Ukas små øyeblikk.

Søndag igjen. Ikke bare gikk helgen usedvanlig fort, men det kan virke som om hele uka bare ble borte i et eneste stort “svosj!”. Her sitter jeg og skal notere meg ukas små fine øyeblikk, og så tar jeg meg selv i å lure på om jeg i det hele tatt har vært tilstede denne uka. Altså, jeg vet jeg har vært på jobb, og der slutter det. Tror vi rett og slett bare starter med gårsdagen, fordi den ennå sitter friskt i minne. To av podene kjørte løp på hjemmebane. Det er noe spesielt med å delta i et løp man selv har vært med å rigge istand. For hele uka har gutta etter skoletid vært nede på jordet og banket ned stolper, og båndet opp ei lang løype. Det ligger noen timer med jobb bak det ferdige resultatet, og da er det ekstra gøy å kunne stille til start, når man vet hvilken innsats som ligger bak. Løpet gikk strålende. Podene stilte i samme klasse, men med helt ulike mål og forutsetninger. Ekstra gøy er det å stå på sidelinja sammen med guttas familie og vennegjeng, heie dem frem, og se at begge to oppnår ønsket resultat, og jubler for seg selv og hverandre. Idrettsglede, et kjempefint øyeblikk!

 

( Idrettsglede! )

 

Første dag tilbake på jobb etter ferien. Det var fint. Altså, ferie er topp det, men jeg er og blir et vanedyr, og hverdagen er aller best. Sofakroken og kaffekoppen kjennes faktisk enda bedre ut etter en dag på jobb. Mandag ettermiddag var fin. Spiste middag, sovnet på sofaen. Mer skal liksom ikke til før denne frua er litt ekstra happy. Fint øyeblikk.

 

( Hverdag. Finnes det noe bedre? )

 

Den dagen jeg følte for en liten forandring, og fant frem pensel og malingsspann, startet med prosjekt sofabord, og i løpet av et par, tre timer var det litt nytt i stua. Den eldste poden pusset ned bordflaten for meg, og så “tadaaa!”, nytt bord. Slike små forandringer gleder meg skikkelig, til frustrasjon for måsagubben selvsagt, som aldri helt vet hva som venter han når han kommer hjem fra jobb.

 

( Ny farge på sofabordet, og nye gardiner…og gubben har enda ikke oppdaga det! )

 

Bursdagen til måsagubben. Herlighet så fine dere er, dere som titter innom denne bloggen. Tusen takk for alle bursdagshilsninger til denne gubbeluren min. Dere skal vite at alle er lest, og alle er satt pris på. Det ble kake den kvelden. Kjedelig sjokoladekake med kakestrø, akkurat slik måsagubben liker det. Alle små øyeblikk med kake er fine øyeblikk. Kjenner at jeg er litt fysen på kake i dag og…

 

 

Høsten! Jada, jeg vet at jeg gjentar meg sev, men fyttikatta så fint det er ute om dagen. Det ser jo ut som om måsaskogen står i brann. Og jeg vet jo at jeg kommer til å forbanne de lønnetrærne nå som jeg snart må rake løv, men denne uka har jeg bare gledet meg over gule og røde trær, og et tykt fargerikt teppe av høstløv på bakken. Det er altså så fint. Den kjølige lufta som river litt i nesa, den sterke sola som varmer i ryggen på vei hjem fra jobb. De fine øyeblikkene venter jo i hopetall bare man stikker snuta ut døra, og jeg digger det!

 

( Når man går omvei hjem fra jobb, bare fordi høsten er nydelig! )

 

Meldingen fra Mona som tikket inn på snapchat i midten av uka. “Har du tid til en kaffe en dag?” Åh, som jeg digger å ha tid til en kopp kaffe i butikken til Mona. Flir og latter, skamløs slarving på skrekkelig kjerringvis. Diskusjon om hvordan man uttaler den delen av sofaen hvor man kan strekke ut beina. “Cheselong”, eller “sesselång”. Noen som vet? Fine øyeblikk. Den snille mammaen hennes som slår seg ned bak disken, skravler litt og stryker en litt på ryggen slik bare mammaer kan, og får meg til å savne min egen. Sånne fine folk, de gir fine øyeblikk.

 

( “Sesselång” du lissom… Bare innfødte bygdetullinger som uttaler den sånn ! )

 

En pakke i posten fra en barndomsvenn, en tidlig bursdags/høst/vennepakke, bare sånn helt plutselig og overraskende. Da ble jeg glad da. Glad, og rørt til tårer, For tenk å ha noen, som kjenner deg så godt at de bare vet hva du liker, og akkurat hva du trenger, og hva som gleder deg. Slike venner man ikke snakker med hver dag, men som man bare vet er der om man skulle trenge det. Å lese kortet fra Gry var som å få en varm klem, og et flashback til den tiden vi var usikre med lykkelige ungdommer, og det var så absolutt et av ukas aller fineste øyeblikk.

 

( Sånne venner. Heldige meg! )

 

Kjøreturen til Sverige sammen med måsagubben, for å handle bursdagsgave til minstepoden. Tenk at han blir fjortis til uka. Jepp, svensketuren var fin. Spiste på Mc. Donalds, og det er så lenge siden sist at jeg omtrent innhalerte en Big Mac. Ble litt fysen på burger igjen nå kjenner jeg. Burger OG kake. Ser for meg at jeg ryker på en skikkelig smell utpå dagen i dag.

 

( Når du innser at drømmen om å ansette egen mann som fast bloggfotograf slik som “Fotballfrue” gjorde, kanskje ikke er den beste ideen du har hatt. Men burger`n var digg da, om det skulle være noen tvil. )

Joda, uka har så visst vært full av små og store fine øyeblikk, og nå gleder jeg meg allerede til å se hva neste uka har å by på. På mandag er det måsagubben sin tur til å ta et langt skritt ut av komfortsonen. Han skal gjøre noe han har ønsket lenge, men jeg vet han synes det er vanskelig. Å skulle gjøre noe for seg selv, for en som alltid bare gjør noe for andre, det er uvant, men jeg unner han virkelig dette, og går det rette veien vil livet snart ta en ny vending. Kryss fingrene for han i morgen, og send noen gode tanker.

Snart stikker jeg avgårde, klar for det som garantert vil bli ukas aller fineste øyeblikk. Jeg skal innover, og bare være tante i noen timer. I veska ligger pakker til gullungene, og jeg er overklar for myke barnekinn, og lubne små hender. Her skal det koses, okke som!

Vi blogges!

10 kommentarer
    1. Da var ukas høydepunkt her igjen😘 nydelig søndag, sovet lenge og nå en kopp te og bloggen din Janne 👍 sliten etter fest i går, men masse planer i dag! Men først lage frokost til fem ungdommer (tre mer enn normalen) som også var på en fest i går, lovet de egg og bacon da vettu🤣 tror dette blir en flott dag jeg👍 hils måsagubben og ønsk ham lykke til, det går sikkert veldig bra! Klem Heidi 🌸

    2. Ønsker måsegubben lykke til i morgen, og sender gode tanker til han. Fine øyeblikk. Her hos meg har uka vært travel med to langturer, og lykken for at man fant spisegruppe og skjenk til stua. Kunne nesten ikke se at det var brukt, og til en latterlig lav pris. Nok et kupp i dag for gubbelure og da er vi fornøyde. Lønner seg å sjekke Finn når man skal ha seg noe. Bordet du malte ble kjempefin! Kake og burger er godt, men i dag ble det litt sjokolade. Ha en fin søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg