka som gikk: generelt følelsen av vår -den overgår det meste og får Frodithen i det jevne humøret hun liker å ha, etter egentlig en giga-skruball fra julaften og fram til begynnelsen av mars. Jeg klorte meg fast da også, og fikk noen små øyeblikk av kos innimellom. Men nå er det jevne mer på plass 🙂 Snøen som smelter, sola i øynene, kreativiteten som blomstrer, vårforkjølelse, mamsen som har blitt mye friskere, is i frysern, samboeren med sukker på, gleden over å være frisk, snill og glad. Kos deg inn i en ny uke Janne, uten skruballer men med myke madrasser etter jump på trampolinen 🙂

    2. Hei.
      Jeg takker deg for alle de minnene du beskriver i livet ditt.
      Mange av de kjenner jeg meg igjen i.
      Ser fram i mot vær dag og lese bloggen din.
      Ønsker deg og dine en GOD PÅSKE,

    3. Sånne dager er helt unike. Har en slik klokke jeg og. Pappa som lagde min og den tikker og går. Hører ikke lenger at den slår hehe, men hadde nok merket om den ble borte. Nå går vi helt klart moe deiligere tider, ikke at vinteren ikke har sin sjarm, men godt med vår og sommer 🙂 Kjørte siste halmlasset til gutta (hestene) idag og nå må jeg bare få tint løst riva fra isen så skal de jeg har sølt ut rakes vekk. Når det kommer til slike ting,…ja da er våren på vei :D. God påske og kos deg med rett brunfarge på både tube og fra solveggen for selvfølgelig får vi SOL i Aurskog denne påsken 😀

    4. Helle: Selvsagt blir det sol i kommunene denne påsken, det er ikke snakk om noe annet 😉 Gleder meg til fregner på nesa og lukten av gress. Ønsker deg en nydelig påske, der litt lenger borte i grenda 🙂

    5. T.: Ja, de er ugreie, men balansen er gjenopprettet. Noen ganger er det bare vanskelig med hendelser man ikke selv kan kontrollere 🙂 God påske 🙂

    6. Hverdagslykke for meg var første gang i en badestamp i går i mange minusgrader. Hvit vinen holdt seg kaldt hele halvtimen i 38 grader varmt vann. Luksus for to gamlinger for og myke opp stive ledd. Sol og snø gjennom dagen, men påske blir det likevel.
      God påske til dere alle i måsahuset!

    7. Kjære Janne.
      Har ikke for vane å kommentere ting jeg leser, har vel ikke for vane å være opptatt av det som finnes av blogger her og Instagram der. Men jeg følger to blogger og du er en av dem..jeg elsker din blogg for den er ærlig og herlig..det finnes ikke så mye av glanspapiret så mange andre skriver med..ingen klærne finner du her og make jo der. Derfor blir jeg litt opprørt når jeg leser at du så kalt eksponerer dine der..skjelden leser jeg om en mamma som er stoltere av sine barn, som beskriver livet som det egentlig .er både opp og nedturer..guttene dine må være så stolte når de leser et innlegg der de er med, for det lyser gjennom linjene din morskjærlighet, du ser dem og støtter dem i både opp og nedturer..
      Barna er jo en del av livet ditt, så når du presanterer det på en slik oppmerksom og omtenksom måte som du gjør er det ingen problem..
      Nei slutt å hør på de stemmene, og fortsett som du gjør..du er en super blogger og en super dame..jeg heier på deg..
      Håper du og familien får en kjempefin påske…

    8. Unik: Tusen, tusen takk for gode ord. Kjenner jo jeg blir helt varm her jeg sitter. Ja, guttene er stolte, og synes det er fint å bli omtalt på bloggen nå og da. Det er kjempefint, men jeg kan også forstå de som mener unger, uansett alder, ikke bør eksponeres av noen grad i det offentlige rom. Enn så lenge må jeg nok bare kjenne på magefølelsen, så lenge den er god er det nok rett. Vi gleder os til late dager, og håper på noen nye fregner på nesa av herlig påskesol. En nydelig påskeuke ønskes deg og, og nok e gang, takk for at du tok deg tid til å kommentere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg