Ukas små øyeblikk.

Kaffelukta har spredd seg utover i stua, og nystekte rundstykker står på benken, snart kalde nok for å spises. Digger det! Lukten av søndag, fri, og slaraffenliv. Det har vært litt stille på bloggen denne uka. Kunne ha kommet opp med en hel haug unskyldninger for det, skyldt på det ene og det andre, men sannheten er at jeg heller ville bruke tiden på andre ting. Ikke store og viktige gjøremål, bare helt hverdagslige ting. Ville nyte de små øyeblikkene jeg noterer ned her på søndager.

 

( Disse små øyeblikkene. )

Jeg tror jeg har sagt det hvert eneste år siden jeg begynte på nåværende arbeidsplass…det at jobben blir travlere og travlere for hvert år som går. Kanskje er det noe i det, kanskje er det bare jeg som føler det slik, men i år er det hektisk. Slitsomt til tider, altoppslukende. Likevel digger jeg også tempoet, utfordringene. Kanskje aller mest (om det er innafor å si det slik uten å virke som en helt uten arbeidsmoral) fordi det å komme hjem etter slike hektiske dager er så herlig. Kveldene blir satt mer pris på, sofaen kjennes mykere, søvnen kommer lettere, og helgene er som miniferier. Travle arbeidsdager er helt klart godt for noe, selv om man av og til føler at man stanger hodet litt i veggen.

 

( Kake og asjett matcher stoffhjertene. Tilfeldig? Seff ikke, vi leker ikke blogg lissom 😛 )

Mandagskvelden gikk med til hobbysysler. Sydde noen hjerter i herlige høstfarger, flettet noen kranser av bjørkekvister, og fikk laget opp et lite lager med vertinnegaver og slikt. Det aller beste var å se alt det fine håndarbeidet til folk der ute da jeg postet bilde av kvelden min på facebook. Fyttekatta så masse kreative og flinke folk det finnes der ute. Strikkeglade damer, jeg misunner alle sammen!

 

( Mandagens kveldssyssel. )

Den dagen vi , eller egentlig mistepoden, ble ferdig å stable veden ute, og bar inn flere sekker. Tørr ved, fyr i peisen. Det er liksom ikke mer som skal til på en helt vanlig kveld midt i uka. Hverdagslykke. Sitte tett sammen forran ovnen, varme føttene, digge musikk, pus i fanget, og snakke sammen. Fint øyeblikk!

 

Pakke inn den aller siste kalendergaven til guttas julekalender. Det var fint. Ikke at det er noe å stresse med, men det er godt med alt som er gjort. Digger å ha hele Desember fri til ting jeg vil gjøre, ikke bare ting jeg må. Fem kalendere ligger nå klare. En til hver av podene, en til en av dere som stadig titter innom bloggen, og en til ei helt rå dame som ennå ikke aner noe. Jul ass…jeg gleder meg!

 

 

Den kalde morgenen jeg tok følge med eldstepoden til skolen, og gikk av meg det dårlige humøret i skogen. Det var et fin øyeblikk. Kald på nesetippen, frost på bakken, is på dammen, og så masse fine motiver å fange opp med et litt slitent mobilkamera. Det er rein rekreasjon å vandre rundt i naturen på sånne dager, og fange de fine øyeblikkene. Både mentalt, og på bilder.

 

Jeg har hatt ei uke på meg til å venne meg til tanken på løpeforbudet. Det sitter langt inne å infinne seg med akkurat det, jeg har kjent litt på det egentlig. Å omstille seg nå, finne andre metoder for trening, det er ikke akkurat lett. I går dro jeg på Avancia for første gang på skikkelig lenge. På tide å komme ut av den støttemedlemgruppa. Litt sånn blanda følelser rundt den der sirkeltreninga altså…og maskinene motarbeider meg litt. Føler at jeg sliter røven av meg for å forbrenne et havregryn lissom. Gutta har lovet å vise meg noen triks, tipper det blir noen treningskvelder med hele flokken noen kvelder fremover. Akkurat det er litt fint da, trene sammen. Aldri så gæli at det ikke er godt for noe.

 

( Når du har hatt EN økt på reningssenteret, og blir så digg at du må ta obligatorisk “Ja, jeg har trent på gymmen-selfie!” )

Kaffe med ei venninne på baker`n, og lang tur rundt bygda med ei annen venninne om kvelden. Det var fine øyeblikk. Dele frustrasjoner, og le høyt av ting som egentlig ikke burde sies høyt. Deilig med slike venner.

 

( Bjørkelangen rundt, helt til man har syre i låra og vondt i lattermusklene. Fint! )

Jeg har takket ja til enda en ting om er langt utenfor komfortsonen. Dødsskummelt. Vi snakker direktesendt TV. Jeg har et par måneder på å bli lang, syltynn, solbrun, velartikulert og vittig, litt smartere,  og til å bleke tennene. Tror ikke jeg skal si så mye mer enn det for papirene er signert, men jeg grugleder meg! Skikkelig! Takket først nei, men så ble liksom hele gutteflokken bare sånn: “Du er så døll ass! Var det ikke du som bare skulle prøve masse nye ting a? Åsså bare disser du hele ditt eget opplegg lissom. Feigt ass, bare si ja!!” Så da ble det ja. Hater sånne snusfornuftige unger med gode argumenter. Pokker å!

 

Den ettermiddagen jeg ikke engang gadd å sette skoa pent, eller henge opp jakka når jeg kom hjem. Det var fint. Bare skrudde av nettet på mobilen, satte den på lydløs, og kastet meg ned på sofaen med en bunke blader jeg fikk av naboen til brsdagen min. Det var et fint øyeblikk! Total avslapning! Kjempedigg!

 

Dette innlegget kunne blitt så mye lengre. Jeg kunne skrevet lange avhandlinger om blide elever med de varmeste klemmene. Jeg kunne fortalt om hvor fint det er å komme hjem til ferdigmekket middag, og eplekake laget av en fjortis inspirert av Mat og Helse timene på skolen. Jeg kunne skrytt av konferansetimen til den ene poden, sagt noe om hvor fint det kjennes å få være mammaen hans. Jeg kunne fortalt dere hvordan gledestårene ikke ville slutte å renne da jeg fikk en snap med film av tantegullet som sa “Tante” for første gang. Jeg kunne skrevet en hel roman om lufta, fargene og luktene naturen har bydd på denne uka. Om bålet bak i skogen, og hvor godt pinnebrød og kaffe smaker ute, men da hadde dette innlegget tatt hele den fine fridagen som står foran meg, så det dropper jeg. Avslutter heller med en stor takk til alle dere som titter innom her, og som tar dere tid til å legge igjen en kommentar nå og da. Og helt på tampen er det innafor å ønske alle en feiende flott søndag, også håper jeg den kommende uka byr på mange fine små øyeblikk for deg og dine.

Vi blogges!

40 kommentarer
    1. Søndag igjen. Gleder meg til å lese om din uke og dine hverdagsgløtt. Koser meg med det. Ønsker deg ein nydelig søndag og ei flott uke 🙂

    2. Tusen takk for nok et herlig og varmt innlegg Janne. Alltid koselig å lese søndagens innlegg fra deg. Selv sitter jeg på hytta og fyrer, snart får jeg ta med hundene og gå opp og hjelpe mannen min med neste års ved. Ønsker deg og dine en herlig søndag og en feiende flott uke!

    3. Takk for nok et innlegg Janne 🙋 Det bilde med stubben og soppene var virkelig flott! Det skulle vært fremkalt og havnet på veggen👍 Ønsker deg en feiende flott Søndag som du selv skriver og jeg tenker å gjøre det samme😊 og nyte øyeblikkene som dukker opp🌟🍁🍂🤞

    4. Monica: Tusen takk. Var liksom ikke før jeg bladde gjennom bildene fra turen at jeg så hvor fint jeg synes akkurat det bildet ble. Naturen er vakker altså 🙂

    5. Å lese ukens blogginnlegg fra deg er en formiddagsyssel jeg har hver søndag, og jeg blir så glad av ukens høydepunkt. Nå har du fått meg så motivert at jeg skal ta en tur ut nyte dagen, og ikke minst HUSKE å ta bilder på turen, ikke bare gå fra A til B. Ha en nydelig søndag sammen med gutta dine.

    6. Nok en herlig kosestund med bloggen din på en søndag Janne😘 ble sittende og tenke på uka min, om hva som har skjedd denne uka… Og da kommer det ene fine glimtet etter det andre frem etter inspirasjon fra deg! Ukas høydepunkt var nok i går kveld for meg, da feiret vi mamma og pappas diamant bryllup 💕 Altså vi snakker 60 år! Og når vi hører at pappa vekket mamma med kaffe på senga, levende lys og nyplukket rose på brettet, ja da rører det helt inn i hjerterota 😘 Gubben og jeg har vært sammen i 30 år, så vi er bare halvveis💕 håper du får en strålende søndag Janne, nyyyyyt😘klem

    7. Høres ut som at du har hatt en fin uke, Janne😊 Kos deg med flokken din, og håper uka som kommer blir flott den også 😍 I dag har jeg og kaillsin vært ute og gått i fjellet. Ble en real trimtur, da det har kommet noe snø. Tråkket gjennom med snø til knærne på deler av turen, men herlig likevel. Selv om det ble tungt nok (trenger ikke på treningssenter i dag😂🙈) Her nytes de siste timene på hytta før vi vender nesa hjem mot hverdagen igjen. Fin søndag du flotte menneske❤️

    8. Flotte øyeblikk. Imponert over de kallendergavene, og smiler fornøyd for meg selv når du nevner lukta av nystekte rundstykker, for i dag, kryss i taket, lukter det hjemmebakt kake her i huset! Bakt av MEG!!!Og det ser ut som om den ikke er mislykka heller. (Hvis det medfører riktighet blir ikke det ett av ukas små åyeblikk, det blir ett av månedens virkelige store øyeblikk

    9. For en herlig “uke med bilder og ord” 😀 Nydelig det bildet av pus og peis <3 og gøy at du allerede er i gang med kalenderne. Minner meg på at jeg må i gang med julegaver så desember ikke blakker meg, og planlegge min bloggkalender 🙂
      God søndag - og jeg håper du har en superuke foran deg!

    10. Så fine hjerter du lager…falt helt pladask for de fine bjørkehjertene dine🧡…kreative du😍
      Blir så glad for at du skriver om slike små, hverdagslige ting, Janne. Det er så viktig…det er jo de som utgjør mesteparten av livet vårt…og det er så viktig at vi husker på at slik er det og setter pris på det….ikke bare jager etter happenings og festligheter. Ja det er viktig at vi blir minnet på det fra tid til annen.
      Søndagen og uka er snart over, med mange gode hverdagsøyeblikk og mye latter, og for min del et stort ønske oppfylt: i går fikk jeg oppleve Phantom of the opera….ikke en hverdagsglede, men en ekstra happening som jeg har ønsket meg i mange år og som jeg har glede av leeenge☺️
      Ønsker deg og dine en fortsatt fin søndag og en fantastisk uke fyllt av hverdagsgleder❤️

    11. Du setter ord på alle de små hverdagshendelsene mange av oss tror er der av seg selv—-
      Minner oss på å se dem—-.
      Ha ei fin uke videre—–

    12. Kjenner jeg er bitte litt misunnelig på at du er ferdig med kalendergavene… jeg har igjen noen jeg altså. Men jeg har da startet. Men 24 pakker til tre unger som egentlig er for store til kalendergaver… men ved nærmere ettertanke så blir en aldri for stor for slikt 😉 Ha en flott uke i Måsahuset!

    13. Anette Sofie: Fjelltur hørtes helt perfekt ut. Mange år siden sist jeg gikk i fjellet,og jeg kjenner at jeg savner det. Heldige deg 🙂

    14. Takk for kvalitetstid med bloggen din 😊 Like kjekt hver søndag 💖 Her har helgas kvalitetstid vært verdens fineste barnebarn på overnatting, og å legge om til vinterskoa på Wiggo(bilen) sammen med min kjære 💖

    15. Takk igjen Janne, for en fin oppsummering som for meg høres ut som et drømmeliv. Jeg vil ikke vite hvor lenge jeg har igjen. Mannen er Lege, han vet, poden vet ikke. Å nå gråter jeg igjen. Av lengsel og redsel. Dødsangst. Jeg sluttet med pakkekalender da poden var 10. Men vil gjerne få noen til å lage en for meg. Jeg har ingen ideer. Kan du være så snill å komme med tips? Hadde vært veldig takknemlig🙏🏻. Klem Line

    16. Line: Så hyggelig å høre fra deg igjen, selv om dette så absolutt ikke var oppmuntrende lesning. Takene mine går ofte til deg, og jeg lurer på hvordan du har det. Jeg håper virkelig, av hele mitt hjerte, at du finner litt glede i dagene dine, at det finnes noe lyspunkt. Om du vil lager jeg gladelig en pakkekalender til gutten din, det ville være en glede. Hos oss går det i masse småting, det er jo ikke prisen som teller, men den lille spenningen. Om du vil sende meg en mail med adressen din lager jeg som sagt gjerne en, og sender deg når den er klar, selvsagt i god tid før 1 Desember 🙂 Mailadressen min er [email protected] Ta vare på deg selv, Line, g bruk tiden med de du er glad i.

    17. Åh Janne, du er bare god! Det var ikke i min tanke å spørre om du kunne lage kalender. Jeg mente heller tips, så faren kan lage. Men han er så utslitt at jeg tror ikke han rår med mer. Det skjønner jeg jo. Jeg må tenke litt. Det er alt for snilt av deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg