“Du sa ikke noe om hamring!”

Den første dagen i ferien våknet både gubben og jeg til det vi trodde var et jordskjelv. Med et “KABLANG!” og “DUNK” våknet han opp fra dyps søvn til et mindre hjerteinfarkt, og jeg til et vått laken…. ( litt slarkete knipemuskler her altså! ) Vi var sikre på at hele måsahuset raste ned rundt oss, men etter en kort oppsummering kom vi frem til at det bare var den yngste poden som fremdeles ikke hadde stilt klokka til feriemodus, og derfor spilte Iron Maiden på full guffe på anlegget på gutterommet, kl 08.30.

Da jeg hang opp nyvaska laken og ei underbukse på snora den formiddagen la jeg inn forbud om høy musikk og enhver bruk av høyttaler og bass før kl 10.00 hver morgen i ferien, og frem til for to dager siden gikk det aldeles strålende.

Jeg var akkurat midt i en etterlengtet skjønnhetssøvn, og i ferd med å kysse George Clooney så dypt at jeg nesten kunne fjerne mandlene hans med tunga da en hvesende høy lyd dro meg brått ut av drømmeland. Et raskt blikk på klokka viste at den på langt nær hadde rundet 10.00, så musikk fra podens rom var det neppe. Jeg skulle ikke lenger ut i gangen før jeg fant “problemet”. For man trengte ikke være Sherlock Holmes for å følge den sorte ledningen fra kontakta i gangen for å finne poden som stod rett utenfor inngangsdøra med et lite lass planker og ei gedigen bordsag han arvet av bestefar rett før helgen!

 

( Bordsag, kappsag, håndsag, you name it, han har det! )

 

“Hva i svarte er du driver med??” roper jeg irritert og peker overdrevent ned på klokka! “Nå så inn i granskauen til bråk, og klokka er ikke 10.00 engang!”

“Men mamma, du sa ingen ting om hamring!” sier poden og trekker på skuldrene, før han sender en spiker gjennom en planke med et hammerslag!

Og om man først skal drive med slik flisespikkeri, så hadde poden rett, for så vidt. Det var jo bare musikk vi hadde lagt ned forbud mot!

 

( Når en lang planke er et helt hav av muligheter. )

Den mellomste poden tjener noen lommepenger denne sommeren på å klippe plener, stusse hekker, tømmes søppel, og grave grøfter, sammen med en kompis. Fin jobb. Den eldste poden, og lillebror, de har ikke klart å finne seg sommerjobb, og tok i stedet opp tråden fra forrige sommer, da eldstemann startet egen snekkerbedrift, og solgte varer av småsløyd han selv produserte. Og storebror er uten tvil, og med god grunn, lillebrors store forbilde, og selv om poden enda har to år igjen på ungdomsskolen, er han også, i likhet med de to eldste, fast bestemt på å bli snekker.

 

( Lillebrors fjølproduksjon. )

 

Og selv om det går ut over både skjønnhetssøvnen og lakenet til mor (burde jo sove med bleier!), kan jeg ikke annet enn å stå på sidelinja og heie litt. For mange kronene blir det nok ikke i kassa, og mye blir satt unna til julegaver til venner og familie, men det er så fint at de finner noe å bedrive tiden med i sommer. Det snekres, pusses og males.

 

Serveringsbrett, aldringsmalt i grått, med blondetrykk.

Serveringsbrett i aldringsmalt, grønt.

Serveringsbrett, i beiset Valnøtt. Håndtak av oldemors gamle linduk……..ikke egentlig helt godkjent av moder`n…

 

En storebror og en lillebror, side om side ute i verkstedet. Det sages, måles, hamres og skrus. Latteren sitter løst, og han som allerede har fullført første året på tømrerlinja deler villig av tips og erfaring til en lærevillig 13 åring. Noe småfeil og noen glipper blir det, ikke alt ser like proft ut, men hver eneste lille ting som produseres er unik, og full av hjemmelaget sjarme, og erfaringen han får med seg er ubetalelig.

 

( Og storebror snekrer krakker. )

Med jevne mellomrom fyller moder`n på med saft og vafler, og nystekte boller med brunost. Arbeidskara må jo ha mat, og i da har jeg latt meg overtale til å betale 150 kroner for ei serveringsfjøl, slik at gutta kan stikke på “Grillen” og dele en pomfrittes mens de har styremøte. Fint skal det væra! På vei hjem skal de innom Maxbo og spørre etter mer avkapp og resteplank, og plyndre haugen med gammel plank bak uthuset. Gjenbruk er tingen.

 

 

Så mens gutta nok en gang okkuperer store deler av tomta til snekkerier skal jeg rusle ut i boden og fille hørselvernet til gubben. Deretter skal jeg lempe kroppen ned på solsenga, og prøve å ta igjen litt søvn mens hammer, sag og drill lever sine egne liv. Akkurat nå angrer jeg litt på at jeg ikke utvida forbudet til mer enn bare musikk, og sa noe om hamring. Sommerjobb er fint det, for sprek ungdom med mer pågangsmot en vett, men JEG, gamla, vil ha ferie.

 

33 kommentarer
    1. Uffda…litt brutal måte å bli vekket på, men jammen er de jo flinke og kreative så fikser sin egen sommerjobb som også gir litt erfaring 😉 Anbefaler råsa hørselvern 😉 de er det ingen som stikker av med hos deg og du kan sove godt på solsengen med de på. Gir sikkert plass for små ørepropper med mors musikk på også 😀

    2. Så kule ting dem lager 😍👍 Selger dem til andre enn deg også?😉😂 Ha en toppers helg 🌟❤️ PS…tisselaken, tena med vinger og up & go 🙈😂💦💦💦

    3. Her var det et dønn stille kjøkken helt til jeg begynte å lese innlegget ditt. Sikker på at gubben lurte på hva fanken som skjedde på kjøkkenet, men han har slutta å spørre om slikt.
      Det ANER MEG at de gutta dine er “miljøskadd”, (misforstå meg rett,) og har samme humor som opphavet av en eller annen merkelig grunn. (Regner med du plukker opp sarkasmen. 😛 )
      Spør gjerne hva snekker’n vil ha for den krakken, og send det gjerne som privat melding om du ikke synes det passer å legge det ut i kommentarfeltet. 😉

    4. Kristin: Haha! Ja, her er de miljøskadde hele hurven, og har for lengst bestått fagprøven i ironi og sarkasme 🙂 Poden tar 400 for en krakk. Den han snekret i dag er allerede solgt, men han har planer om å lage flere i ukene som kommer, så om du vil kan jeg sette deg på lista 🙂

    5. Herregud, jeg skulle vært hjemme da jeg leste dette, for det _er_ pinlig å sitte alene på kafé og le.
      Folk ringer sikkert etter bil med blålys snart, og frakter meg til er sted med høye gjerder.

    6. Sett meg opp for en krakk!! Har fått sommergave av ei venninne i dag, og har lyst til å legge det i den krakken. Jeg vil antageligvis trenge noen mål siden jeg absolutt ikke har den største bilen. 😛 (Toyota Aygo, definitivt ikke den minste.) Måtte forresten lese innlegget ditt for gubben, og han repliserte, ikke den verste musikksmaken det. 😛 hihi.
      Sender deg en privat melding med fullt navn, adresse og telefonnr. 😀

    7. Flotte kreative gutter.. Her er huset tomt for ungdom denne uka, og jeg har forsovet meg nesten hver dag….
      Kjøper gjerne ei skjærefjøl. Falt helt for de med “håndtaket” på sida Hadde gjort seg på hytta.

    8. Du kan sende dem til Larvik et par dager med Knutis så kan de få et par dager med passende øvingsoppdrag hos akademikerne som har tatt over småbruk til grei betaling pluss kost og losji. Ferie i tillegg liksom!!! 😂😂😂 Blir enda mer neste år! Og antagelig alle år frem til dugandes folk tar over slektsgården igjen. 😁

    9. Skulle gjerne kommet på sjåpping hos den bedriften der altså. Superkreative og driftige gutter – gjetter at det ligger noe arv fra mor i produksjonen også 🙂 Så beklager, Janne, ikke så mye søvnløssympati fra meg, mer “go for it” til gutta 👍 Men ønsker dere en finfin sommer alle sammen 🍓

    10. Grete: Hehe 🙂 Jo, det kan nok hende de er litt arvelig belasta når det gjelder det å fikle med litt hobbyer 🙂 Jeg får sove når jeg blir gammel.

    11. Søstra til Grefsrud: Jeg kjenner at jeg misunner dere den gården, men ikke like mye alt arbeidet som ligger bak 🙂 Kos dere i sommer , så sender jeg gutta med Knut om det blir mindre snekkeroppdrag på Måsan 🙂

    12. Brit: Åh, forsove seg en hel uke er sommerdrømmen min 🙂 Her var eldste poden ute og snekret kl 07.00 i dag tidlig. Fordelen er at jeg får mye ut av dagen da, selv om jeg stort sett trasker rundt i halvsvime. Om du vil ha fjøl til hytta ordner vi selvsagt det. Sendte avgårde to i går. Problemet er jo bare at portoen er dyrere enn fjøla 😉

    13. Det vil jeg si er noen driftige gutta! Flotte ting dem lager! Musikken er ikke det verste å våkne opp til, har opplevd det selv da sønnen bodde hjemme og nylig var han på Eminem konsert i Oslo.
      Moro at guttene dine får inn bestillinger på det dem lager, bare så synd at porto er så svindyrt. Får vel sjokk når jeg skal sende sjalene jeg heklet til damene som bestilte, det tok omtrent av da jeg publiserte et bilde på face. Meldinger haglet inn.
      Ha en fin lørdag og sove kan man gjøre når man blir gammel!

    14. Eva: Ja, portoen er svindyr, det er sikkert og visst, og store treprodukter er i tillegg tunge og kronglete å pakke inn 🙂 Høres ut som om du har laget noen lekre sjal 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg