Filterfri.

Jeg stønnet da klokka ringte i dag tidlig. Stønnet da det ikke nyttet å slumre mer. Stønnet da jeg smurte matpakker til gutta, og da jeg knakk kroppen opp trappa for å vekke dem. Hadde mest lyst til å bruke denne fridagen til å krype tilbake under dyna, og bli der. Sånn ca ut helgen!

Minsten kastet et litt skrått blikk bort på meg og så ut som om han hadde sett et spøkelse…

Wow! Tror du har sånn filterdag ass!” sier han med tilgjort trutmunn og “bloggstemme”!

En kjapp titt i speilet, og jeg må si meg enig. Posene under øynene er svære som to søplesekker, og den sinnarynken mellom de noe viltvoksende øyenbrynene er dypere enn diktene til Aune Sand! Det har bare vært ei sånn uke. Sliten, rett og slett, og litt lei. Da hjalp det liskom ikke akkurat at misten skulle ha med muffins til hele klassen fordi det er kakefredag, og at mellomste poden våknet opp med sår hals, igjen! For jeg er ikke noen supermamma altså! Enkelte dager er alle slike gjøremål som kommer i tillegg til planen, eller sånne uforutsette basiller og virus nok til å vippe meg av pinnen, og ja, dyna frister mer enn alt annet.

 

( Filter! Gi meg FILTER!!! )

Men så spurte største poden om jeg ikke bare skulle hoppe opp i joggeskoa, og slå følge med han til skolen, for mopeden hans lekker bensin, og det er kjedelig å traske til skolen alene. Lettere motvillig takket jeg ja til tilbudet, for om det er en ting som hjelper på slike grå dager. så er det jo tid med gutta, og man takker slett ikke nei når tenåringen din VIL tilbringe litt tid med deg, alene.

Og selv om jeg fortsatt kjente jeg var litt sur når den iskalde høstlufta beit godt i nesa i det jeg stakk hodet utenfor døra, så gikk det ganske fort over. For nedover stien, på vei mot skolen hans, slo det meg. Tenk så helige vi er, som kan ta på oss sko, og gå til jobb og skole, langs en gammel traktorvei, der sola står opp over granskogen, og rådyrene beiter borte i lysninga!

( Tenk å ha dette som skolevei. Heldige poden, heldige mamma! )

Så gikk vi der og skravla, litt kalde på nesa og på tærne, men med stigende humør, og i det poden svingte opp mot skolen gikk jeg like gjerne videre mot skogen for en ekstra runde.

 

( Altså…hvem finner vel ikke energi og kreativitet i farger som dete? )

 

( Når du har funnet ut hvor smurfene bor, men de nekter å komme ut å hilse på… )

Det gikk ikke fort, for jeg stoppet opp så mange ganger for å puste inn den friske lufta, nyte fargene, og knipse bilder. Er det en ting naturen ikke trenger på denne tiden, så er det filter. Og vakker natur, og morgenlys gjør noe med meg. Humøret stiger, kreativiteten blomstrer og energien kommer snikende.

 

( Morgenlys, tåke, rim, frost… og helt alene ved dammen! Lykke! )

Med hodet fult av glade tanker og gode ideer tråkket jeg gjennom skogen, forbi dammen, og stoppet på butikken på vei hjem for å kjøpe den aller siste julekalendergaven til gutta. Godt med alt som er gjort.

( Verden er så vakker! Helt uten filter! )

 

( Filterfri dag. Sjekk de posene under øya da! Jeg kunne SÅ lett vært mann..og trønder! )

Den siste kilometeren før måsahuset satte jeg opp farten akkurat nok til å bli litt svett på ryggen, og i det jeg låste meg inn i det tomme huset var det som om den morgenen med akutt filterbehov var forsvunnet som dugg for solen. Matlysten er tilbake, jeg sitter her og tygger på to skiver med brunost, og drikker varm te. Jeg har lovet gutta kakao og ferske boller etter skolen, og mens deigen hever skal jeg ta et langt, varmt bad. På bordet ligger to tegninger som skal gjøres ferdig, og sendes med posten. Ute ligger enda en bundt kvister som skal flettes til kranser, og blir det tid til overs skal jeg jammen meg pakke inn litt julegaver også.

 

( Bedre med en sopp i hånda enn ti i underlivet! Gjelder å tenke positivt serru! )

 

Er det ikke utrolig hva en tur ute i frisk luft kan gjøre med et menneske.

Ønsker alle som titter innom en feiende, flott fredag, med eller uten filter.

22 kommentarer
    1. Herlig innlegg- som vanlig!
      Wow, ferdig med kalendergave til gutta, så fantastisk! Har du noen gode tips du vil dele..? Eller leser de her kan skje? 🙂 Har gutter på akkurat samme alder, og de elsker disse hjemme-mekka kalenderne. De har aldri kosta meg skjorta heller. Hadde vært supert å høre hva du finner på!

    2. “Det er bedre med en sopp i hånda enn ti i underlivet”
      Jeg sitter her og ler så tårene triller og det gjør vondt i magen. LOL
      Hvis det gjør dagen din bedre å vite det, så kan jeg fortelle at you just made my day!!
      LOL 😛

    3. Kristin: Hehehe! Finnes det ikke et ordtak for situasjonen, så må man lage seg et 😉 Ha en nydelig fredag, og en riktig god helg, Kristin 🙂

    4. Beate: Hei på deg. Kalendergavene blir kjøpt gjennom hele året, stort sett når jeg finner tilbud i restekasser osv. I år blir det en del såpe, deo og annen godlukt, fant masse på sånn ti kronesr marked i Sverige. Ellers blir det en del tygges, og noe snop, sokker, til 10 kr på Europris (fast pris på herresokker), og litt stæsj fra Wish. Billig ræl egentlig, litt armbånd, nøkkelinger osv. Men de synes det er moro. Julaften får de masse godis, og julehefter 🙂 Klarer liksom ikke styre unna sånne pakkekalendere, for jeg synes jo det er like morsomt som gutta 😉

    5. Du inspirerer virkelig.
      Nå må jeg nesten ut en tur….
      Kos på hytta ved ulviksjøen også…
      Vakker morgen og fine minner i telefongalleriet 😘
      Ønsker deg en nydelig helg…

    6. Tragikomisk og underholdende innlegg! Så heldig at sønnen din dro deg med ut, da! Jeg har også funnet ut at frisk luft og tur i naturen gjør underverker noen ganger. Jeg er så heldig at jeg MÅ ut pga hunden 😉

    7. pensjonistgunna: Nesten så jeg får lyst på hund igjen, bare for å finne motivasjonen til turer hele tiden 🙂 Nyt helgen 🙂

    8. Herlige bilder både de av smurfeland og store-smurfen 😀 ha-ha. Bare tuller. Ser så fin ut atte <3 Men de soppene liknet boller, så noen har vært og lagt ut bakst tror jeg. Kos med morgentur 🙂

    9. Utrolig hvor godt det gjør med frisk luft og bevegelse. 🙂 Og når omgivelsene er som bildene dine viser, må man jo bli i godt humør! Skal ikke si du ligner på trønderen min, men han hadde bart da jeg traff han 😉 God filterfri lørdag! 🙂

    10. Tusen takk for nok et koselig blogginnlegg❤️ Så herlig sted smurfene bor. Det så riktig så koselig ut der. Naturen er herlig. Ikke alltid en har lyst å gå ut, men når en først kommer seg ut er det deilig. Torsdag fikk jeg et sånt øyeblikk. Dro på tur i skogen med 1 og 2 åringene i barnehagen. Hadde egentlig ikke lyst, men torsdag er turdag. Når små føtter stolprer seg gjennom gjørmevann til knærne, over røtter og gjennom høstbladbelagte stier med regnet dryppende over seg, UTEN å klage, kun med et ønske om en hjelpende hånd eller to – da føler en seg heldig når en bare tar seg tid til å kjenne etter. Turen ble fin den. I dag skinner sola på hytta. Ute er det flere minusgrader, og rimet glinser på bakken. Akkurat nå er det godt å sitte foran vedovnen og høre at det knitrer, mens en får varmet tottilotter og sjela. Kaffekoppen er god å ha, men om en stund blir det en tur ut for å fylle på energilagrene med flotte naturopplevelser. Størstegutten er hjemme fra hybelen i helga, og i kveld er vi bedt på nyrøyka rådyrlår hos hyttenaboen. Livet kjennes veldig bra😍 Ønsker deg og flokken din ei herlig helg❤️ Takk for at du er du, Janne🙏🏻 Og for at du sprer glede med dine skrevne ord og fantastiske tegninger😍

    11. Anette Sofie: Noe av det jeg savner mest med å jobbe i barnehage er disse små føttene som tasser på tur og unddrer seg over alt. Herlig! Det høres ut som om det er duket for en herlig helg på hytta. Ønsker deg en flott dag med familien, og fine hyttenaboer. Nyt naturen, og fridagene 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg